Lättlästa böcker?

Diskussion i 'Spanska språket' startad av AnnaRT, 11 augusti 2017.

  1. AnnaRT

    AnnaRT Ny medlem

    Blev medlem:
    11 augusti 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Försöker lära mig spanska. Har köpt nivåanpassade böcker från European Schoolbooks. Har nu läst alla Lola Lago Detective-böcker. Någon som har förslag på andra liknande lättlästa böcker för nivå B? Köpte även nån som hette La musica del viento o det var hur trist och hemskt som helst. Så någon som har bra och okomplicerad litteratur - som du läst själv? :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Utan att veta så tror jag att det kan vara ungefär som att läsa ungdomsböcker? De har ofta ett enklare språk men inte så infantilt ändå. Själv har jag börjat (läst två kapitel) av denna boken:
    Mañana todo será como de costumbre av Lina Stoltz så den är skriven på svenska och översatt till spanska. Känns lite bakvänt men det var den enda e-boken på biblioteket för mig att låna.
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Förresten, bor du i Spanien? Jag funderar på att skaffa mig ett lånekort i biblioteket här i Banelmádena, tänkte att det kanske du också skulle kunna göra där du bor. Då borde man bara kunna gå dit och bläddra bland barn- och ungdomsböcker och låna det. Bara för att det inte är för vuxna så behöveer det ju knappast vara tråkigt. Finns ju även faktaböcker som är skrivna på enklare spanska. Eller det borde det göra, i alla fall.

    Tyvärr har jag inte sett att man kan låna eböcker på spanska bibliotek. Får väl försöka gå ned och prata med dem, en spanskalektion så god som någon! :)
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Orsaken till att man vill lära sig spanska är väl att man vill vara informerad om vad som händer, att kunna agera utan att behöva be någon språkkunnig om hjälp. I en dagstidning finns många nyttiga ord och meningar. Varför inte ta med sig en digital ordbok, typ Nordstedts, till en bar och tillsammans med en kopp kaffe börja med att läsa tidningsrubrikerna? Det har vi gjort dagligen i många år. Med tiden kan man läsa en hel artikel utan att behöva rådfråga ordboken. I går beställde jag en nyutgiven bok i vår pappershandeln, ”La décima caja”. Det är en roman som har en historisk bakgrund. 1885 sjönk ett fartyg med tio värdefulla lådor utanför Las Palmas. Vid bärgningen var låda nummer tio, med guld och hemliga dokument, försvunnen. Romanen handlar om hur några personer i Las Palmas i början av 1900-talet försöker lösa mysteriet med den försvunna lådan. Boktipset fick jag just genom att läsa en dagstidning.
    https://dragaria.es/jose-luis-correa-decima-caja-domingo-rivero/
     
    Last edited by a moderator: 15 augusti 2017
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ErikGB

    ErikGB Ny medlem

    Blev medlem:
    14 augusti 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Lite off topic men jag tycker googles app "översätta" är helt suverän. Nästan lite för bra, man kan bl.a. filma/fota text ur böcker och få översättning. Finns även talfunktion så kan man få höra det hela.
     
  8. Robin_23

    Robin_23 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 oktober 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Läsa är bra, har inget boktips tyvärr, men någon att prata spanska med skulle också vara bra.
    Märker att dom flesta i Torrevieja föredrar att växla över till engelska.
    Finns kanske någon som erbjuder språklektioner?

    Är detta sant, man kan filma i en bok och Google översätter detta korrekt?
    Otroligt i så fall.
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Robin_23: Nej, riktigt så enkelt är det inte med Google Translate. Själv tycker jag att översättningarna är hjälpledande men inte alltid ens begripliga. Från spanska till engelska är det bättre än till svenska, fler användare som korrigerar antar jag.

    Om språklektioner, prova hitta en privatlärare på t ex https://www.tusclasesparticulares.com/ Där hittade vi en till sonen i somras och det fungerade jättebra.
     
    Last edited: 19 oktober 2017
  10. Robin_23

    Robin_23 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 oktober 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Intressant angående Google Translate, ska kolla och jämföra svenska och engelska. Kan filma ett par sidor med mobilen så kan Google läsa det alltså?
    Tar gärna emot tips på enklare böcker, gärna spanskspråkiga författare.

    Kommer inte in på länken men får kolla igen imorgon, tack för tipset.
     

Dela sidan

Laddar...