Köra vår bil till Spanien?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Anders T, 21 april 2013.

  1. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi är i valet och kvalet om vi skall köra ner vår gamla bil till Nerja eller köpa något där nere?

    En tanke här är om det är någon som behöver transportera ned något till Nerja eller längst kusten i närheten och behöver en Volvo V70 som transportfordon?

    Jag lånar ut bilen och står för halva bensinkostnaden eller något sådant.

    Bilen bör vara framme innan midsommar.

    Någon som är intresserad?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
  4. Nygårds

    Nygårds Ny medlem

    Blev medlem:
    21 april 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi tänkte bila ner till Du Quesa runt den 3/7 då vi behöver frakta ner en del. Inte till midsommar, men strax efter. Vi är intresserade av ditt förslag.
     
  5. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi verkar behöva det och går i samma tankar, varför inte köra ner själv, för farligt och långt tycker hustrun men jag har kört ner många gånger.
    Många kör ner till vintern och upp på våren.
    Som resident får du inte ha en svenskregad bil en längre tid.
    Spanska bilar verkar billiga att inhandla, dom har kris i plånböckerna. Hittade en bil med automat och en cab, för 450 Euro styck!
    Minst en Volvo också och flera Saabar, till andra priser.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi tittar också på beg bilar men som alltid vet du vad du har och inte vad du får.

    Var ligger Du Quesa? Menar ni att ni är nere till den 3/7 eller att ni skall åka då?

    Läget för oss är att vi skall försöka sälja bilen men inte till vilket pris som helst. Vi kan se hur det utvecklar sig. Jag hör av mig.
     
  8. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Var hittade du dessa, intressant.thumb

    //Eckhoff
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Finns nog en anledning till att de kostar 450 :)
     
  10. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Därför tänkte jag köra ner våra äldsta, men dom har inte AC och passar bättre här.
    Du Quesa är vid Torrevieja uppe i Costa Blanca långt norr om Nerja, de åker ner 3/7 står det, då de börjar bli hett.
    Är du inte där när det är hett om den saknar AC, eller är resident, kan Volvo vara bra, jag såg en svenskregad senast där. Varifrån ska bilen?

    Vi ska just köpa hus men jag vet inte om vi hinner fylla en lista på vad vi behöver före midsommar. Jag har en känsla av att spanska bilar är billigare än svenska, så vad som lönar sig tål att grunna på.

    Halva soppapriset är en hel del om man inte ska köra ner prylar. Har sett andra som bara vill ha en chaufför. 350 mil ner kostar numera. Jag fick förslaget att svärfar skulle köra ner, så kanske man slipper honom och riskerna. Senast körde jag på 58 timmar över en helg så jag slapp lastbilar.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
  13. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Långmilare på finalen och har liknande priser i norra EU såg jag nu.
     
  14. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Inga problem att köra - fina vägar hela vägen, tråkigaste biten är genom Sverige - skall själv köra ner lätt lastbil och släp i mitten av maj, sen hem igen med vår VW Touran och sen ner igen med en gammal Discovery. sen är det färdigåkt för i år :)
     
  15. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Kör du betalmotorväg då?

    Jag lät bli det för det mesta då jag tröttnat på motorväg efter Tyskland och blir sömnig.
     
    Last edited: 21 april 2013
  16. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja - vi åker oftast över Madrid, Burgos, mot Paris, sen antingen den västra lösningen mot Belgin eller östra in mot Luxemburg, sen över båda broarna. - det är iaf. den vägen jag tycker är bäst om man bara är ute efter en snabb och smidig förflyttning.
     
  17. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur lång tid tar det?

    Jag startade på fredagar från båda hållen för att undvika lastbilar, sov nödvändigt i bilen och var framme söndag natt senast jag körde. Lättast att vara alert och vaken på gratisvägar, motorvägar var sövande utan fri fart. Körde ofta fel i Lyon och Barcelona. Nu har vi en Navigator.

    Har kört mest E4 genom Tyskland, höger innan Basel, förbi Franska Mulhouse, sneddat över till Lyon, Montpellier, Barcelona, Valencia riktning Albacete, genat över till Murciavägen (Handelsresandevägen), Granada osv. Med en linjal på kartan ser det närmast ut.
    Efter dom gjort Autopistan Granada Malaga finns det inga nya gratisvägar?

    Provade min väg i Route Michelin nu, då blev det 60 Euro mer i avgifter än din. Är det mer gratis motorvägar den andra vägen eller de tar mer min väg om man tar motorväg?
     
    Last edited: 22 april 2013
  18. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag kör precis som Rikard, gillar den östra varianten bäst. I Spanien kör jag gratis malaga-vitoria ungefär. Undviker BCN och Valencia, väldigt dyra vagar.
     
  19. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Nästan gratis genom Spanien?
     
  20. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Absolut om du âker Málaga-Madrid-Vitoria. Finns ingen anledning att ta betalmotorvägarna om man inte är lastbilschaufför eller nâgot. De andra motorvägarna är lika bra, men inte lika tjusiga, och tiden du sparar är marginell.
     
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Här finns många trådar om att bila till
    och från Spanien.
    Gå gärna till SÖK om frågor så blir det inte
    massor om samma sak. OK, nån väg har kanske har
    försvunnit :D

    Länken var inte bra tog bort den men det finns massor av "bila till Spanien-trådar"
    Ciao P thumb
     
    Last edited: 22 april 2013
  22. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Last edited: 22 april 2013
  23. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Ser man på i route Michelin, så har jag något oprövat då det bara verkar vara avgifter i Frankrike och inga i Spanien den vägen?

    Bara 9½ mil som inte är motorväg:):)

    Det finns även gratis motorvägar i Frankrike parallelt med betalvägarna, där jag åkt.

    Michelin tycker man ska köra över Rödby och jag har gillat att få vila lite då före Autobahn, att ta bron i Danmark ser ut som en omväg men är snabbare och kostar lika?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...