Köpa bil privat var enkelt - men hur registrerar man sig som ägare?!?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av gurli, 1 juli 2012.

  1. gurli

    gurli Ny medlem

    Blev medlem:
    15 april 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola,
    Jag har just köpt en begagnad bil privat av en annan svensk i Torrevieja. Det var enkelt att komma överens och skriva ett avtal, men det verkar mer komplicerat att få den registrerad på sig. Det krävs tydligen advokat (?!?) vilket jag tycker låter dyrt, men bilhandlaren som erbjuder sig att hjälpa till är inte heller gratis - EUR 350!!! För att föra över bilen!
    Någon på detta kloka forum som har tips om hur man gör det antingen själv alternativt en bättre rådgivare än bilhandlaren ovan???
    Gracias
    Gurli
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du màste àka in till "jefatura de trafico" med följande docs.
    Kopia pà köpeavtalet
    Kopia pà den gamla ägarens DNI/NIE/Pass
    Ett ändring av ägare formulär, underteckant av dàde säljare och köpare.
    All dokumentation till bilen (Besiktingskort, fordonsbevis, kvitto pà betalad skatt etc)
    Betala en skatt som heter impuesto de transmisiones patrimoniales.

    Sen ska allt presenteras till trafico.

    Ofta är det bökigt eftersom du màste köa för att fà formulären, gà till en bank och betala, sen köa ytterligare för att visa upp att du har betalat etc.



    Read more: http://www.rastreator.com/seguros-de-coche/guias/tramites-comprar-vender-coche.aspx#ixzz1zRrb6lF4
     
  5. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Funkar det lika enkelt om bilen var/är min egen (fast svensksreggad) ?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. gurli

    gurli Ny medlem

    Blev medlem:
    15 april 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Strålande, tack, vilken koll du har!
    Vet du om köpeavtalet måste vara på spanska (jag har köpt av en svensk och upprättat ett svenskspråkigt avtal)?
    Är det värt besväret med den spanska byråkratin att göra detta själv eller finns det rådgivare i Torrevieja som kan bistå mig "billigare än EUR 350?!?
    Än en gång tack, Nalle, du är en klippa!
    Gurli
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Alla papper màste stà pà spanska, är det pà svenska màste du fà det översatt och stämplat.

    Vet inte vad en "gestor" tar för att göra det. Men leta efter Gestorias i Torrevieja sà vet du säkert. men billigare än 150 blir det nog inte.
     
  9. Klajan

    Klajan Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Måste jag ha en kopia på mitt NIE dokument

    Jag har köpt en spansregistrerad bil. Den ska nu registreras i mitt namn.
    Jag har ett ombud som ska göra jobbet. Han säger att de inte räcker med mina NIE- sträckoder utan jag måste ha en kopia på själva dokumentet.
    Jag hittar inte dokumentet, hur fixar jag ett nytt?
    Jag har köpt ett hus och då räckte det med NIE- sträckkoderna.
    Är det inte konstig?

    Hoppas på ett bra svar
    /K
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du kan be om en duplicado pà din polisstation, Policia Nacional alltsà, inte Benemerita eller Policia Local
     

Dela sidan

Laddar...