Mallorca i sommar?

Diskussion i 'Mallorca' startad av Aina, 7 januari 2011.

  1. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag skulle vilja åka till Mallorca i sommar med familjen (medelålders par med två tonårsbarn). Det jag/vi är ute efter är:
    - Språket.
    - Vacker natur.
    - Hav och stränder.
    - Möjligheter till vandring.
    - Shopping för dottern i Palma.

    Ordna billigt flyg ner (verkar funka). Fixa boende själv. Hyra bil och se i stort sett hela ön.

    Maken vill hellre båtluffa i Grekland vilket vi gjorde förra sommaren. Man tar dagen som den kommar, fixar boende på plats till en billig kostnad (40-60 euro per natt för fyra personer). Hotellen som jag sett bilder på ser ju ärligt talat inte särskilt mysiga ut på Mallorca. Höghus och opersonligt, lite likadant överallt får jag intryck av. Inte samma småskalighet som i grekiska övärlden. Vi är inte ute efter något lyxigt boende utan enkla lägenhetshotell.

    Någon som har tips om lämpliga områden att bo på?
    Finns det något annat än stora hotellkomplex?
    Trevligt om det finns restauranger med spansk/mallorkinsk mat, inte bara irländska pubar, engelska fish and chips och tyska schnitslar...
    Går det att ordna boende på plats (om vi är bilburna) eller ska man ha det klart redan när man kommer?

    Hoppas på svar och tips om hur övertala maken!

    Aina
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    hej aina, det är klart ni ska till Mallorca, superhärlig och vacker ö. Bästa stället är Puerto de Soller!

    [​IMG]
     
  4. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Monica!
    Tack för bilden. Varför är Port de Soller bäst? Jag har förstått att det finns vandringsleder i närheten, så dit vill vi åka om det blir Mallorca.
    Har du boendeförslag? Vi bor hellre på småskaligt och personligt.
    Hälsningar, Aina
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Aina!

    Mallorca är ju en populär ö och inte så stor...På sommaren
    kan det väl vara lite svårt att få rum. Men det finns ju vandrarhem/hotell
    över hela ön. Frågan är hur fullbokade dom är.
    Googla på vandrarhem.
    Jag har åkt kors och tvärs över ön ett antal ggr. Nu är det längesen
    men den är inte större än att man kan ha en bas som man trivs på
    och sen åka fram och tillbaka och kolla alla mysiga platser.
    Bra karta och en mallorcaguide förstås.

    Jag har många favon, nr 1 Puerto Pollensa i nordväst med den gamla staden
    några km inåt. Cala Ratjada i nordost, Cala D´or i öst. Finns pärlor att besöka över hela ön. Tror jag har skrivit mer i denna kategori förut om
    du går bakåt.
    Kostnader för hotell ändras ju hela tiden så nu vet ju inte jag prisläget.

    Västra sidan med bergskammen var läskigt att åka tyckte jag.
    Puerto de Soller som Monica sa är väldigt fint, Valldemossa också.
    Finns hur mycket som helst att göra och se.

    Få se om du får mer aktuella tips här...

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 10 januari 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack, jag ska kolla äldre inlägg när jag får tid.
    Jag har fått en del bra tips på orter och boende på ett forum om Grekland. ;;;)
    Vi får se vad det blir.
    Aina
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kan rekommedera Castillo de Alaro.
    Väldigt enkelt (tom för att vara ett vandrarhem) men rent. uppe pà toppen pà Alaro.

    Världens bästa fàrben. (paletilla de cordero) Man màste ringa innan och berätta att man kommer att äta, annars har dom ingen mat.
     
  9. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Vattnas i munnen vid tanken på lamm. ;;;)
    Går man upp till toppen på berget, eller...? Så fort vi bestämt oss för Mallorca och bokat flygbiljetter ska jag skaffa en bra topografisk karta över ön. Kartcentrum på Vasagatan i Sthlm är en favorit.
    Och nu har jag hittat en sajt över vandrarhem i Spanien. Ägnar mig tyvärr inte heltid åt att planera den här resan (som kanske inte ens blir av).
    Tack Nalle för tipset.
    aina
     
  10. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Vad lutar det åt nu då? Har du övertalat mannen att ni ska åka till Spanien istället för att kuska runt bland öarna i Grekland? :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Lutar faktiskt mot Spanien. Vi har tittat på bilder på nätet, sökt boende, letat flygbiljetter. Dock inget klart och beslutat än. Jag skulle helst vilja åka så tidigt som möjligt, efter midsommar t.ex, men det blir knepigt för maken att få semester då. Troligtvis blir det tidigast resa i början av juli, ev slutet av juli.
    Alltså högsäsong. Inte vad jag hade önskat...

    Pallar man med Mallorca i slutet av juli och under högsäsong?
    Värmen? Hur är trafiken?
    Är det 40 grader orkar man ju inte vandra så långt, det förstår jag också, men lite aktivitet och utflykter vill vi ha, inte bara ligga på playan, särskilt inte packade som sillar bland horder av skrikande människor. Vi vill ha aktivitet och lugn och ro. ;)

    Påpekas bör att vi tålt grekiska övärlden och värmen där under juli månad.
    Grekland? Mallorca? Grekland? Utgången är inte klar än. think think

    aina
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Aina..

    Visst är det himla hett på Mallorca i slutet på juli..
    Jag var där 1988 i skiftet juli/aug och det var ingen lek..
    Vi hade 38 gr som mest. Det beror ju på vad man tål
    och nu på gamla dagar skulle jag inte klara det men gjorde det
    då, Vi orkade inte göra så mycket och det kan ju vara trist
    när man vill vara aktiv..
    Har varit i Grekland många ggr och 3 ggr under skollov, alltså
    samma tid ungefär. 40 gr som mest. Jobbigt men vad gör man
    inte för barn...

    Ciao P ;;;;;)
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Har ni tänkt på norra spanien? Där är det betydligt svalare än på Mallis eller Costa del Sol. Asturias, Cantabria osv...Kan vandra uppe på bergen om man vill.
     
  15. Aina

    Aina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Jodå, JAG har tänkt på norra Spanien, men eftersom övriga familjen är mer inne på öluff i grekiska övärlden tycktes Mallorca/Menorca som den bästa kompromissen.

    Just nu står all planering still, i avvaktan på besked om när maken kan ta semester. Lutar nog mot Mallorca i alla fall.

    Värme inget större hinder för korta vandringar, bara man har ordentligt med vatten med sig. Kring 30 grader funkar. Vid 40 endast skugga och bad som gäller!

    Aina
     

Dela sidan

Laddar...