Köpa bostad

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av carl, 29 januari 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Hustrun och jag är på Costa Blanca för att känna efter hur det är där under vintern. Vi har tidigare rest efter hela östkusten men för uppleva ett ställe fordras att man bor där åtminstone några veckor. Vi hamnade i Torevieja och kunde hyra ett hus via Mas amigos där de var mycket effektiva och hjälpsamma. Man räknar ju med att ett hus som ägs av nordiska medborgare är av viss standard och det stämde. Det hade också bredband.

    Vad vi hittills kunnat konstatera som positivt är att det är lätt att komma i kontakt med den skandinaviska kolonien, att sjukvård och tandläkare verkar fungera utmärkt, att allt man behöver finns att köpa, att man säkerligen kan hålla sig aktiv under några vintermånader.

    Vad som är mindre positivt är alla de områden som står obebodda under
    vintern. Centrum verkar fullt av liv men ju längre ut från centrum desto tommare och tristare. Att man går mot svårarare tider tyder alla ”se vende”skyltar på och dessa verkar blir fler och fler för varje dag. Det är kanske är bra om man vill köpa, men skall man vänta tills slutet av året som en del säger?

    Om man nu vill bo i eget, skall man försöka köpa vid strandpromenaden (primera línea) som lär vara finast och dyrast (om man nu kan finansiera detta) men 40-50% dyrare än motsvarande bostad något kvarter längre in?

    Skall man köpa en bostad med två sovrum, som lär vara lättare att sälja, än en bostad med ett, som är vad vi behöver.

    Skall man rikta in sig på en modernare fastighet med tanke på de gemensamma servicekostnaderna? Är det någon som har erfarenhet av dessa utgifter?

    Tacksam för synpunkter från spaniensvenskar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lite synpunkter om bostadsköp...

    Hej Carl

    Jag är ju ingen expert så jag hoppas du får fler synpunkter om att
    köpa bostad....

    Jag TROR inte att priserna sjunker så mycket mer. Dom har ju sjunkit
    enormt förra året.
    Väldigt bra tror jag det är att köpa en lgh på en tvärgata in från
    Los Locos eller Playa del Cura i Torrevieja. Dels så kan man få lite
    havsutsikt också men betydligt billigare än första linjen.

    Ofta är det ju mycket vind och fukt så man i alla fall inte kan utnyttja
    terrassen fullt ut vid havet. Inglasat kanske i så fall.
    Gammalt eller nyare hus? Ofta är ju husen väldigt fina inuti. Det är ju
    utanpå dom tar stryk. Själv bor vi i ett 26 år gammalt hus och inuti
    är det mycket bra men fasaden skulle behöva målas om.
    Detta slås ju ut på alla lgh.ägare förstås men brukar vara förmånliga lån
    så det behöver inte bli så "blodigt".
    Bäst är ju förstås att kolla "statusen" och med admin vad som är gjort
    och med blotta ögat se hur det ser ut utvändigt.

    Tror inte det är lättare att sälja 2-rummare än studio eller med 1 sovrum.
    Det är min erfarenhet att mindre lgh:er går först. Beror väl på att många
    använder det som semesterbostad plus att det är billigare. Ska man bo
    permanent så vill man väl ha större. Marknaden är ju enorm eftersom även
    spanjorerna (45 milj) ofta vill ha bostad på Costa Blanca beroende på
    det (normalt...) fantastiska klimat där. Och så övriga Europa och fd sovjet-
    staterna blr fler och fler i solen.

    Saludos/ P ;;;;;)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...