Köpa AC/värme

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Anders T, 12 juli 2012.

  1. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag håller på att köpa AC/Värmare. Inte helt lätt visade det sig. Jag har fått två offerter. En som vill att vi skall sätta in en utomhusdel och inomhusdel för varje rum på ca 3,5kw styck. Kostnad ca 25 000 kr ink "allt".

    Den andra är på en utomhusenhet och en inomhusenhet för vardragsrummet (ca. 25-30 kvm) och en utomhusenhet och tre inomhusenheter för sovrummen på ca 10 kvm styck. Kostnad ca 53 000. Genererar ca 5,6 - 5,8 kvm.

    Den billiga säger att det räcker och den dyra säger att det inte kommer att räcka med 3,5 då de kommer jobba hela tiden och dra mer el.

    Jag vill inte sitta med svarte petter och köpa för lite men inte heller överdimensionera.

    Vad har ni satt in?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Den billigare lösningen bör funka alldeles tillräckligt, dock med en större modell i vardagsrummet ( vilket du iofs kan ha i samtliga rum, pris ca 650-700 E /styck inkl mont, mindre för typ sovrum brukar vara 100 Euro billigare )
    Är det ett nyproducerat hus kan det vara förinstallerade kanaler och du får bara en stor utomhusdel som fungerar för samtliga rum med fjärrkontroll för resp rum. Snyggare och vanligtvis bra placerade utblås - vilket är också är viktigt förutom kapacitet
    Själv har jag en "burk" i varje rum ( beroende på att det redan fanns 2 ) och ett par sitter fel ur kyla/värmesynpunkt men det var väl enklast att montera där.....
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    det beror pà din planlösning i lghtn.

    Jag har en split (1 ute och 2 inne) dom där inne sitter pà samma vägg, fast pà olika sidor, den ena petar àt sovrummen och den andra ut i vardagsrummet. det räcker mer än väl. det är bara kök och toaletter som det inte riktigt räcker àt.
    Sen beror det ju naturligtvs ocksà pà hur stora rum du har.

    Ville den första ha 1 ute och inne för varje rum, eller 1 ute/inne för alla rum? Ifall det Är det första, kommer det räcka mer än väl och làter inte alls dyrt. Om det Är det andra, blir det knapert och làter väldigt dyrt

    den andra oferten räcker och blir över.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag har tre , en i vardera sovrum minsta sorten och en i vardagsrummet lite större.
    fick bra pris av Climatorre , de som har skyltar överallt. De kom körande två man från Torreveija 16 mil ner till mig. En engelsk granne till mig monterar också AC men han kunde inte göra det till lika bra pris. Jag frågade vad tycker du jag skall göra : Anlita dom!!!!!!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har Panasonic Inverter i sovrummet (mindre) och vardagsrummet (större) fast jag kommer inte ihág vad de kostade. Skaffade dem för tre ár sedan. De har nog gátt ner i priset. Fungerar utmárkt, fast det är fortfarande lite kallt i "korridoren" (som är láng).
     
    pozuela gillar detta.
  8. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det här är intressant.
    Om jag förstått rätt är man ute efter både värme och kyla?
    Ett sätt att kolla maskenens kvalite är att jämföra värme och kyleffekten jämte kompressorns kilowattantal. Det ger också direkt verkningsgraden.
    Man dividerar värmeeffekten med kompressorns kilowatt.
    Ju högre siffra desto högre verkningsgrad = bra maskin.
    När man skall installera flera bör man också kolla att man inte hamnar i närheten att behöva gå upp i säkringsstorlek. Kan bli onödigt dyrt i längden.
    Annars är maskinerna numera nästan likvärdiga oavsett pris, då hjärtat, kompressorn kommer från samma tillverkare....
     
  9. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Glömde en väsentligt faktor i sammanhanget.
    Beroende vad man uppskattar mest, värme eller kyla, (det kan vara olika)
    Bör man placera utomhusdelen där efter. (Nu skall jag förklara så att även forumets "äldre kvinnor" förstår detta...;)
    Om man vill ha hög kyleffekt, placerar man utomhusdelen i en skuggig plats där det är svalast på varma sommardagar, absolut inte i solkasset.
    Om man vill ha hög värme effekt, placerar man utomhusdelen i en så solig och varm plats som möjligt. Vill man kompromissa? Då placerar man den där man har morgon sol men skugga på eftermiddag. Gubbar som sköter det praktiska väljer tyvärr ofta den lättaste och bekvämaste vägen/platsen, vilket inte behöver betyda den bästa platsen.....
     
  10. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Dessutom...om aggregatet sitter högre än pumpen fungerar den inte som AC i till exempel en villa där man sätter aggregatet på taket, säger en mycket äldre kvinna!!
     
    pozuela gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. matsa16

    matsa16 Ny medlem

    Blev medlem:
    25 oktober 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Vid köp av AC/ värmepump så kolla COP värdet ( ska vara så högt som möjligt ex 4.2) alltså drar den 1kw så ger den 4.2kw ut)).

    Om den sitter i solen eller skuggan har inte nån betydelse då det handlar om temperaturen på uteluften.

    Finns mycket billigt skräp som säljs o det finns en hel del installatörer som inte vet vad dom håller på med.

    En sån enkel o självklar sak som att vacum suga rören innan ,man släpper på gasen i systemet är ytterst viktigt för att få bort minsta fukt i rören,( gör man inte det så blir det sot o elände i olja o kompressor o så lägger den av i förtid.)
    Finns en del installatörer som antingen skiter i det eller inte ens fattar att det behövs.

