jul- och nyårsresa till Spanien

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av uora, 5 september 2010.

  1. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej,
    jag är ny här och har dessutom aldrig varit i Spanien! Nu funderar vi på en resa till Spanien ungefär från 15 dec 2010 till 15 jan 2010 dvs över jul och nyårshelgen. Jag har tittat på olika resebolag men hittar inget som passar så jag räknar med att vi måste hyra något själva. Antingen hotellrum eller lägenhetshotell eller en privat lägenhet?
    Men den stora frågan: Var i Spanien skall man börja kolla?

    Vi får besök av vuxet barn från julafton till annandag jul så det måste vara rimligt lätt att åka till en flygplats och möjlighet till eget rum.

    En liten stad vid havet med sköna promenadvägar och trevliga affärer vore bra. Balkong och havsutsikt kanske och helst inte bara andra hotell runtikring. Finns det några sådana ställen kvar? Jag hittade ett svenskt hotell i Nerja men det var rätt så dyrt och de verkade dessutom lite "snåla" med krav på både det ena och det andra. Vi vill ha en bekymmersfri semester :) utan att det skall behöva kosta en förmögenhet förstås.

    Jag har som sagt ingen koll på Spanien alls och behöver hjälp att söka trevliga ställen. På förhand tack för alla tips!
    /uora
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej uora...

    ...och välkommen till Spanienforum!

    Ja du, Spanien är ju ett stort land och utmed kusterna finns ju ett
    otal små och stora städer med fina strandpromenader.
    Vid den tidpunkten är det ju inte så varmt på fastlandet
    och öarna utanför i Medelhavet.
    Bra mycket varmare är det ju på Kanarieöarna som ligger längre
    ner och också tillhör Spanien.
    Närbelägen flygplats är ju bra och vilket bolag ni ska åka med kan ju
    bero på var i Sverige ni åker ifrån.

    Så - varifrån åker ni - är första frågan...
    Sen kan du nog få förslag på mysiga ställen att bo på från alla Spanienkännare/älskare här på forumet.

    Saludos så länge/ P ;;;;;);;;;;)
     
  4. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för välkomnandet! Jag hoppas på många bra tips om smultronställen i Spanien!

    Vi bor söder om Göteborg så vi kan flyga från Göteborg, Malmö eller Köpenhamn. Halmstad har väl också flyg till Spanien då och då tror jag? Sonen däremot kommer antingen från Frankfurt eller Zürich (eller Bergamo tror jag flygplatsen i Norra Italien var?) så vi är alltså rätt så flexibla :)

    Värmen är det heller inte så noga med - bara det är riktig dagsljus! Jag saknar ljuset om vintern.. Vi var i Marmaris (dagstur från Rhodos) i förra veckan och det var 43 grader och jag mådde inte bra. Men jag gillar inte när det regnar horisontellt heller...

    Kanariöarna kanske är trevligt ja:) Vi skall till Azorerna om ett par veckor - det är ett väldans flängande här just nu - så jag tänkte mig att Spanien kunde vara trevligt som omväxling? Men jag har förstås ingen aning - jag har inte varit på Kanariöarna heller.

    Vi har lite svårt att bestämma oss för typ av boende också - trevligt om vi kan laga lite mat själva till julafton t.ex men skönt om det serveras hotellfrukost också...
    /uora
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej igen..

    Lite tunt med tips här ännu...

    Då skriver P några...

    Altea 5 mil norr om Alicante. Fin liten stad vid havet. Pittoreskt.
    Googla hotell och vanliga lgheter.

    Villajoyosa 3.7 km söder om Benidorm ska vara ett fint ställe
    vid havet med vackra byggnader. Flygplats Alicante
    (Gillar Benidorm också fast det är ju inte lugnt och så..)

    Santa Pola en lite större ort med 11 km stränder. Ska vara jättefin
    Nära flygplatsen i Alicante

    Torrevieja nämner jag för att jag bor där. Finns mycket att se men
    är ju inte direkt pittoreskt men finns smultronställen. Stränder inne i stan
    och en fantastisk strandpromenad med en enorm pir. Ett byggnadsverk att beundra. 2 saltsjöar att beskåda..
    100.000 invånare och ca 4 mil från flygplatsen Alicante.

    Finns 100-tals ställen till...Costa del Sol i söder måste ju finnas
    tips om. Nerja är en pärla och Marbella. Toppenfina ställen..

    Las Canarias...Hela ön Gran Canaria gillar jag...men var ska man bo..Las Palmas ja, Solsäkrast
    på södra sidan men mer turistiskt..
    Tenerife, Puerto de la Cruz ja...Fuerteventura, fantastiska stränder,ful natur. Stad Coralejo.

