Kanarieöarna - resten av det sjunkna Atlantis?

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av Lasse77, 14 januari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Lasse77

    Lasse77 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanarieeöarna - lite historia!
    Historiskt vilar Kanarieöarna i ett dis som löses upp först med européernas erövring. De tidigaste lämningarna efter människor är från 200-talet före Kristus.

    Genom portarna skymtar små stenlagda gårdar, inte
    sällan med en palm som skuggar en kvillrande
    fontän. Över den smala gatan hänger snidade bal-
    konger, och det skulle inte förvåna om en hästdragen vagn kom skramlande runt nästa hörn.
    I Teneriffas gamla universitetsstad La Laguna kan man nästan tro sig vara i en scenografi till en film om kolonialtiden. Kan detta verkligen vara samma ö som också hyser gigantiska betongblaffor av sammanväxta hotellkomplex, som i Playa de las Americas i söder?
    Kanarieöarna är inte bara namnet på en ögrupp, det kan också sägas vara ett begrepp för det slags massturism som av de som anser sig resa mer kultiverat brukar sammanfattas i fyra S: sol, sand, sprit och sex.
    De första svenska charterturisterna anlände till Teneriffa 1956 efter en äventyrlig och ansträngande resa, och välkomnades av borgmästaren i Santa Cruz. Ännu på 1960- talet var en utlänning en sensation och en sevärdhet ute i byarna, men numera kommer sammanlagt långt över tio miljoner turister per år till öarna som romarna kallade ”De lyckliga”.
    I boken ”Kanariska solvarv” lutar Sverre Holmsen åt teorin att öarna skulle vara resterna av det sjunkna Atlantis. Också Platon lär ha varit inne på samma linje, men man kan leka med tanken på vad han skulle ha sagt om han hade fått uppleva det alkoholdränkta festkaoset på en karaokebar i Puerto de la Cruz.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. RogMan

    RogMan Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2008
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Intressant teori

    Intressant teori där Lasse 77. Jag har också läst det där nånstans och fått fram samma fakta som du. Jag läste en massa böcker när jag skulle göra research till min hemsida. Tänk om det vore så...:)

    Boken du nämde Kanariska solvarv finns den på bibblan månne..?
     
  4. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

  5. BjörneT

    BjörneT Guest

    Sant?

    Låter helt klart som en spännande teori, intressant länk. Men kan det verkligen stämma??
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Måste faktiskt också försöka få tag på den där boken! Ska kolla på mitt lokala bibliotek.. rapporterar här om jag hittar den.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...