Livet på Teneriffa

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Vidde, 7 januari 2016.

  1. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Snart firar vi ett halvår på Teneriffa.
    Det är alltid intressant att jämföra vilka förväntningar man hade före flytten och med hur det verkligen blev. Verkligheten kan ju vara brutal ibland, det vet vi alla. Men jag måste säga att Teneriffa har slagit alla våra förväntningar. Frugan och jag åkte ju hit av hälsoskäl, och visst, man blir ju inte mirakelfrisk, men så mycket bättre vi mår! Inga värktabletter på ett halvår. Och alla närproducerade frukter och grönsaker vi stoppar i oss, jo vi har gått ner massor med kilon faktiskt. Och de kalla nätterna som vi upplevt på fastlandet i Spanien vintertid, ja de slipper vi, jag går ut med hunden varje morgon kl 7 och jag har t-shirt och shorts, i januari. Lägg till att barnen stortrivs i sin svenska skola och att vi inte upphör att förvånas över den variation som naturen har att erbjuda på denna lilla ö. Vi tänkte åka hem i juni efter att skolan slutat, men jag tror vi tar ett år till!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Var man än är på jorden så är vädret alltid ett tacksamt samtalsämne. Det gäller även södra Teneriffa. Men då solen skiner nästan jämnt pratar man inte om regn och rusk som i Sverige utan om - La Calima. Denna vind är att kärt och återkommande samtalsämne bland våra spanska kompisar. Alla är mer eller mindre känsliga för dess effekter, man får huvudvärk och andningssvårigheter av varierande grad. Det är lite som snacket om pollenallergi på våren i Sverige.
    Caliman kommer och går regelbundet i varierande grad. Vi njuter av siluetten av La Gomera varje dag men när Caliman kommer försvinner den vackra vulkanön i ett töcken av sand. Sanden som transporteras från Sahara med Caliman lägger sig i ett tunt lager på bilen och utemöblerna, man får torka av varje dag och vi börjar förstå varför man gärna har åsikter om Caliman. Och då har vi ändå inte upplevt den som när den är som värst. Här kan man se Calima-prognosen: http://www.bsc.es/projects/earthscience/visor/dust/spain8/opt550/latest/opt550.loop.gif
     
    Last edited: 1 februari 2016
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja vi har samma problem även på fastlandet mer eller mindre man får tvätta bilen ofta på grund av sand fläckar över alt
     
  5. Vidde

    Vidde Medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    Även bland vajande palmer och sol händer saker som gör oss påminda om hur skört livet är. Huset som rasade i Los Cristianos ligger endast 200-300 meter från Svenska skolan på Teneriffa, och dammet yrde ända dit. Turligt nog var alla elever på stranden och slapp både se och höra förödelsen. Men sedan dess har vi haft poliser, nyfikna och och tv-kameror 20 meter från skolan, där avspärrningen är, som bevakar röjningsarbetet som sköts av ca 200 brandmän och andra räddningsarbetare. De har kämpat dygnet runt och gör enligt min mening en heroisk insats. Tyvärr har man inte hittat någon överlevande, utan 7 dödsoffer har hittills grävts fram ur rasmassorna. Det blir mycket att diskutera med barnen, huset låg ju så nära och vi springer ju ideligen förbi huset, det är svårt att inte fundera på vad som hade hänt om det rasat endast en timme tidigare då alla var på väg till skolan. Men våra tankar går till de 7 offren och deras familjer, och till dem som miste sina hem, och vi och våra barn tar med detta som en lärdom att allt är inte så självklart här i livet.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag såg bilderna på eldiarioaviso.es, fruktansvärt och svårt att ta in. Har något kommit fram om orsakerna till att huset rasade?
     

Dela sidan

Laddar...