Körkort i malaga

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sliten89, 27 februari 2018.

  1. Sliten89

    Sliten89 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej såg att de stod någonting om körkort på forumet med de va 10 år gammalt så tänkte jag startar en ny tråd. Jag ska flytta till malaga i slutet på mars och tänkte höra om det är någon som vet om någonting me de här med körkort. Jag har tidigare haft körkort i Sverige men har tyvär inte kvar det. Men nu när jag flyttar till malaga så hade jag gärna tagit körkortet så fort som möjligt. Så jag undrar om det är någon som vet hur man går till väga och hur det går till osv.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    De här reglerna gäller inom EU:

    Du kan bara ta körkort i det land där du är folkbokförd, dvs. där du vanligtvis eller regelbundet är bosatt.

    Du ska bo där i minst 185 dagar varje kalenderår på grund av personlig eller yrkesmässig anknytning.

    Om du har personlig eller yrkesmässig anknytning till två eller fler EU-länder är ditt permanenta bostadsland det land som du har personlig anknytning till (om du återvänder dit regelbundet). Du behöver inte uppfylla det sista kravet om du bor i ett EU-land för att utföra en uppgift under en begränsad period.

    Din permanenta bostadsort ändras inte om du flyttar till ett annat EU-land för att studera på universitet eller högskola. Men du kan ändå ta körkort i det nya landet om du kan visa att du har studerat där i minst sex månader.

    Allt enligt https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/get-driving-licence/index_sv.htm
     
  4. Sliten89

    Sliten89 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret! Aj då. Planen är ju att jag ska åka ner och börja i skolan ganska omgående och plugga spanska till och börja med. Men då kan jag alltså inte ta körkortet förens efter 6 månaders studerande där om jag har förstått de rätt?
    Och jag har pratat med spanska ambassaden i stockholm och dom sa att de va bara att gå in på en körskola och ta körkortet så blir lite förvirrad vad det verkligen är som gäller.
    Men tänkte att de måste ju finnas någon svensk här på forumet som har varit med om liknande situation. Och de hade ju varit jättebra om man kunde ta de direkt.
     
    Last edited: 27 februari 2018
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Men samtidigt säger reglerna att om du flyttar till Spanien för att studera och vet att du ska vara borta mer än ett år måste du skriva ut dig från Sverige redan när du flyttar. Och även som studerande behöver du söka residencia i Spanien om du ska vara här mer än tre månader. Det innebär att du som studerande inte är skriven i Sverige. Förstår därför inte riktigt 6 månadersgränsen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag hade svensk körkort när jag kom till Spanien men köpte ändå en bok i en bokhandel, Aprender a conducir.
    Idag är boken mer avancerad. Man kan t.ex.via internet titta på filmsnuttar.
    http://www.aprenderaconducir.com/qr/
    Välj t.ex. video nr. 0001 eller 0113
    Bra sätt att lära sig spanska!
    I vår by kan man få ett spanskt körkort för 360 Euro. Då gäller förstås att man talar spanska.
    Man kan också skaffa ett spanskt körkort om man talar engelska
    https://practicatest.com/dgt-test-en-ingles
    Här är något som många inte fattat:
     
    Last edited by a moderator: 27 februari 2018
  8. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    @Sliten89: Efter vad du skriver antar jag att ditt svenska körkort har blivit återkallat? Så hur det än är med sexmånadersregeln tillkommer ytterligare en komplikation: det är inte säkert att ett körkort du tagit i Spanien är giltigt i Sverige om spärrtiden fortfarande gäller. Om du nu hade planerat att använda det även i här. Enligt Transportstyrelsen kan polisen omhänderta ett utländskt körkort och förklara det ogiltigt i Sverige under en viss tid av samma anledningar som när ett svenskt körkort återkallas.

    https://www.transportstyrelsen.se/s...t/korkortet-aterkallat-av-transportstyrelsen/
     
  9. Sliten89

    Sliten89 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Canopus. Ja de har blivit återkallat men jag hade inte tänkt att använda de i Sverige. Utan bara i Spanien möjligtvis Frankrike och Tyskland också. Utan körkortet i Sverige blir ett senare problem när jag kommer tillbaka (om).

    SolenLyser. I vilken by är det? Och vet du om dom kräver att man ska ha bott i Spanien i 6 månader? Jag tänkte att de borde ju räcka med att man har en adress bor där och går i skolan där då borde man ju enda få ta de. Det är ganska viktigt för mig att ta körkortet ganska snabbt nämligen pga jobb dåra. Och de är så många som säger olika. De kanske går efter att jag har sökt resedencia?
     
    Last edited: 27 februari 2018
  10. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej i vilken by Solen Lyser bor på Teneriffa
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sliten89

    Sliten89 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är alltså omöjligt att ta de tidigare än 6 månader ?
     
  13. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Samtidigt som EU-reglerna verkar väldigt tydliga om att det är minst sex månader av studier som gäller, är det inte omöjligt att Katt arina har rätt i det hon säger. Jag vet faktiskt inte.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Du skulle väl bo i Malaga? Gå in på Google Map och sök på "Malaga autoescuela" så hittar du minst 20 körskolor där.
    Betydligt billigare att ta körkort i Spanien än i Sverige.
     
    erkki gillar detta.
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    har du kört innan behöver du ju inte ta mer än 1 eller 2 körlektioner om ens det, det Är ju dyraste när du tar körkort, fast mànga körskolor kräver att du tar àtminstonde 1. examenrätter och körkortslämp gàr väl pà 300-400 € plus vad körskolan tar +körlektioner. tänk pà att du har bara 3 möjligheter pà dig att klara 2 examen pà. kuggar du 2 ggr pà nàgot prov sà màste du betala ytterligare examenrättigheter, (som förvisso är billigare än de första)
     
    erkki gillar detta.
  16. Sliten89

    Sliten89 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 februari 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja jag prövade söka på autoescuela och har kontaktat en där och förklarat situationen. Hoppas att dom svarar. Och ja efterssom jag har haft körkort tidigare så själva körningen är de absolut inga problem med. De ska vara teorin som kanske är lite annorlunda än här då. De vore skit surt att behöva vänta i 6 månader på att få ta de.
     

Dela sidan

Laddar...