Köpa fastighet på teneriffa, kostnader?

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Dast, 8 januari 2013.

  1. Dast

    Dast Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag är helt ny här på forumet och har letat lite efter lite svar som jag inte kan hitta. Detta då jag och min tjej funderar på att ta pick o pack till Teneriffa.

    Om vi ponerar att vi skall köpa en bostad för ca 100.000 euro, finns det några dolda skatter eller avgifter som tillkommer? Nu är ju inte detta cypern men där han man tex en lagfartsavgift på ex antal % på köpeskillingen, sen tillkommer en skatt på köpeskillingen etc. Med andra ord så får man lägga till visst antal % om man köper fastighet där. Finns det några såna avgifter, skatter, på fastighetsköp på Teneriffa?

    Är det någon som kan lite mer om hur bankerna fungerar? På vissa annonser så står det att man kan låna 100% av köpeskillingen samtidigt som jag läst att belåningen endast får uppgå till 60%, vad stämmer?

    Vissa tänker väl då att det är omöjligt för svenskar att få lån på spanska banker, jag är dock spansk i grunden och skall ta tillbaka mitt medborgarskap om vi flyttar. Så lånevillkoren tror jag inte är några konstigheter med.

    Något annat man bör känna till?

    Områden som vi kikar på nu är i Arona, runt La reina närmare bestämt. Mycket lugnt och trevligt område, 5 min med bil från Los Cristianos. Mycket trevligt ;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Man brukar säga att 10 procent tillkommer. Finns många trådar om detta!
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Dast!
    Välkommen till forumet spainsmile

    I vår kategori på forumet " Fastigheter" har du massor av trådar
    som behandlar köp.

    http://spanienforum.se/fastighetsfragor/

    Det tillkommer alltid ca 10-12% som innefattar överföringsskatt
    som nu stigit till 8% samt notariearbete och lagfartregistrering.
    Om man behöver juridisk egen hjälp (som man bör ha) så
    tillkommer det också.
    Det är väldigt svårt att låna pengar i spanska banker nu,
    var beredda på det. Dom har ju enorma kreditförluster sen
    byggboomen...

    Läs också i kategorierna "Leva och Bo" och "Flytta till Spanien".

    Lycka till/ P :sol:
     
  5. Dast

    Dast Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för hjälpen!
    De kategorierna hade jag helt missat!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  9. Dast

    Dast Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Finns det möjlighet att bygga en terass själv? Om man hittar tillräckligt billigt ska man nog ta även den möjligheten i akt...
     
  13. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Dast
    Vi köpte en lägenhet i Puerto i höstas och för att ta den korta historien så räkna med 12% på köpeskillingen så borde det gå bra. Oftast får man tillbaka lite när "myndigheten" har gjort sitt.
    Vi tog ett lån hos Solbank/Sabadell i Puerto. Vi fick låna max 70% av köpeskillingen. FÖRUTSÄTTNINGEN var att värderingen av bostaden var lika hög eller högre än köpeskillingen.
    Vår lägenhet värderades 28% högre än köpeskillingen vilket då var ok.

    Lycka till!!
     

Dela sidan

Laddar...