Många läxor i spanska skolor

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av Preciosa, 15 februari 2015.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Grabben går på en Brittisk/Spansk skola, som följer Brittiska systemet men anpassat för att fullfölja den Spanska läroplanen också. De flesta barn i skolan är Spanska. I snitt blir det runt 3 timmar hemarbete per vecka - och då går han första året, 5 år gammal... (blir 6 i vår.)
    Det blir mer hemarbete ju längre upp i åldrarna man kommer, men det är nog värre på de rent Spanska skolorna, då de Spanska har minst en timme kortare skoldag, varje dag, jämfört denna skola.
    Men de ligger ju på en nivå som, åtminstone när jag gick i skolan, kom mist 3 år senare... med att läsa (på 2 språk), skriva skrivstil, och matematik där de redan smått börjat med multiplikation, inte bara addition/subtraktion.
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Sonen går i trean i Svenska Skolan i Fuengirola. Han har tio min läsning tre dagar i veckan. Det är allt. Men å andra sidan så läser han 2 h spanska utöver svenska skolplanen så han går mer än sina kompisar där hemma. Men å andra sidan hade de mer läxa i Sverige.

    Sonen går 9-15 varje dag nu i lågstadiet, tror det är samma i mellanstadiet. Jag har för mig de spanska barnen går kl 9-14 så det är 1 h mindre per dag, dvs 5 h i veckan. Och sedan är ju frågan också hur långa terminerna är.

    Jag tycker det är relevant att veta hur många timmar går spanjorer, britter och svenskar går på ett helt läsår och därefter lägga till hemstudierna.

    Någon som vet antal timmar för de olika lländerna?
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ett Svenskt läsår har 185 skoldagar, ett Brittiskt 190, ett Amerikanskt 180, och ett Spanskt 185 dagar, men jag vet inte hur det ser ut med lektionstimmarna.
    (Dessa siffror är tagna från en blandning av olika artiklar på Wikipedia.)
    Eftersom Spanska skolorna generellt har kortare skoldagar, känns det som om de har färre lektionstimmar - 5 timmar mindre i snitt per vecka än de andra, så det betyder ju att man behöver 5 timmar mer hemarbete i veckan för att få lika mycket "skola".

    Grabben går 9:00-15:10 varje dag, nu i årskurs 1 och 2.
    Från 3.e klass (dvs när de är 7 år), är det till 15:15, och från 5:e klass (motsvarande Svenska 3:e klass) börjar de 8:45. Från 7:an, (dvs 5:an i Sverige), börjar de 8:30. Vad jag förstår slutar de 15:15 hela tiden från de är 7 år och resten av skoltiden, men det kan eventuell vara senare när de är äldre.
    Den Brittiska skolan börjar 1:a September, och har sen 1 vecka höstlov, samma man har i Svenska skolan nuförtiden, Jullov likadant, Karnevalslov (motsvarande Sportlovet), men påsklovet är 2 veckor, inte bara en. Men sen fortsätter de att gå ända till sista fredagen i Juni. Det blir några dagar längre än ett Svenskt läsår (en vecka längre).

    Förutom ordinarie skolan går grabben på Svenskundervisning också, en gång i veckan, 2x40 minuter.
    Dessutom kör vi hemundervisning i Ryska, eftersom min fru är uppväxt där och har det som modersmål, och vi tyckte han kunde ha nytta av det i framtiden...
    Spanska är tyvärr det språk han är sämst på, eftersom hans skolkamrater envisas att tala Engelska med honom...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skolsystemet skiljer ifràn region till region.
    I Com. Valenciana gàr ungarna (ca tider) i Infantil och primaria (3- 11 àrs àlder) ifràn kl. 9-13 och 15-17 och i "ESO" (12-15) kl 8-14. men privatskolor kan ha andra tider.
     
  8. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Den svenska skolan och dess läroplan är sedan flera år tillbaka målinriktad och vad gäller läxor är det ju upp till skolan/ lärare att ta ställning till i vilken mån de behövs. Har man läxor skall de fylla ett syfte och vara väl förberedda. De svenska Nationella proven i så 3, 6 och 9 visar just om målen har uppnåtts. Med tanke på att det i de flesta svenska utlandsskolor är små klasser, ofta 10-15 elever mot ca 25-30 i Sverige så hinner ofta eleverna få mycket hjälp inom skoldagens ram och ofta, mycket väl, når uppsatta mål. Och att själv jobba hemma på eget bevåg är ju alltid möjligt.
     
    Last edited: 15 februari 2015

Dela sidan

Laddar...