Läsa av elen via mobilen ?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Calderon, 28 februari 2016.

  1. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Ett sätt vore att ha en elmätare i centralen och sedan läsa denna med web camera.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har ENDESA som varje månad skickar ett mail med fakturans alla detaljer. Det kostar ingenting. Den service borde alla bolag ha? Om man vill mäta två gånger i månaden kan man kanske anlita någon som läser av och skickar mail. Alltid bra att ha ett öga på sina ägodelar!
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Tidigare följde jag min mätare i skåpet , men plexiglaset har blivit gult av solen och mätaren går ej att avläsa. En mätare inne i huset skulle vara bra och trevligt att ha. Men vid monteringen måste huvudströmmen slås av och det görs i det låsta skåpet. En mätare är inte dyr ca 400 kr men sen skall man ha plats i Centralen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Sharky, vill du mäta inomhus är prylen på ClasOlsson perfekt. Vi har displayen i matrummet och ibland kastar jag en blick på den för att se om förbrukningen verkar rimlig. Med nogrannheten är det väl litet si-och så. Det kompensera genom att programmera om värdet på den inkommande spänningen. När köket drar med än storleken på säkringen, piper displayen.
    Min mätare har några år på nacken och givaren klämmer man runt en av ledningarna i säkringskåpet. Fiffigt för då kan jag flytta klämman och mäta förbrukningen genom var och en av de åtta säkringarna.
     
    Last edited by a moderator: 29 februari 2016
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vi har också Endesa via husägaren. Men man ska ju kunna skaffa sig ett konto hos dem så att man kan logga in, kan man där se den dagliga förbrukningen tro? Vi har ju tydligen sådan där timdebitering numer.

    Jag skulle skaffa mig det där med inloggning men det krånglade när jag försökte själv då det inte är jag som står på kontraktet, bara som fakturamottagare. Orkade inte röra i det mer igen men borde kanske det.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Peztis, titta på denna video:

    https://www.youtube.com/watch?v=WFV4Nz36Oy4
    Det finns ingen möjlighet att i realtid betrakta förbrukningen hos Endesa. De kunder som har ett PVPC-kontrakt kan emellertid se hur mycket de betalt under billiga tiderna på dygnet och hur mycket under de dyra. Endesa erbjuder en app där man kan se det aktuella priset därav bestämma om man skall starta tvättmaskinen nu eller på natten. Varför göra livet till en börda?
    Har man inget eget kontrakt nummer (referenda del contrato de suministro), är det nog kört. Jag skulle emellertid prova att besöka ett Endesa kontor och be dem hjälpa till.
     
  10. Ruff

    Ruff Medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2016
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1
    Är det inte så att de som man köper i Sverige antingen skall monteras med ett öga som läser av hastigheten på blinkningarna på elmätaren eller att det spänns fast en klämma på utgående elkabel mot bostaden från elskåpet?
    I området där vi bor så kommer man inte åt detta elskåp då det är låst och jag har bara en omgång automatsäkringar i huset och inget annat som går att koppla till eller synbara kablar. Har man rätt att komma in i ett låst skåp för att kunna montera en avläsare?

    Det pågår en diskussion om detta även i Facebokgruppen Duktiga hantverkare i Costa Blanca så jag följer nyfiket alla trådar som går om detta ämne för räkningarna på elen kommer som en chock varje gång och då är det ju bra om man kan ha lite koll innan räkningen kommer.

    https://www.facebook.com/groups/444641382393571/ http://duktigaht.wix.com/costablanca
     
    Last edited: 2 mars 2016
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej varför inte stänga av elen helt så behöver man inte kolla hur mycket man har förbrukat men sen kommer det som en chock när du ser räkningen så är det då ser du hur många avgifter som tillkommer för det är inte gratis graciass
     
  13. Ruff

    Ruff Medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2016
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1
    Därför att jag också hyr ut huset och då vill man gärna veta hur mycket som det är förbrukat just när dom checkar ut. Svårt att komma en månad efteråt om det varit extremt hög förbrukning
     
  14. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Kan jag få lyfta tråden igen när det ändå handlar om el. Nån som är kunnig på elförbrukningen i Spanien? Jag har Potencia contratada 3.45kw och säkringarna går ganska ofta. Förmodligen har jag bara 1-fas i huset men hur mycket kan man kräma ut, och hur mycket kan jag höja? Spisen drar säkringar på grillfunktionen och jag antar att det är för att det saknas 3-fas!? Måste man skaffa gasspis då eller bara ugn?
     
  15. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag har nått på 5 och i ditt fall hade jag höjt.
     
  16. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack Sharky för tips men räcker verkligen 5?? Om jag inte är helt ute o cyklar så borde 5kw vara 5000watt/tim. I mitt fall 3450watt/tim, det innebär med lite snabb huvudräkning bara 3 grejer på 1000watt styck för att proppen ska maxa gränsen och i ditt fall ca.5 grejer på samtidigt.
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Morgan, om man har 230 Volt och det går 15 Ampere i tråden, förbrukar man 3.450 Watt (3.45 kW) Har man ett kontrakt på 3,45 kW löser den mekaniska säkringen ut vid 15 Ampere. Har man en ny elmätare kan även dess elektroniska säkring lösa ut. Då kan man få vänta litet till elmätaren kopplar in igen.

    Enklast är att stänga av andra apparater som drar mycket ström innan grillen startas, AC slukar mycket ström. Annars, be elbolaget ändra kontraktet till 5.750 Watt (5,5 kW) och låt en elektriker byta huvudsäkringen till 25 Ampere. Vill man veta hur mycket ström varje apparat drar letar man upp etiketten med effekten. På baksidan av spisen står kanske 2400 W. Dividerar man effekten med spänningen 230 Volt får man strömmen 10.4 Ampere.
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Det verkar vara standard och det klarar man sig på i vardagen. Dock kan man inte maxa allt. Men AC kyla / värme kör man mycket sällan och oftast inte alla på samma gång.
     
  19. Morgan

    Morgan Medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2015
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för svar både Sharky och Solenlyser! Jo jag vet hur man räknar ut amperen. Men det blev lite oklart när jag häromdagen loggade in på mina sider(Endesa). Därmkunde jag tydligen välja vilken förbrukning som helst och valde då 6.9kw!! Det blir ju med mina uträkningar hela 30ampere! Tveksamt om jag har sån säkring i huset, men det får grannen kolla om en vecka. Borde ju ändå va så att Endesa sa ifrån? Hursomhelst så är ju även 5000watt i minsta laget om man räknar in 3 AC-aggregat. Vore det inte för gäster så skulle jag förstås ha koll på det själv.
     

Dela sidan

Laddar...