Jäkla ficktjuvar!

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Carina B, 4 november 2010.

  1. Carina B

    Carina B Ny medlem

    Blev medlem:
    4 februari 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    när jag var nere i Torrevieja i oktober 2010 blev jag för första gången i mitt liv bestulen på plånboken. Jag fattade ingenting förens efteråt... Eftersom jag inte talar spanska blev det hela lite svårare. Jag fick tålmodigt vänta men fick till slut en polisanmälan gjord hos guardia civil med hjälp av deras engelska tolkar, tur för mej att den servicen finns..!

    En dryg vecka efter stölden tog jag bussen till policia lokal för att fråga om de hade fått in något som tillhörde mig. Språkförbistringen var stor men med humor från min sida och den goda viljan verkade vi ändå förstå varandra hyfsat.
    Polisen visade mej en lista som satt på väggen, precis bredvid entrén med namn på personer som blivit bestulna och, om jag förstår det rätt, där man lyckats identifiera vissa föremål som fanns att hämta på stationen....
    Det var en JÄTTELÅNG lista! och jag fick också se de senaste dagarnas skörd av inlämnade prylar, många grejer var det!

    Polisen bad mej komma tillbaka senare för det brukade ta ett tag innan sakerna registreras. Men nästa gång jag kommer till stan vill jag helst slippa att gå till polisen, så jag struntar nog i det. Istället hoppas jag och ser fram emot en kanonvistelse utan större incidenter.
    Jag längtar till solen...NU!! :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inte kul...

    ...med ficktjuvar, tyvärr så kommer man inte undan
    trots att man är försiktig. Speciellt på marknaderna.

    Jag tar aldrig med mig något av värde som tex bankkort mm
    när jag går ut. Om jag inte måste ha dom så klart.
    Då lägger jag det i en ficka med bra stängning i stället för väskan.
    Jag höll på att bli av med plånboken på marknaden men spärrade
    vägen för en tjej som såg mystisk ut där alla rev i klädbuntarna.
    Jag chansade och sa att min plånbok är borta (på spanska). Då sa hon att hon
    sett någon lägga den där och så pekade hon under en klädbunt.
    Där var den. Sen sa hon att hon skulle säga till polisen och sprang haha..
    På marknaden ser man folk som går med ryggsäckar och öppna fickor..
    handväskor på ryggen mm mm..:eek:

    En väninna blev väskryckt för ett tag sen trots att hon hade den över
    axeln och sin man med sig. Han kom bakifrån och blixtsnabbt var den borta.
    Tyvärr hade hon allt av värde i den..Typ kort,pengar och ny mobil mm.

    Polisen har nu en lista som du säger Carina, men för något år sen så fick man själv leta bland alla kort och papper i en låda.
    Det tröttnade dom väl på att titta på. Dom måste ju bevaka folk då
    och det tog tid. Listan är mycket lång ja..
    Varje fredag (marknad i Torre) är det kö vid Guardia Civil strax bredvid.

    Det här får man nog leva med men det är ju likadant hemma i Sverige..

    Ciao P ;;;;;)
     
  4. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Tråkigt tråkigt

    Jag håller fullständigt med er, det är så himla tråkigt att folk inte kan hålla fingrarna i styr. Dessutom så har väl fickstölder ökat en hel del p.gr.av krisen.
    Det är så tråkigt att man inte ska kunna gå ut och känna sig riktigt trygg utan att man alltid måste vara på sin vakt.
    En annan sak som skrämmer mig är att även om du spärrar kort och gör en polisanmälan så kan ju tjuvarna med hjälp av ditt id-kort/pass stjäla din identitet och försätta dig i en riktig knipa. Som tur är så är det kanske inte så jättevanligt, men det har ökat markant.

    Allt fler identiteter kapas - Din ekonomi - E24

    Enligt artikeln så kan man visst spärra sin identitet men då kan du själv inte heller använda den... så håll hårt i id-handlingarna.

    Saludos,
    AuroraBoreal
     
  5. Hansson

    Hansson Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Stackare, fasen va tråkigt! ;:(
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Mihox

    Mihox Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0
    det var tufft och kvickt gjort av dig!!;;;) thumb
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tufft..hm .sanningen att säga så kom tjejen ingen vart för det var
    så´na där bord med kortsidan utåt och massor av kläder och tanter
    och jag kände att någon knuffade till mig hårt i sidan.
    Förstod att min väska öppnats trots att jag hade den framför mig.
    Tittade upp och såg en tjej som såg skum ut och frågade
    " donde esta mi cartera"? Argt..alltså. Hon trodde att jag visste att det var hon, så hon pekade ut var hon lagt den. Jag hade tur där måste jag säga.
    För övrigt enda ggn jag hade plånbok med mig på marknaden...och sista.

