Krock med annan bil

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Eva Hedenström, 15 december 2014.

  1. Eva Hedenström

    Eva Hedenström Medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    6
    Om olyckan skulle vara framme och jag krockar och enklare skador uppstår på bägge bilarna (glaskross eller plåtskada) hur går man tillväga? Ringer polisen för att de ska bestämma vems felet är eller fyller man i några papper tillsammans med den andra bilföraren eller?
    Hur gör man om någon öppnar sin bildörr och slår in i min bil så det blir skador, anmäls det till polisen eller?

    Jag har självklart bilförsäkring, så det kanske är försäkringsbolaget jag ska ringa?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om ni är överens om vem som bär skulden, behöver ni inte ringa polisen. Det räcker att ni fyller i ett formulär som ni fàr av er försäkring. Detta heter "Declaracion amistosa de accidente"
    Där fyller ni i bàda förarnas och bilarnas detaljer, samt en kort beskrivning vad som hänt.
    Ni ska bàda ha en kopia. Ring sedan ditt försäkringsbolag och faxa/maila ditt ex. av formuläret.

    Även om du skriver pà "declaracion amistosa..." sà betyder inte det är du erkänner dig skyldig.

    Allt är pà spanska, sà skulle du vara tveksam, sà ring försäkringsbolaget, eller om ni inte kan komma överens med den andra föraren, polisen direkt.
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Den där blanketten, är det då alltså något som är bra att ha i bilen?
     
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej svaret är ja julgrantomtejulgrantomte
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Var får man tag i den?

    Har IDAG hämtat våra spanska skyltar!
     
  8. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag fick den när jag försäkrade bilenjulgrantomte
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi fick även en svensk version av skadeanmälningsblanketten av Lars Fryksäter på Reale Seguros. Bra att ha i bilen. Den underlättade betydligt när vi råkade ut för en påbackning av en spansk varutransportbil när vår sprillans nya bil var EN vecka "gammal". Man blir ju lite stirrig när pappret ska fyllas så det är lätt hänt att det blir fel ifyllt :eyes:.
    rocio
     

Dela sidan

Laddar...