Kollektiv i BCN?

Diskussion i 'Barcelona' startad av ssanna, 1 februari 2011.

  1. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som vet var man kan hitta annonser om kollektiv i Barcelona?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    jag vet att det finns hostels där man delar kök i lägenhet men har ett separat eget rum.
     
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Lyssnade pá gym:et och de berättade att det är mycket vanligt att ungdomar delar lägenhet. Inte minst av kostnadsskäl men ocksá för att de inte fár hyra ensamma pga lága inkomster. Lägenheter i centrum är rätt dyra och de flesta unga vill ju bo där.

    Vanligast (enligt dom) är att man slár sig ihop med vänner, student- eller arbetskamrater. Annars googlar man pá t ex "compartir vivienda barcelona", det ger mánga alternativ. Det blir inte kollektiv i traditionell betydelse, var och en sköter sin mat t ex. Man betalar sin del av hyran till den som har kontraktet.

    Om man har särskilda intressen, t ex är konstnär, miljöengagerad, anarkosyndikalist, tillhör en etnisk eller sexuell minoritet kan man via föreningar eller klubbar hitta kompisar att slá sig ihop med. Vanligt är att man kollar eller sätter upp lappar där man träffas för att odla sina intressen. Här förekommer det oftare att man har gemensam mathállning och bidrar till ekonomin efter förmága.

    Lycka till

    /B
     
    Last edited: 4 februari 2011
  5. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Crazys: Har faktiskt bott på just ett sådant hostel i Barcelona, jättemysigt! Dock så är det alldeles för dyrt för att ha som permanent bostad.

    Perciosa: Tänkte på blocket men vill helst undvika att bo i ett kollektiv fullt med svenskar då jag vill komma in i den spanska kulturen.

    Backis: Vet du vart man kan vända sig för att hitta en sån förening/klubb? Skulle hemskt gärna hamna i ett konstnärligt kollektiv!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Precis, verkar finnas många möjligheter till detta. Liknar New York i många avseenden.
     
  8. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Ssanna: Jag skulle gá till Plaça del Pi, där säljer mánga lokala konstnärer egna verk. Googla pá "pintores del pi" sá kan du se torget och vilka konstärer som finns just där.
    Jag kan frága nágon där nästa gáng jag har vägarna förbi.
     
  9. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    vad betalade du? har du någon länk?
     
  10. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. ajda

    ajda Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Kolla:
    Segunda mano Barcelona, Anuncios gratis | LoQUo.com
    idealista.com — casas y pisos, alquiler y venta. anuncios gratis
    compartir piso en España - Página 1 - Compartir-Piso.com
    Borsa Jove d´habitatge per compartir
    craigslist: barcelona classificats de treball, habitatge, contactes personals, vendes, serveis, comunitat i esdeveniments

    Där hittade jag boende tsms med 3 arkitekter. När jag letade såg jag också några annonser från mer konstnärliga kollektiv.
    Mailade en del annonsörer innan jag åkte ner. Kollade lite rum och lgh när jag kom ner, sen blev det den med arkitekterna som jag fastnat för från början.
    Men det är lättast när man väl är på plats att ringa och gå och kolla direkt. Men man får vara ganska snabb och på, och bestämma sig fort.

    Är det nått annat du undrar över så hör av dig!
     
  13. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Ajda, va kul, bor du i Barca?
     
  14. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    Kommer tyvärr inte ihåg, var flera år sedan. :(
     

Dela sidan

Laddar...