Köpa fastighet - advokat och besiktningsman

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av IdaE, 17 mars 2014.

  1. IdaE

    IdaE Ny medlem

    Blev medlem:
    9 mars 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag och min sambo har precis bokat en resa till Nerja för att gå på visningar på olika lägenheter. Jag undrar:

    I vilket skede kontaktar man en besiktningsman och advokat? Självklart måste man ha hittat ett objekt först men vad gör man om man hittar objektet sista dagen man är där? Kan då besiktningsmannen genomföra besiktningen på uppdrag från oss när vi i Sverige? Detsamma med advokat.

    Ska man betala insatsen innan besiktning och en advokat har kollat igenom köpet?


    Tacksam för svar
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Du behöver inte vänta med advokat. Bäst är väl att välja och komma överens med en advokat innan du hittat ett objekt. Sedan kan ofta advokaten ta hand om kontakt med besiktningsman mm innan köpet om ni inte är där och med andra kontakter efter köpet.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du beslutar dig för att anvánda en besiktningsman. gör det INNAN ni har betalat en handpenning. Om ni köper begagnat, köper ni "cuerpo cierto" dvs precis som ni ser det med alla skavanker och dolda fel inkluderat.
    Skulle ni ha betalat handpenning och sedan drar er ur pga av att er besiktingsman sagt det ena eller andra, kommer ni att mista er handpenning om säljaren bestämmer sig för det.
     
  5. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej Ida med sambo!

    Vi äger redan ett radhus i Nerja, som köptes för cirka 1,5 år sedan!
    Så jag har gått igenom processen som ni nu är mitt i!
    Om ni vill ha ett bollplank etc...så kan ni mejla mig direkt på: [email protected]
     

Dela sidan

Laddar...