ITV al dia

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Patrick, 23 mars 2013.

  1. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Någon som vet vad "ITV al dia" betyder i bilsammanhang, när man tittar på bilar till salu?
    Något med att bilen är besiktigad är klar antar jag.think

    Likaså, förutom bilens försäljningspris, vad tillkommer i form av avgifter? Numera så verkar många bilhandlare, säga att detta är inkluderat i priset, men man skulle vilja veta hur mycket detta är :confused:.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag kan ju egentligen inte Spanska alls, men "ITV al dia" betyder, ungefär som du gissar, att bilen är besiktigad. Det säger dock inget om hur lång tid det är innan det är dags för nästa besiktning.
    Jag har sett i nåt sammanhang att det nämnts att en bil var "sin ITV al dia", dvs obesiktigad.

    Avgifterna; Bilskatten beror på hur stor motorn på bilen är, men runt 100-125 Euro för en normal bil.
    Dessutom tar Trafico 52,20 i avgift för själva ägarbytet.

    Jag vet inte om det är samma summor på fastlandet - det här är vad det tydligen är på Teneriffa. (Andrahandsuppgift från en som gjorde proceduren själv för ett par månader sen.)
     
    Last edited: 23 mars 2013
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    ITP (Impuesto de transmisiones Patrimoniale) är 4% på Balearerna. En del handlare inkluderar det i priset men det är bäst att få det skriftligt.
    Värdet de 4% (som kanske kan variera eftersom det tas ut lokalt) beräknas på ett av skattemyndigheten bestämt värde av bilmodell/årsmodell. På balearerna är det blankett 620 och den finns elektroniskt så man kan kolla skatten på en viss bil.
     
  5. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    tack Pooh och Noman!
    Just ägarbytet kostar ingenting i Sverige, men själva årliga bilskatten är då billigare i Spanien, speciellt för dieselbilar där kostnaden är skyhög i Sverige.

    Förstod jag det rätt att ITP är enbart en engångsavgift vid överlåtelsen, eller täcker det också det kommande årets bilskatt (på 100-125 €) ? Eller kommer det en separat faktura på bilskatten till ens adress.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    ITP är en "begagnatmoms" och deklareras på en blankett.(Blankett 620 på Balearerna) Värdet som ligger till grund för %-en finns på lokala skattemyndigheten. (Jag hittade det på nätet). Ingår det så är det säljaren som deklarerar och betalar.

    Årlig bilskatt kommer i brevlådan månaden innan den skall betalas. (Jag skall försöka få den årliga bilskatten att dras automatiskt från mitt konto)
     
    goranwint gillar detta.
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Bra förklarat Noman, tack!
     
  9. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    att nâgot är "al día" betyder att det är aktuellt, uppdaterat, gällande... sâ just idag behöver du inte besiktiga den, men det kanske gâr ut nästa vecka ;)
     

Dela sidan

Laddar...