    Mindre tur hade jag på Gran C när jag "tufft och tryggt" gick hem mitt i natten
    och 2 killar på en crosscykel kom upp ljudlöst bakom och en hoppade av och ryckte av mig väskan. Axelremmen gick av och väskan och killen ramlade i backen. Jag hade bara lite smink och ett par gamla glasögon samt en portmonnä med 100 pesetas i den. Pengar och ID hade jag som alltid i fickorna. Men min trygghet försvann och än i dag (det var 1992)så blir jag vettskrämd om nå´n kommer snabbt bakom mig och jag stannar till och vänder mig om. En del stirrar undrande på mitt beteende så klart...


    Tänker jämt på alla gamla som blir rånade. Dom går där med sina rullatorer
    med väska i korgen. Eller i handen. Dom vågar ju inte gå ut mer sen.
    Nä..man ska ha viktiga saker i fickor med stängning. Mina kompisar skrattar åt min "fickomani". Syr alltid på så´na på byxor och innerfickor på jackor om det inte finns.
    En gång fíck jag i present ett par bragas med fickor köpta på marknaden gapskrattt Ni får slå upp det ordet...

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 8 november 2010
  9. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Det finns även enkla förklaringar till varför ”turister och utlänningar” blir mer bestulna än spanjorerna själva. Första, är att turister har ofta resekassan och börsar fulla av stöldbegärliga saker. Spanjorer har de pengar man behöver för dagen alternativt kreditkorten. Samma då det gäller inbrott, ofta är det i områden där turister och utlänningar bor, värdesakerna lämnas ofta i dessa bostäder vid kortare vistelser. I ett av områdena nära marknadsområdet, vi tidigare bodde, var det inbrott och stölder i flertalet av bostäderna trots inhägnat och låst område. Som jag tidigare hävdat gällande boplatser, så är det i denna fråga bättre att bo i ett område med flertal spanska familjer istället. Även om det inte är svenskt politiskt korrekt att säga detta, så är det inte i första hand spanjorer som är de största banditerna i turistorterna. Alicante och söderut har fått dessa problem ”gratis” i och med den stora mängden av icke spanjorer gärna vistas eller bor där.
    Förutom de tips som tidigare skrivits i denna fråga, så kan jag tillägga att inte avvika för mycket gällande klädsel, smycken, klocka etc. utan smälta in i övriga omgivningen. Fördela pengar eller kort i olika fickor eller platser i kläderna och på hela familjen om några större summor måste tas med. Inte en tjock börs eller sedelbunt, vid varje betalningstillfälle! ("Tiden är ofta största risken för brottslingar att misslyckas.")
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kan bara hålla med fg talare. Och tillägga följande: När jag går ut på ärenden, handlar lr promenerar har jag (nästan) alltid gamla och nötta kläder på mig, typ lite trasiga "sneakers", gamla jeans osv. Då tänker alla som ser mig att "hon är så fattig att där finns inget att hämta..."
    Peppar, peppar, jag har klarat mig hittills, även i större städer som i London, på Oxford Street (där det är smockfullt på eftermiddagar) som lär vara en guldgruva för ficktjuvar.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kan ju bli interesant att se dig betala i en supermercado när du har dom pà dig...
    gapskratttgapskrattt
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Jaa, men tyvärr köpte min kamrater för liten storlek...
    Å andra sidan kan man ju få böta för förargelseväckande
    beteende redface ..man får ju gräva en del...
    Kanske policia tillkallas ..:D

    Ciao P
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Har du såååååååå mycket pengar P?????
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tvärtom jag får leta..dessutom vet jag aldrig i vilken av mina
    många fickor jag har dom i heller..:D

    För att vara lite mer seriös...:

    Läste på resesajten Tripadvisor att Spanien är
    med på 10 i top i Europa när det gäller fickstölder.
    På 4 ställen...

    1 Barcelona
    4 Madrid
    7 Costa Brava (Alicante)
    9 Teneriffa

    Inte vet jag hur seriös denna statistik är men i alla fall..

    Ciao P ;;;;;)
     
  16. brenda

    brenda Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    ja det verkar vara med regel än undantag att bli bestulen runt stationen i BCN, dock har jag faktiskt själv klarat mig..
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Costa Brava - Alicante ???
    Menar dom Costa Blanca eller Costa Brava?
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vagabond skrev att det var Costa Brava som Tripadvisor
    hade med i sin statistik men claro que si att det är
    Costa Blanca som menas....
    Och - det borde jag ha förstått..:eek: ));)

    Ciao P ;;;;;)
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har blivit bestulen på (nästan) alla pengar + bussbiljetter i Karlovy Vary (Tjeckien) Och då fanns allt detta längst ner i väskan som var i en större väska, under min arm. Och jag märkte ingenting förrän vi skulle tillbaka till Prag. Biljetterna saknades!
    Ficktjuvar är skickliga, var de än befinner sig. Var försiktiga! Och gå i trasiga skor som jag :D
     

Dela sidan

Laddar...