    Ciao så länge P ;;;;;)
     
    Last edited: 7 september 2010
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för alla tips!
    Nu skall här googlas :)
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Varning för Kanarieöarna! Helt klart är det varmare på Kanarieöarna än på Spanska fatslandet under "vintermånaderna". Vi skulle också göra en jul- och nyårsresa till Kanarieöarna 1998/1999. Det slutade med att vi 1999 flyttade till Teneriffa för gott. Varning för Kanarieöarna!
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Haha - inte mig emot! Men risken att bli ensam är förstås stor...
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Varför säger man Teneriffa pà Svenska? Det är ju inte svàrt för en svensk att säga Tenerife :confused:

    Kan ju förstà att ortnamn översätts och ändras om det har en speciell innebörd eller blir svàra att utala.

    En fin..
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Si Nalle, muy raro...Om vi levde på 200-talet då guancherna (grottisarna)
    benämnde sin ö med Tenerefiz (helvetesön) så kanske vi tyckte det var fult..:confused:
    Vi har ju inte ändrat namnet på de andra kanarieholmarna..
    Å andra sidan, varför säger spanjorerna Londres om London...

    Vet inte om mitt resonemang är intelligent men jag får stå ut...

    Ciao/ P
     
  13. Solisten

    Solisten Ny medlem

    Blev medlem:
    10 september 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tycker det är ganska OK att man vet var man är oavsett hur det stavas, och till Uora vill jag säga att man kan fira en utomordentligt trivsam jul här i Torrevieja. Med julgran på torget - julfest med Mas Amigos mm. Må väl.
     
  14. Madde

    Madde Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej solisten, hur är julstämningen i Torrevieja? Skulle vara kul att få höra från er som bor där. :)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Madde!

    Jorå..det är ganska mysigt här i Torre i december. Fina ljusdekorationer
    på gator och torg i centrum och julskyltningar..Spanjorerna gillar julen och njuter av samvaro och åker gärna till sina lägenheter här vid kusten.
    Dom firar ju lite annorlunda än vi på julafton (för barnen)men annars är det rätt likt som hemma.
    På torget som Solisten sa (välkommen till forumet förresten, kul med mer Torrebor i detta forum som kan svara på frågor ang stan med omnejd !!)
    Det blir lätt så att Jag - P "hugger" på varenda fråga..));)).
    Ja, alltså på torget firas det ju när jättegranen från Skandinavien sätts upp.
    Har för mig att det är före 15.12. Glögg och pepparkakor från MasAmigos-föreningen - som har väl ca 7000 medlemsfamiljer från Skandinavien - bjuds det på mm mm. Tal och sång brukar det vara.
    Om jag har fel här så rätta mig i så fall..har bara varit där på torget 1 gång faktiskt vid firandet hittills.
    Den enorma krubban utmed ena långsidan på torget byggs ju upp varje år och den är bara fantastisk. Enormt detaljrik.

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 16 september 2010
  16. Madde

    Madde Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    tack snälla du
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har varit en jul/nyår i Torrevieja. Klart godkänt. Hela tiden ca 16-18 grader men inte solsken varjedag.
    Det finns ett litet litet ställe på sydkusten som är okänt för turister. Byn heter El Pozuelo
    och finns på La Costa Tropical. Där finns ett hotel, Beatriz och ett värdshus, Wuppertahl
    Man måste nog ringa och boka, för de har inte hemsidor. Där var det +19 varje dag och solsken...Men där finns inget att göra. Närmast större byar är La Rabita, Albuñol, Adra. Man kan flyga till Málaga, Almería lr Granada. Bussen stannar utaför hotellet om man vill åka buss. Det tar ca 3t från Málaga, 1t från Almería och Granada. Vill man ta det lugnt är detta en ypperligplats att inte göra någonting på- El Pozuelo.
    Jag trivdes...
     
  18. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Det blev Lanzarote till slut :) Vi åker nästa vecka och hoppas flygstrejk och förkylningar inte ställer till det.
    Tack för alla tips - jag sparar de för framtida resor till det "riktiga" Spanien!
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!

    Va´kul att det blev Lanzarote till slut. Den enda ön av dom större jag inte besökt. Hoppas resan går bra..
    Det verkar lite osäkert på Arlanda i alla fall..
    Ont om flygledare. Sjuka eller...Bådar inte gott för mig på lördag..

    Ha en bra resa och rapportera gärna/ Ciao P ;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...