Köpa bil?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Manolo, 9 januari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Hur är det med saken att köpa bil i Spanien som eu-medborgare? Hur går man tillväga? :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Det smidigaste är att köpa en begagnad bil genom en bilhandlare. Då är det mesta redan löst eftersom att de därifrån brukar ta hand om pappersarbetet, dock brukar det generellt vara lite dyrare.

    Man måste sen ta reda på om skatten som ska betalas,(Impuesto de Transmisión de Vehiculos), ingår i priset, normalt gör den det men det är värt att fråga eftersom att det är absolut nödvändigt att betala den när bilen ändrar ägare officiellt.

    Enligt lagen är det köparen som ska betala skatten men det förhandlas ofta privat.

    Om bilen köps privat måste man antingen betala en "Gestoría", företag som tar hand om pappersarbete, eller göra det själv.

    Skatten som ska betalas vid köpet beror på bilens ålder och varierar en hel del, det kan handla om ganska mycket pengar. Beloppet räknas ut från bilens katalogvärde, oavsett skicket den befinner sig i och på det betalas 7%. Om bilen är under ett år gammal är skatten högre och räknas som I.V.A. Dvs. moms.

    Problemet som kan uppstå när man säljer är om köparen inte registrerar sig som ägare och betalar skatten. Då är den tidigare ägaren skyldig att betala den årliga bilskatten och ansvarig för fordonet enligt lagen, det gäller även böter och det kan vara svårt att lösa det i efterskott, speciellt om man inte har ett kvitto eller kontrakt på försäljningen och köparens I.D. nummer.
    Det är viktigt att begära kvitton på att den årliga bilskatten är betald när man köper, dessutom ska de oficiella dokumenten Permiso de Circulación och Ficha Técnica alltid lämnas över till köparen.
    Lycka till med bilköpet!!
     
    Adim gillar detta.
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    hej igen, kompletterar mitt svar med nya uppgifter. Innan man köper en bil i Spanien så måste man ha det s k NIE numret, och tillsammans med detta måste du uppge en adress. Det tar normalt ca 4 veckor att få detta, du får ett certifikat som du alltså måste ha vi köpet. Om du har detta så går köpet snabbt och smidigt, men det tar ca ytterliggare 4 veckor innan du får alla papper i ditt namn för bilen. Obs! Det finns inget snabbare eller enklare sätt att köpa en bil i Spanien på, utan de korrekta papper från de spanska myndigheterna så kan man ej köpa en bil. Men som jag skrev ovan, så går processen oftast snabbare och är enklare om bilen köps av en bilhandlare istället för av en privatperson.
    //Chau!
     
  5. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    bugar och bockar för svaret, det var lite krångligare än jag trodde, men det kommer vara ett måste för mig att gå igenom det eftersom jag behöver en bil.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...