Är det någon här som har ett spanskt företag som har kunder utanför Spanien? Vi har precis registrerat om min mans företag och den spanske revisorn säger att vi på samtliga fakturor oavsett var i världen kunden befinner sig ska ha ett registreringsnummer på fakturan. Om det är ett företag vi fakturerar ska det vara typ organisationsnummer (heter ju olika i olika länder) och är det då en privatperson så ska det vara motsvarande personnummer. Håller ni (el snarare era revisorer) med om detta? Vi använder oss av PayPal för kortbetalning samt även direkt inbetalning till bankkontot. Jag tror det kommer vara svårt att få fram den informationen. Hur har ni löst det? Har det varit lätt att få fram det? Vad händer om man inte har det?
Hej! Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad). Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna. Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra! PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om det är försäljning till privatpersoner i Sverige och det är köparens personnummer som saknas så kan man gå in på Ratsit, Skriva in personen där och adressen om man har den -och är man medlem på Ratsit så får man personnumret där - förutom de 4 sista siffrorna. Är det Spanska skattemyndigheten som kräver identitfieringen? I Sverige behöver jag bara kunna ange köparens identitet om det rör sig om handel med "begagnat gods" som värdeföremål o. antikviteter. Det är mer polisens krav på spårbarhet än skattmasens. Säljarens identitet ID-.nr eller personnummer måste jag alltid ha när jag köper från privat, för revisorn/skatteverket som vill ha bevis. Om någon Spansk myndighet tillämpar byråkrati eller regler som inte finns i Sverige - eller övriga EU så kan EU-kontoret i Sthlm hjälpa till att styra upp .
Det är vår revisor som säger det samt att jag sett det på något engelskt forum, att vi som säljare ska även ha kundens organisationsnummer/personnummer. Om du har telefonnumret eller adressen på någon i Sverige hittar du även de första 8 siffrorna, dvs födelsdagen, på t ex Hitta.se. Men om jag köper något som privatperson på marknaden, inte får jag då ett kvitto med säljarens identifikation. OK, de kanske enligt lag ska kunna presentera det om jag kräver det, det är ju samma sak i Sverige förutom om det är en privatperson som säljer, typ på loppmarkand. Men då ska man väl kunna visa ett ID-kort om köparen kräver, kan jag tänka mig även om jag aldrig har hört något sådant. Eller du kanske menar om du ska kunna ta med köpet från en privatperson i din bokföring?
Vi har Spanskt företag och säljer till privatpersoner i hela världen, men enligt vår revisor är det bara kunder i Spanien som man måste ha DNI/NIF/NIE för, inte utlänska kunder. (T.ex Svenskar, såvida de inte bor i Spanien.) Leverantörer däremot, måste man alltid ha org. nummer på - och sitt eget org. nummer på leverantörsfakturan, alltid. (Jag brukar lägga till det som en del i fakturaadressen, när det är utländska leverantörer.) Dessutom är det här på kanarieöarna en del konstigheter med momsen, eftersom vi inte ingår i EU:s momszon. Men det är en annan fråga.
Ett bra erbjudande American Express SAS EurobonusFå 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kika in erbjudandet på Americanexpress.se. PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi säljer via nätet, och använder iofs PayPal som en av betalmetoderna vi erbjuder, men får inte de uppgifterna därifrån. Vi använder ett webbutikssystem, där kunden registrerar sitt DNI tillsammans med adressuppgifterna. (Obligatorisk uppgift.) En smärre modifikation har gjort att det bara begärs av dem som anger Spansk adress. Vi säljer visserligen tjänster, inte varor, men adressen krävs för att försäljningsskatten ("momsen") blir olika beroende på var kunden är.
Prestashop. Men kan inte rekommendera den. Grundversionen är visserligen gratis, men för att man ska få lite funktionalitet krävs ett antal plugins, som var och en är rejält dyra.