Kräva personnummer av kunden?

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Peztis, 28 september 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Är det någon här som har ett spanskt företag som har kunder utanför Spanien?

    Vi har precis registrerat om min mans företag och den spanske revisorn säger att vi på samtliga fakturor oavsett var i världen kunden befinner sig ska ha ett registreringsnummer på fakturan. Om det är ett företag vi fakturerar ska det vara typ organisationsnummer (heter ju olika i olika länder) och är det då en privatperson så ska det vara motsvarande personnummer.

    Håller ni (el snarare era revisorer) med om detta?

    Vi använder oss av PayPal för kortbetalning samt även direkt inbetalning till bankkontot.

    Jag tror det kommer vara svårt att få fram den informationen. Hur har ni löst det? Har det varit lätt att få fram det? Vad händer om man inte har det?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Om det är försäljning till privatpersoner
    i Sverige och det är köparens personnummer
    som saknas så kan man gå in på Ratsit,
    Skriva in personen där och adressen
    om man har den
    -och är man medlem på Ratsit
    så får man personnumret där
    - förutom de 4 sista siffrorna.

    Är det Spanska skattemyndigheten
    som kräver identitfieringen?

    I Sverige behöver jag bara kunna ange
    köparens identitet om det rör sig om handel
    med "begagnat gods" som värdeföremål o. antikviteter.
    Det är mer polisens krav på spårbarhet än skattmasens.

    Säljarens identitet ID-.nr eller personnummer måste
    jag alltid ha när jag köper från privat,
    för revisorn/skatteverket som vill ha bevis.

    Om någon Spansk myndighet tillämpar byråkrati eller
    regler som inte finns i Sverige - eller övriga EU så kan
    EU-kontoret i Sthlm hjälpa till att styra upp .
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är vår revisor som säger det samt att jag sett det på något engelskt forum, att vi som säljare ska även ha kundens organisationsnummer/personnummer.

    Om du har telefonnumret eller adressen på någon i Sverige hittar du även de första 8 siffrorna, dvs födelsdagen, på t ex Hitta.se.

    Men om jag köper något som privatperson på marknaden, inte får jag då ett kvitto med säljarens identifikation. OK, de kanske enligt lag ska kunna presentera det om jag kräver det, det är ju samma sak i Sverige förutom om det är en privatperson som säljer, typ på loppmarkand. Men då ska man väl kunna visa ett ID-kort om köparen kräver, kan jag tänka mig även om jag aldrig har hört något sådant.
    Eller du kanske menar om du ska kunna ta med köpet från en privatperson i din bokföring?
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vi har Spanskt företag och säljer till privatpersoner i hela världen, men enligt vår revisor är det bara kunder i Spanien som man måste ha DNI/NIF/NIE för, inte utlänska kunder. (T.ex Svenskar, såvida de inte bor i Spanien.)
    Leverantörer däremot, måste man alltid ha org. nummer på - och sitt eget org. nummer på leverantörsfakturan, alltid. (Jag brukar lägga till det som en del i fakturaadressen, när det är utländska leverantörer.)
    Dessutom är det här på kanarieöarna en del konstigheter med momsen, eftersom vi inte ingår i EU:s momszon. Men det är en annan fråga.
     
    Last edited: 1 oktober 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Bra idé det där med numret i adressen!

    Börjar undra om vår revisor har koll på läget...
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Just ja Pooh, säljer ni online? PayPal? Får ni NIE/DNI av de spanska kunderna automatiskt då?
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vi säljer via nätet, och använder iofs PayPal som en av betalmetoderna vi erbjuder, men får inte de uppgifterna därifrån.
    Vi använder ett webbutikssystem, där kunden registrerar sitt DNI tillsammans med adressuppgifterna. (Obligatorisk uppgift.) En smärre modifikation har gjort att det bara begärs av dem som anger Spansk adress.
    Vi säljer visserligen tjänster, inte varor, men adressen krävs för att försäljningsskatten ("momsen") blir olika beroende på var kunden är.
     
    Last edited: 2 oktober 2014
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    OSCommerce?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Prestashop.
    Men kan inte rekommendera den. Grundversionen är visserligen gratis, men för att man ska få lite funktionalitet krävs ett antal plugins, som var och en är rejält dyra.
     

Dela sidan

Laddar...