LÄKEMEDEL PÅ SVENSKA RECEPT

Diskussion i 'Spanien' startad av leco, 17 januari 2012.

  1. leco

    leco Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan , vi har äntligen fått tummerna loss och har planerat vår flytt till Torrevieja. Detta kommer att ske senast i april-maj 2012 och nu kommer 50.000 frågor. Kanske kan någon hjälpa oss. Meningen är att ansöka om residentia under 2012 men eftersom min fru har haft cancer är det viktig att hon tar sina mediciner. Kan vi ta ut dessa på svensk recept i Spanien, finns det någon kostnads-tak eller hur fungerar det ? Hon är pensionär.
    Hoppas att få klarhet med er hjälp. Tack verkligen !:frusen:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola leco!

    Välkommen till Spanienforum spainsmile

    Vad trevligt att ni ska flytta till Torrevieja thumb

    Nu är jag ingen expert på medicinfrågor men är fullständigt
    säker på att svenska recept inte går att ta ut här nere.
    Om ni ska skriva er här så måste ni ju ha en vårdcentral
    som ta hand om fortsatt ev vård och medicinering.
    Kan ju bli en annan sort eller annan vård i det offentliga här.
    Vet inte varför ni ska skriva er med en gång. Lägre skatt på
    pension?. Jag skulle nog avvakta och din fru får alla
    mediciner med sig från sin svenska läkare. Iaf ett tag så får
    ni se hur ni ska göra. Man "får" ju bo här ett halvår utan att
    skriva sig här. Man kan ju skaffa privat sjukförsäkring också,
    som förlänger reseförsäkringen som man har på 45 resp 60 dagar.
    Det är dyrt iofs men nog nödvändigt.
    Ingen frågar ju hur länge man bott här så man kan ju bo så länge
    tills man vet hur man vill ha det. Uppmanar inte till "olaglighet" nu :cheeky

    Som "turist" får man ju "nödvändig" vård här, dvs om man har
    någon sjukdom så hjälper den offentliga vården till så att man
    kan bo här tex med sprutor eller annat...och akuta åkommor.
    Man ska ju ha det blåa EU-kortet med sig från Sverige.

    OK, har någon annan nå´t råd att komma med så skriv...
    Och leco, vi har lagt in mycket om sjukvård, försäkringar och att
    skriva sig här i kategorierna "Flytta till Spanien", "Leva och bo"
    samt "Fastigheter" på vänster sida på forumet...
    Mycket att läsa/ Ciao P :sol:
     
  4. leco

    leco Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket för ditt svar, Preciosa, du är en klippa!!
     
  5. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Vill bara haka på här och fråga forumet ifall det fortfarande går att få ut tex penicilin i Spanska apotek utan recept.
    Jag tror det var 10 år sedan som en bekant behövde penicilin när vi var där.
    Vi gick in i en apotek och pratade med en apotekare. Hon ställde kanska ingående frågor om symptomen och betedde sig som en bättre läkare hos vårdcentralen. Ja visst, hon ställde diagnosen och vi fick penicilin.
    (en riktig hästkur) Vi var minst sagt förbluffade. Penicilinen kostade hälften vad den subventerade kostar i Sverige och rådgivningen kostade inget.
    Vad jag nu undrar är, hade vi en jättetur och träffade en spansk engel, eller är detta praxis där fortfarande?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Mina engelska vänner har fått medicin på engelska recept (utförda i GB) och detsamma gäller dem utförda i Finland. Vad jag vet har det varit fråga om "avancerad" hjärtmedicin, insulin osv. Och till mycket lägre priser än i hemlandet.
    Jag fick köpa "vanliga" värktablet utan recept (i Sverige receptbelagd). Jag vet inte om det beror på apoteket eller om det är alltid såhär. Jag vet att mina vänner har köpt på apoteket i Los Balcones (Torre) och jag köpte i den vid Antonio Machado (nära Mercadona).
    Klokt är att göra som Preciosa sa, bo här ett tag och ta reda på saker och ting...
     
  8. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Låter som ett underbart system, smidig och krångelfritt.
    Jag har aldrig förstått riktigt det svenska överskyddande inställningen som Apoteket, eller om det är medicinalstyrelsen, har.
    Jag menar att missbrukare får ju sina dråger i alla fall någonstans ifrån.
    Man kan också fundera ifall det är bättre att de köper sina grejjer från knarksyndikat eller från apoteket - bara en tanke..
     
  9. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Om ni senare bestämmer er för att skriva er här och gâ till en spansk läkare, är mediciner gratis för pensionärer. Men spanska läkare fâr bara skriva ut generiska läkemedel numera. Vill man ha ett speciellt märke fâr man betala prisskillnaden.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    De har blivit mer restriktiva här ocksâ, vilket vi ska vara glada för. överanvändning av antibiotika leder till resistenta bakterier, vilket är ett svârt problem pâ spanska sjukhus. Spanjorer har äntligen börjat fatta att man inte ska "ta nâgonting" sâ fort man känner sig hängig och apotekarna har äntligen fattat att man inte ska ge kunderna allt de ber om.
    Sâklart ska man fortfarande ta penicilin för strafylokocker i halsen, t.ex, men det är ju en baggis att fâ recept pâ vârdcentralen. Har man urinvägsinfektion eller nâgot annat brâdskande och smärtsamt kan man âka in pâ akuten. Ett läkarbesök kostar ingenting.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Även svenska läkare borde bli mer restriktiva vad det gäller antibiotika! I nyheterna på radion (Idag) sades det att utskrivning av antibiotika har bara ökat i Sverige. Snart finns väl inget att sätta emot...
     
  13. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Just i den här saken borde svenskarna ha världens renaste samvete, om man inte räknar med att vi låter Indierna tillverka vår penicilin utan att ställa krav på hur det framställs. I Sverige är de verkligen restriktiva, tom i den grad att många går inte längre till läkare utan köper själv penicilin via nätet och kurerar sig själva. Problemet uppstår, om man tänker resistenta bakterier, att man avbryter behandlingen och bakterierna har fått en liten dos penicilin, men icke dödande, då kan de utveckla immunitet mot antibiotika.
    Men vad jag läst om ämnet, så är det loppet redan kört. Mänskligheten kommer att behöva en helt ny uppsättning av antibiotika mot de flesta bakteriella krämpor, just pga att bakterierna har utvecklat resistent mot de nuvarande antibiotika stammar. Alltså inte om, utan när...
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och sedan sa de på radion att svenska läkare är så "service minded" att de skriver ut antibiotika bara för att patienten tjatar...
     
  15. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jo, men det kan hända, speciellt privata läkare, men på de flesta vårdcentraler är läkarna hård styrda av landstinget som tänker mer på ekonomi än på den enskilda patienten. (känns det som)
    Vidare kan olika medier haka på en sensation, om de tror sig vinna läsare..
    I Eu perspektiv är nog sverige duktigt på det här med antibiotika använding jämfört med de andra. Men utanför EU är bilden "skrämmande"..
    Värst är nog prolematiken inom djurhållningen - man blir mörkrädd - tyvärr..
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vi kanske inte ska diskutera Sverige på Spanienforum, men nu var det så att det inslaget handlade om "vanliga " vårdcentraler/sjukhus i Sverige, inte privatläkare..
     

Dela sidan

Laddar...