Kackerlackor

Diskussion i 'Spanien' startad av rocio, 23 september 2013.

  1. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Läste i P:s blogg om dessa "älskvärda" varelser :D. Jag tänkte bara tipsa om en spray som jag, och många andra, har använt och tycker är effektiv. Den heter "ZUM" och flaskan är röd. På den står det: "Una sola aplicación elimina durante un año cucarachas, hormigas, arañas". Ett år är kanske att ta i, men varje gång vi åker hem Sverige brukar vi spruta ordentligt runt golvlister, fönster, dörrar och i kök och badrum det sista vi gör innan vi åker, och jag har inte sett en kackerlacka inomhus på många år. Min värsta mardröm vore att mötas i dörren vid ankomsten till "stugan" av ett gäng kackisar :eek:.
    rocio
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    En kackerlacka =)

    Jag ska lägga den sprejen på minnet.
    Vi har haft så många genom åren så nu tycker jag inte dom är så farliga.
    I allafall inte efter man slagit ihjäl nån.
    Har det lugnt nu men för nått år sen hade vi fullt med halvdöda i köksfläkten.
    När man startade fläkten hölls dom uppe av suget och när man stängde av den hörde man hur det rasslade när dom föll tillbaks :)
     
  4. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Om det er mye kakkerlakker i et område, så ble jeg tipset av min spanske lærer om å ta kontakt med det offentlige (evt be en president i et boligområde om å gjøre det om man bor sånn til), så kommer de og sprayer der de kommer fra, mest sannsynlig kloakken.

    Dette gjelder selvsagt ikke en og annen, men om det er store mengder.
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Cat!
    Det är riktigt, ta kontakt med presidenten om ni bor i en Urb. Vi hade för några år sedan en lgh.ägare som bodde längst ner och som misskötte sin trädgård och ibland lämnade läsk-och ölburkar ute när dom for härifrån. Detta orsakade en del ohyra, bl.a. kackerlackor :(. Han fick skriftliga varningar att han måste sanera annars skulle Urb. låta göra det och fakturera honom. Och så blev vi tvungna att göra.
    Det är viktigt att se till att en Urb. hålls fräsch och prydlig för allas trevnad. Man kan ibland se skräckexempel på misskötta områden när man åker omkring. Vem vill bo så?
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    många - bara bostaden är tillräckligt billig. Det kan finnas "drivor" av dessa när man besöker fynd som är bankåtertagna, dom flesta är visserligen döda men i alla fall ...

    Annars finns det, förutom sprayer och andra kemikalier, en elektronisk manick i järnaffären t.ex Leroy M som heter Pest Control, stoppas i ett vanligt vägguttag och täcker ca 200 m2 inomhus
     
  8. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Fungerer disse Pest Control sakene? Jeg har en hund som oppdager kakkerlakker før jeg oppdager dem og gjør at jeg blir kvitt dem før de legger egg. Det er eggene jeg er redd for. EN kakkerlakk er ille nok.. jeg vil ikke plustselig ha en kakkerlakkfamilie på 30 inne i alle fall.
    Her blir det også sprayet rundt vinduer og dører, samt rundt omkring på bad og kjøkken av og til. Vet ikke om det hjelper, men jeg har ikke sett mer enn 3 kakkerlakker inne på 3 år og det er ikke galt synes jeg når man bor på bakkenivå.
    Har sett noen flere utenfor, men ikke mye.
    Faktisk synes jeg at praying mantis er myyyyye skumlere. De bryr seg ikke engang om å gjemme seg eller forsvinne, men kommer heller nærmere... eller inn. (Ja, jeg vet.. de er ufarlige og "nyttige" insekter, men de ser ut som aliens).
     
  9. Anita51

    Anita51 Ny medlem

    Blev medlem:
    16 oktober 2013
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    Pest Control

    Hej!

    Ny medlem här! Vi ska bo i Torrevieja under november månad. spainsmile

    Vi hade besvär med kackerlacka på Fuerteventura och fick tyvärr med oss en hem i bagaget. Lyckligtvis så verkade det bara varit den enda och när viupptäckte den i badrummet och sprayade ihjäl den. Vi har inte upptäckt fler efter detta.
    Ni till frågan; Funkar dessa Pest Control? Då skulle man ju kunna ta med på resorna och bli befriade från kackerlackor och annan ohyra.
    Hälsningar Anita
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Anita51!
    Det råder nog delade meningar om Pest Controls effekt på just kackerlackor. Dom är ju stora och väldigt "överlevnadsbenägna". Men om man åker på charterresor kan det nog vara ett alternativ värt att pröva. Annars är ju, som jag nämnt tidigare, ZUM i röda sprayflaskor mycket bra.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    det är mindre kackerlackor i torre än på öarna, vi var på Mallorca i somras och jag dödade minst 15 st 5 cm långa rrrrrr :eek:
    på hotellet satt dom dit en pest reject.Det är en elektrisk sak som man sätter i strömuttaget, resultatet blev att kackerlackorna kom fram i från väggar och kakel, dom satt helt paralyserade mitt på golven, även när man gick fram till dom ,så det var bara att trampa på dem.Så jag har köpt en sån för vi flyttar ned i dec
     
    Last edited: 17 oktober 2013
  13. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg har sett 2 kakkerlakker inne på 3-4 år. Pluss noen få ute i hagen.
    Her har jeg alltid en boks med spray stående og går på den med en gang. Sprayen tar også eggene.

    Det er veldig lite kakkerlakker. Kommer an på vær og vind og område. Men det er genrelt ikke noe stort problem.
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Den enda kackerlackan jag såg i sommar var en laglydig en. Han gick över gatan (Radio Murcia) på övergångstället!
     
  15. amaryllis

    amaryllis Ny medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Ha ha, det var roligt Rinconada ! Själv hade jag en på uteplatsen som flög runt som en helicopter, och lät som en humla. Nej jag har inte heller haft problem med såna, 3-4 st i var och en av mina bostäder kanske. Dom är ju ganska osmarta, dom dyker gärna upp när det är mörkt och man tänder en lampa. Flera har då kastat sig på rygg och spelat döda. Ganska lätt att smälla till med flugsmällan. gapskrattt
     
  16. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag skulle vilja se den flugsmälla som klarar ta död på en kackerlacka. Jag skulle rekommendera ett strykjärn :)
     
  17. amaryllis

    amaryllis Ny medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo Noman, det går jättebra, man får ju slå till två ggr, och den flugsmällan jag har är ganska stabil. Strykjärnet, nej hu !
     
    Last edited: 18 oktober 2013
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har stampat på dem, de fjädrar i benen och springer vidare. Du måste ha bra snärt i smällan :)
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det var så man uppfann flamencon, att stampa ihjäl kackerlackor...
    :)
     
  20. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Man ska appsolut inte trampa på dom den dör men släpper äggen och det blir fler
     
  21. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Har du någon länk så det inte är en av dessa otaliga myter som lever om än den ena och än det andra ?
     
  22. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    "Men har du otur kan det vara en hona som bär på en äggkapsel som kan utlösa att äggen kläcks och flera små kackerlackor kommer fram. Det får en del tro att det är den stora kackerlackan som delar sig och överlever"
     
  23. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Det är en myt att kackerlackan sprider sig om du stampar på den.
    Dom flesta kackerlackorna lägger sina ägg i puppor som dom inte bär med sig, typ stora som en liten ärta och ömtålig.

    Det finns dock några som bär med sig sina ungar, t.ex den stora kackerlackan Macropanesthia rhinoceros. Men den är tveksamt om du kommer möta i Spanien då dom bara finns i Australien.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...