Köpa av Bank eller Mäklare??

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av bjuran, 13 maj 2011.

  1. bjuran

    bjuran Ny medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi är familj som har varit och tittat på ett antal hus i Costa Blanca området. Tydligen så ska det finns en sida på nätet där man kan välja på hus som säljs direkt från Spanska Banker. Namnet på detta företag/sida består av 3 st bokstäver. Finns det någon som vet vilka dessa 3 bokstäver är? tyvärr så har vi inte lagt dessa på minnet, dumt nog!!

    Tack
    Magnus
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kan det vara CAM oportunities?
     
  4. bjuran

    bjuran Ny medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja så var det, Tack!!
    Fast där va inte så mycket hus/townhouses på denna sida!

    Magnus
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Magnus! Välkommen till forumet spainsmile

    Den sida Rincon la in är ju bara en bank. Finns massor av sidor som säger
    sig sälja alla bankers lgheter.
    Själv föredrar jag titta direkt på bankernas lgh:s-sidor. Här är
    ett antal.
    Cambanken som Rinconada nämnt..
    CAM OPPORTUNITIES
    Caja Madrid (heter Bankia nu tror jag,fusion med?)
    https://www.hogarescajamadrid.es/inicio
    Bancaja
    Bancaja Habitat | obra nueva y segunda mano | pisos Valencia, pisos Alicante, pisos Castellón
    Caja Murcia
    Llavetex.com. Pisos, oficinas, locales y garajes para vender, comprar o alquilar.
    BBVA
    BBVA Inmuebles: Venta de inmuebles on-line del Grupo BBVA, con la mejor financiación: Obra nueva, segunda mano.
    Santander..vet inte exakt men den här sidan säljer deras lgheter.
    Egentligen är det någon "union de credito inmobilario S.A." som är bakom..
    Spanish Bank Property Bargains


    Som sagt det finns andra sajter och mäklare som hakat på och samlat på sig
    bankbostäder..dom får någon Euro av bankerna om dom lyckats hitta
    en köpare..Bankerna är ju inte proffs på att sälja, bara låna ut..det är
    min uppfattning efter letat och letat efter nåt intressant. Men - att gå direkt
    till bank kan ju vara bra om man kan pruta då. Mäklare kan ju också hjälpa
    en pruta om dom samarbetar med någon bank. Cam har nåt lustigt sätt
    att skicka iväg ett objekt på subasta (auktion) när man visat intresse och t.om.
    tittat på bostaden. Man står med lång näsa känns det som
    när det står ett pris och man hakar på och så adiós...om man inte då budar,
    fast då var det ju inte det billiga som man hade inbillat sig när man såg det på hemsidan.
    Fast det har vi ju alltid i Sverige..budning.
    Men fördelen är ju att köpa direkt av bank (kanske med assistans av mäklare som förstår språket)
    då det gäller att lätt få låna på bra villkor. Dom är ju i desperat behov att bli av med lägenheterna.

    För att göra inlägget längre så : Man måste söka sig fram på provins,städer och dylikt
    och sedan försöka precisera pris,rum mm Alla är olika..
    Dom stora som bostadssajterna Segundamano.es, Idealista.com,Fotocasa.es och Kyero.com har alla en del
    bankåtertagna objekt.

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 13 maj 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    En av de största portalerna för fastigheter/lägenheter är nog idealista:
    idealista.com — casas y pisos, alquiler y venta. anuncios gratis
    Här annonserar privatpersoner och mäklare, banker också kanske? Är kanske värt att kika på.
    Här hade jag mitt hus till salu och hittade lägenheten jag köpte. Som registrerad medlem får man förutom uppdateringar på "favoriterna" man sparat - prissänkningar, höjningar, borttagna från sidan - även utmärkta nyhetsbrev om fastighetsmarknaden i stort.

    Mvh
    Monica
     
  8. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Som alltid läser jag dåligt och Preciosa är snabb, hon hade ju redan nämnt idealista ;-)
     
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Bank eller mäklare kan vara oviktigt......själv säljer jag tex CAM;s, CajaMurcias och ytterligare någon banks objekt till samma pris som banken begär. Men fixar nycklar, visning och en del annat och om man vill köpa en CAM-bostad genom mig så blir det ingen auktion. Har man hittat ett fynd så är det "bara" att betala reservationsbelopp 3000 Euro och vanligen 10 % inom ett par veckor när originalkontraktet kommer. Resten vid lagfart och tillträde. CAM har numera max lån 80 %, andra banker beviljar 90-100 %
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Ingen auktion

    Hej Maarli, jag har lagt ett bud på en fastighet som nu skall ut på auktion i 5 dagar. Hur kan du lyckas att inte få den att gå på auktion, det förstår jag inte när detta skall vara obligatoriskt enligt banken (CAM)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Eckhoff, välkommen till forumet spainsmile

    Jag har sänt ett medd/PM till Maarli ifall han
    inte läser och är busy så får du nog svar snart.

    Ciao P :sol:
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tycker som Marli. För dig som köpare spelar ingen större roll om du gàr direkt till oss eller via en Mäklare.

    Vet inte hur CAM funkar, men om du lägger ett bud hos oss och fàr det godkänt, ska du betala handpenning snarast, när du väl gjort det sà tas det objektet bort fràn marknaden.
    Men eftersom CAM har blivit sàlt till Sabadel och dessförinnan "omhändertagen" av Spanska riksbanken. Sà har den banken en helt annan press pà sig.
     
  14. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Hola !

    Mitt svar från maj 2011 går inte att redigera/ändra ... sedan dess har CAM precis som Nalle skriver varit under förvaltande och numera ingående i banken Sabadell ( som vad jag läst ska lägga ner ca 300 av 900 CAM-kontor )

    Det senaste jag hörde för drygt en månad sedan var att de första veckorna som objektet finns på websidan så blir det auktion i 10 dagar, men att det efter det ska vara möjligt att via de mäklare som har avtal med banken ska kunna gå att sälja direkt - men det kan ha ändrats igen....
    Nya regler kommer hela tiden och även den provision som vi får om vi säljer åt CAM förändras (läs minskas)
    liksom hur många % en köpare kan få i lån;
    Icke residenta, max 70 % gällde i februari, resident med inkomst Spanien 90 % lån - vad som gäller i mars ?????

    CAM har kanske flest bostäder av bankerna i Alicanteregionen och sålde ca 5000 fastigheter förra året.
    Andra banker har ofta lite högre priser men lite bättre villkor i övrigt /m
     
    Last edited: 4 mars 2012
  15. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    OT, men är inte Maarli en hon? Eller är det bara min hjärna som får för sig saker? IGEN!
    Åter till ämnet.
     
  16. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    nej... jag har hår i ansiktet och står när jag kissar

    :)
     

Dela sidan

Laddar...