    Som så mycket annat är kända större fabrikat att rekommendera ex
    Fujitsu
    Samsung
    Panasonic
    Toshiba
    Daikin

    Tänkvärt är att en värmepump ger om det är en med bra COP värde även värme med bra inomhusklimat till bra kostnad.
    Många verkar värma med gasolkamin etc men förbränningen avger ju en massa vatten i luften så det blir inte mindre fuktigt inne .

    Så välj ett känt märke o en installatör som är duktig framför så lågt pris som möjligt.

    Jag kan nämna att jag för en månad sedan köpte en ny värmepump/AC Panasonic med 5.8kw värme o gav inkl ordentlig installation 1275;-E
    Den hade dock inte leverantören hemma då den är lite kraftigare än vad som normalt säljs så jag fick vänta 2v innan den kom hem.

    Jag använde mig av Brendan Staunton Airconditioning (säljer o installerar runt Orihuela , Torrevieja mm).
     
  13. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Inverter är det magiska ordet du inte får missa, drar otroligt mycket mindre ström med den tekniken.
    Här nere finns ju vanliga AC's fortfarande dom kan dra över 2kw vid kylning.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läser i tidningen att en ny värmevåg är på väg in mot Kanarieöarna. Det är då man börjar kika på luftkonditionering. Så här tänker jag:

    1. En dyrare lösning bli oftast billigare i längden. Således skall man köpa en "inverter AC", vilket betyder att kompressorn hastighet anpassas efter behovet av kylning. Det sparar pengar!

    2. En dyrare AC har troligtvis bättre kvalitet på komponenterna, vilket betyder lägre servicekostnad. Det sparar pengar!

    Om man inte har en STOR takfläkt tycker jag att man skall börja i den ändan. Vi har klarat oss i mer än tolv år!

    Läsvärt:

    http://www.viva-murcia.com/eskimo_a...uppliers_installers_in_murcia_spain_p6824.php
     
  15. matsa16

    matsa16 Ny medlem

    Blev medlem:
    25 oktober 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Tänkte bara tillägga att man inte ska glömma att varm luft stiger uppåt och kall luft sjunker neråt.
    Har man då som vi har flera våningar så är det ju bra att ha en kraftig energisnål värmepump på bottenplan för värmens skull
    För att kyla ett litet sovrum krävs inte så kraftig AC .
    Att ha en split kan vara smart (en utedel o o flera innedelar) dock så försvinner ju redundansen då.
     
  16. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Titta på värmepumpsforum om ni vill ha mer information.

    Jag valde billiga on/off pumpar pga att dessa krånglar mindre än inverterna.
    Priset spelade också in och min tanke var att börja med gammal beprövad teknik och vid installationen få reda på att de fördragna ledningarna var ok.
    Utvecklingen går kraftigt framåt , nästa gång kan jag få en billigare installation och kanske välja en bättre pump. Vacumsugning slarvar nog de flesta spanjorer med. Men i min trakt finns inte minusgrader.

    Jag föredrar även pumpar med en utedel och en innedel pga de är lättare och byta vid fel än pumpar med två innedelar (split).
     
  17. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
  18. Vera

    Vera Ny medlem

    Blev medlem:
    27 december 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
  19. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Hittade den här tråden då jag googlade på värmepumpar---spanien!
    Kan ge exempel på vad de kan åstadkomma som ENDA värmekälla i Sverige!
    Med enbart direktel, 300 kvm yta, kommersiell fastighet: 35.000 kWh totalt.

    Nu med två Luft värmepumpar, en i vardera änden av fastigheten. Spridning av värme genom det ordinarie luftsystemet (med nu avstängda direktelbatteri). Totalt 12.000 kWh! Den äldsta har nu gått i sex år (Panasonic) utan problem.
    Den andra, en Mitsubishi har gått i fem år, utan problem.

    Ni kan ju leka med pay-off tider på de investeringarna!

    Har ju lite koll på Luftvärmepump för Svenska förhållanden, men hur ska man tänka för spanska förhållanden, när värme och kyl behov är lika...
     
  20. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Då måste det vara extrema avstånd, annars har det ingen betydelse. Jag har 4 aggregat hängande mellan 2 våningar med 2 aggregat på varje våning och till 2 rum på varje plan. Fungerar perfekt.
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Vi har aggregatet på takterassen och konvertern i våningen under. Det har fungerat utmärkt både för uppvärmning och nedkylning i flera år thumb
    rocio
     
  22. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi köpte 5 st anläggningar i våras (Maj) av märket Artrom för 199€ st. och fick montering för 99€ st. i Murcia. Dom kom med sakerna dagen innan monteringen och prick kl 08.00 stod 2 killar från S.A.T. framför huset för montering. Chefen gick först igenom med mig var jag ville ha dom samt han samtidigt kom mer rekommendationer ifall det behövdes. Varje gång han skulle påbörja håltagning/montering kalla han på mig för att vara säker på placering, dom koppla ihop ström så att det blev minimal påverkan på uttag och belastning. med ca knapp timmes lunch var dom färdiga framåt kvällningen med ett utmärkt och snyggt jobb, efter varje montering testkörde dom anläggningen för test.
    Dom har fungerat perfekt sedan dess. Vi körde runt och sökte var vi kunde få dom bästa till bäst pris och att dom skulle vara av klass A d.v.s. snåla. Fabrikatet är ett relativt känt och stort och montage firman lika så, vi är mycket nöjda med både aggregaten (kanske lite stora för sovrummen men priset vi fick är ju det ok) och monteringen.
    Min rekommendation, kör runt och jämför och pruta, det lönar sig.
    För övrigt så har vi 2 plan med 3 sovrum uppe och ett sovrum och vardagsrum nere.
     
  23. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack Eckhoff för bra information. Kanske kan du berätta vad företaget heter och märket på pumparna du köpte? Bara bra att ha som vägledning.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...