Kan man åka båt till USA?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av bengank, 6 februari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Personligen så är det helt otänkbart att flyga med ett flygplan till USA. Jag kan inte riktigt beskriva mina känslor när jag sätter mig på ett flygplan men det uppstår en enorm dödsångest och panikångesten kommer direkt, och framförallt till USA..

    P.ga. detta problem är jag väldigt intresserad över att höra vilka möjligheter det fiinns att åka båt över till USA? Kan man t.ex. åka mellan Sverige till Irland för att sedan åka vidare till USA?

    Kom med alla förslag som finns även om båtarna går från Norge/Finland/Island/Danmark är jag intresserad, alla alternativ som finns är jag intresserad av. Finns det någon med personlig erfarenhet av att åka båt över till USA?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. charlie1

    charlie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    det går båtar ifrån Norge.
    Men de blir ingen billig historia
     
  4. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    Annars borde det väl avgå lite fartyg från Southampton som inte är passagerarfartyg men som ändå kan slinka in på med hjälp av list och charm?
     
  5. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Googlade runt lite och fann att det avgick båtar även ifrån Tyskland. Jag är beredd att betala ett högt pris för att uppleva USA, tror aldrig jag kommer att övervinna min enorma flygrädsla. (Blir bara värre och värre jag sätter mig i ett plan, och nu sista gången, var det luftgropar på flera hundra meter per gång, så jag sa aldrig mer!)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. brenda

    brenda Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Till England går inga passagerarbåtar från Sverige längre. Däremot så kan du numera åka tåg hela vägen om du vill. Via Öresundsbron och Kanal-tunneln. Givetvis finns det även lösningar med båt från Danmark (Esbjerg), Holland, Belgien och Frankrike till England.
     
  8. davve

    davve Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    1
    Det finns ju kurser man gå för att bota sin flygrädsla, i det långa loppet borde det nog vara rätt väg att gå. KBT skall nog funka!
     
  9. filippa33

    filippa33 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Royal Caribbean har nån form av överseglingspaket där du tar dig från europa till USA har jag för mig. Köp resebroschyrer för diverse olika kryssningsfartyg. QE2 och QM2 går runt jorden lite då och då så det borde gå att lösa med dessa två. Annars ligger de flesta kryssningsbolagen och kör vintern i karibien och sommaren i medelhavet så dessa borde ju gå att lifta med på nåt sätt när dom gör överseglingen. Forskar du i det lite kan det vara mycket möjligt att du lyckas. Yrkessjöfarten borde gå att åka med om man tar kontakt med de större rederierna. Alternativt om du inte hittar nåt sätt så kan du fundera på att ta dig dit för egen maskin med en segelbåt.
     
  10. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns vissa rederierer som hyr ut hytt på containerfartyg. En bekant åkte över med båten Atlantic Companion för några år sedan, men just den båten har nu upphört med den sidoverksamheten. Varför inte dra iväg ett mail till några av de rederier som trafikerar Atlanten?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. anna9

    anna9 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Piller + sprit = klockren kombination
     
  13. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret! För till England går det båtar från Sverige va?
     
  14. Spanjoren

    Spanjoren Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    jag har oxå funderat på det där med båt till usa...
    Det jag egentligen vill göra är att få med mig en svenskreggad bil till usa modifiera den o sen frakta tillbaka den.
    Jag är lite orolig att om jag bara skickar den i en container att det då ska räknas som export/import och jag blir tvungen att betala tull +moms på hela kalaset.
    Är det någon som vet hur man gör för att ta reda på fakta om tull regler och liknande eller nån som har ett bra rederi att rekommendera?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...