Julskinka i Spanien

Diskussion i 'Mat & Dryck' startad av Peztis, 15 november 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Den första julen närmar sig, hela familjen kommer ned! Men om man nu vill ha julskinka till julafton (känns som att jag nog vill ha det), kan man köpa rimmad i Spanien? Tillaga den gör jag gärna själv men just rimningen vill jag nog allt ha hjälp med.

    Har sett att de olika skandinaviska butikerna gör reklam för att de säljer julskinka. Men det går inte att köpa hos slaktaren? Och vad heter det i så fall på spanska?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Jag tar med mig min julskinka ner från Sverige. Packar den i handbagaget i med frysklampar och i liten kylväska. Kanske kan någon ta med er ner om det är osäkert om du hittar en lämplig skinka.
     
  4. kktka

    kktka Medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2014
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7
    Funkar det med handbagage? Är det inte mer än 100 ml i frysklamparna?

    /kktka
     
  5. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Jag har flera små och lägger dem i de avsedda påsarna när jag går igenom säkethetskontrollen och flyttar sedan om dem till frysväskan efter den. Har fungerat bra hitintills. Har fört med mig skinka även till Thailand och Kina.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Spännande... Tack Preciosa.

    Ska diskutera med övrig familj om de vill ta med ned (varför måste det vara i handbagaget?), om jag ska fixa från de skandinaviska butikerna eller om vi hoppar den helt.

    Det vore ju gott... Fast jag kanske måste lära mig att traditioner - precis om regler - är till för att brytas. Eller så sägs det, i alla fall.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Varför ska man bryta traditioner som man gillar för att man bor här nere.
    Det gör ju inga andra utomlands boende var dom än bor.
    Om man kan tar man med sig det godaste man vet :)
    Jag har vissa saker jag alltid tar med mig hemifrån som är bättre eller
    godare än här. Tar även hem nåt jag gillar härifrån.
    Det är lite smålyx man kan unna sig.
    Klart man tar med i resväskan som man kan stoppa bra med kylklabbar
    men många åker ju bara med handbagage.

    Chao P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...