"La boda" i Spanien

Diskussion i 'Bodegan' startad av Patjo, 19 februari 2013.

  1. Patjo

    Patjo Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Jonas heter jag och jag och min fästmö har tänkt att gifta oss någon timme norr om Barcelona längs kusten. Vi bor och är skrivna i Sverige. Vi har bokat festlokalen och reserverat boende etc. och nu har vi börjat fundera på själva vigseln/ceremonin och jag tänkte att ni som bor i Spanien kanske har några tips? (Efter vårt bröllop delar vi gärna med oss av våra erfarenheter i ert forum för att underlätta för andra). Några av frågetecknen vi har och letar svar på är:
    - Hur sker enklast en vigsel?
    - Kan man gifta sig kyrkligt trots olika religoner eller är ett borgerligt bröllop smidigare?
    - Om man inte kan ha en vigsel, kan man i så fall göra en kyrlig välsignelse?
    - Eller en vacker ceremoni helt enkelt och ha vigseln hemma i Sverige?
    - Är det någon som har tips på präster, kontaktpersoner, arrangörer etc?
    - Andra tips?
    Stort tack på förhand för hjälpen!!
    Mvh
    Jonas
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Den Spanska kyrkan kan ni bara gifta er igenom om ni bàda är katoliker (men ett dop gàr ju iofs väldigt fort, men det blir ju extra kràngligt) . Vet inte om Svenska kyrkan finns i Barcelona men isf kanske de skulle kunna ordna det.
    Lättast màste väl bli genom konsultatet i Barcelona.
    Ska ni göra det genom spansk byràkrati sà blir det 99 ggr av 100 väldigt kràngligt.

    I normala fall, för ett borgerligt bröllop, sà màste du först anmäla sig i registro civil, dà màste man ha födelsebevis, bevis pà att man är ogift, pass etc. sen ska anmälan godkännas och efter det kan man gifta sig.

    Men jag vet inte om detta gäller personer som inte bor i Spanien. eftersom de begärde "certificado de empadronamiento" (intyg om boende i Spanien) iaf. när jag gifte mig.

    Spanska ambassaden borde ju ocksà kunna ge dig bättre svar
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  5. Håkan Casares

    Håkan Casares Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juli 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Foto och video till brölop
    .....
     
    Last edited: 22 februari 2017

Dela sidan

Laddar...