Mögel

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av benjon, 19 februari 2015.

  1. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Får mögelprickar vinterhalvåret lite i tak och på väggar
    Har ventil och paxfläkt som alltid går på minst lågvarv .
    Har satt in fläkten och gjort ventilen i efterhand och undrar om det är fler som har det problemet . Ventilation är bra men funderar på om fläkten känner av fukten när här inte är någon och ökar i varv och då drar in ännu mer fukt i rummen . Vi får det mest i dom rummen som det finns ventil i
    Vi hade boendet ett halvår innan vi satte fläkt men upplevde inget mögel då men det kan ha varit för kort tid .
    Med vänlig hälsning,
    Bengt
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har haft mitt boende i ett antal år i centrala Torre, ganska nära havet. Har inte extra ventilation men har inte haft mögel (peppar peppar, ta i trä) hittills. Jag gör som mina grannar, har öppet så mycket som möjligt även när jag inte är där. Dvs Jag öppnar alla fönster och balkongdörrar på glänt och drar ner persiennerna, fast inte helt ner. Det blir smala springor mellan lamellerna där luften kan komma in. Sen har jag toalettfönstret öppet helt. Det vetter mot pation.
     
    pozuela gillar detta.
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har ingen särskild ventillation.
    När jag inte är i lägenheten stänger jag igen allt och har en luftavfuktare centralt placerad som jag kan fjärrstyra. Ca 400:- i el/år och jag håller luftfuktigheten konstant på oskadlig nivå.

    När jag är i lägenheten vädrar jag.

    När man inte är där och det är samma temperatur ute som inne och det är hög luftfuktighet ute bidrar ju ventilationen till att höja luftfuktigheten inne. Tvärtom också förstås men då föredrar jag ett kontrollerat klimat.
     
  5. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja jag är med inne på att man med fläkten drag in fuktighet när man inte är här nere under vinterperioden
    Bengt
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Noman
    Det låter intressant med hur du har löst det och kunna fjärrstyra en luftavfuktare.
    Vad använder du för prylar då ?
    Bengt
     
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    En Ontech GSM styrd elkontakt med slavkontakter. Svenskt Comviq kontantkort. Ingen kostnad att slå av och på om du har abonnemang med fria SMS i Sverige. Kostar 57 öre låta enheten skicka sms med status, temperatur mm. men det gör man sällan.
    En luftavfuktare kan ju jobba mot en inställd luftfuktighet. Jag har valt att ställa den lågt och så startar jag och slår av den då och då när det behövs. (t.ex vid regnigt och fuktigt väder )
    (jag mäter luftfuktighet inne i olika rum och ute kontinuerligt men det är överkurs :))
     
    Last edited: 19 februari 2015
    pozuela gillar detta.
  9. benjon

    benjon Medlem

    Blev medlem:
    1 oktober 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för infon
    Det låter intressant så jag får nog titta på lite sådana tekniska prylar
    Bengt
     
  10. Lilly

    Lilly Medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi lämnar också fönstren på glänt, så att det ska blir genomluftning. Vi brukar också köpa på Kina butikerna sådana där torrbollar som suger åt sig vatten. Som vi ställer i varje rum. Dom kostar väldigt lite och är effektiva. Vi har bra luft och ingen mögel på väggarna. Vi bor ganska nära havet. Enkel lösning.
     
    Last edited: 25 februari 2015
    pozuela gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hur länge räcker en sådan avfuktare som man köper på China Bazar? De är ju ganska små.
     
  13. Lilly

    Lilly Medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi brukar köpa den större varianten som är som en mindre burk och den brukar vara halv full när vi kommer tillbaka efter ca 2 månader. På en 2:a ca 70 kvm brukar vi köpa 2 lite större och 2 mindre som vi ställer ut i lägenheten. Dom har aldrig varit fulla med vatten eller runnit över. Det finns också varianter som man kan köpa med refill som man byter ut. Men vi brukar bara byta ut för dom kostar endast 1E och dom mindre ännu mindre. Jag tror man får känna sig fram, för det har nog att göra med hur fuktigt det är i lägenheten och hur den ligger till i huset.
     
    Last edited: 24 februari 2015
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    En luftavfuktare plockar vid behov ut många liter per dygn. En" Torrboll" som nämns ovan skall användas i ett litet slutet utrymme T.ex en stängd garderob. Den avfuktar kanske 0.5 liter. Om man tillför fuktig luft t.ex genom att vädra så har det gjort sitt efter några timmar av fuktig luft. Den blir mättad och rinner därför inte över men gör inte heller någon nytta.
     
  15. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu är inte jag någon expert på torrbollar men man kan tycka att det borde stå på förpackningen eller på burken hur mycket vätska den samlar så man ser på dom om den är full eller halvfull ?
     
  16. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Brukar använda liknande i min båt och då ställer jag dom över diskhon,,,
    det torkar ur rumsluften,
    det fyller lite vatten i vattenlåset :)
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag är borta lite längre perioder än ett par månader. Därför frågan. Det kan vara upp till ett halvår innan jag kan komma ner, nämligen, och då kan de hinna rinna över. Inte bra på parkettgolv :(
     
  18. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Vi köper våra torrbollar på Alcampo. De laddas med en "kudde" och när kudden är slut, d.v.s. innehållet borta, samlar den inte mer fukt.
    Den kan m.a.o. aldrig rinna över.
    En kudde räcker i 2-3 månader.
    Det finns olika storlekar. Vi har den större modellen, som benämns 450g.
    /Helen
     
  19. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är salt (Kalciumklorid) och det blir i princip mättat (Förmågan att ta upp fukt avtar). Kärlet är dimensionerat så det skall inte kunna rinna över.

    Exempel
    Om jag behöver ta ut 50 liter vatten för att hålla 60% luftfuktighet under 4 månader i en lägenhet på 100 kvadratmeter behöver du 100 torrbollar med en kapacitet på 0,5 liter :)

    Inne i ett litet stängt utrymme som en garderob eller liknande fungerar det men har du dessutom ventilation så är det en fysikalisk omöjlighet att hålla ner luftfuktigheten annat än med en kondensavfuktare eller sorptionsavfuktare som tyvärr kräver lite el.
     
  20. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Men stämmer det Noman ?
    Jag hittade en gammal variant från Biltema i Källaren som jag tänkt använda till husvagnen någon gång och på den burken står det att den tar 12-14 kvm.

    Det är mer "walking closet" think
     
  21. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har du ett stängt utrymme typ en husbil så tillförs inte så mycket fukt. Torrbollen tar bara upp fukt över ett jämviktsläge (Det är kemi så det får min dotter som är kemist förklara om någon undrar eller läs lite här http://school.chem.umu.se/Experiment/180 )
    Så visst funkar det i slutna utrymmen och hjälper till att "kapa topparna", men bara tills det blir mättat.
    Har du ventillation eller som i ett oisolerat stenhus utan diffusionsspärr det tillförs fukt igenom ytterväggar så är torrbollar tämligen verkningslösa om de inte byts ut väldigt ofta.
     
  22. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Tänk vad man lär sig på det här forumet ;;;)
     

Dela sidan

Laddar...