Intressant om politiska utvecklingen...

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 25 januari 2019.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Det är befängt att tro att alla som röstar på ett parti som t.ex. Vox är nazister eller något värre!

    Det är en reaktion på sådana här händelser.
    https://elpais.com/politica/2018/11/30/actualidad/1543561249_276212.html

    Andalusien har väldigt mycket inkomster från turismen. Blir det för otryggt att åka dit, så kommer inte lika många åka dit. Med stora ekonomiska förluster för många som följd.

    Fixar inte de gamla partierna trygghet på gator och torg, så kommer många prova på att rösta på något annat. Vänster eller höger? De som säger att de skall stoppa gangsters kommer att få mångas röst.
     
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jag kan inte se någonstans i sydkustens artikel eller i Preciosas inlägg att det påstås att alla som röstar på Vox är nazister.
    Det är väl inte ens så att alla som en gång i tiden röstade på Hitler var nazister.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750

    Nja, visst har du naturligtvis rätt i att alla som röstar pà VOX är inte nazister, lika lite som om att alla som röstar pà SD är det, men kriminalitet är nog ingen större vàg som VOX rider pà.
    I motsats till Sverige (verkar det som, iaf med ögon utifràn) , sà känner sig de flesta Spanjorer väldigt trygga och det finns ingen större debatt om otrygghet här. De stora sociala debatterna i Spanien är Cataluniens självständighet, kvinnor mördade av sina partners, korruption och arbetslöshet.
    Om man ser pà vad som oroar spanjorer mest, sà är kriminalitet och immigration pà ständig nedgàng sedan 2008 och är inte ens med pà topp10 listan.
    Jag tycker Mats har prickat in analysen ganska bra, Att VOX har fàtt stort stöd i Andalusien, som är en av Spaniens mest patriotiska regioner, är ganska logiskt.
     
    Last edited: 26 januari 2019
    erkki och Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Bara som en parentes eftersom du själv tar upp det. De allra flesta brott minskar även i Sverige. Har sett siffror på hur t.ex. antalet mord minskar och i "Veckans brott" nyligen diskuterade de vad som var orsaken till att antalet inbrott under 2018 hade minskat med ca. 15% i Sverige (de hade ingen förklaring).
    Så anledningen till att folk idag är mer oroliga (om de nu är det) både i Sverige och Spanien beror nog mest på slaskpressens skriverier, av vissa partier av ideologiska skäl spelar med i detta för att få fler röster, att nätet är en slasktratt.
    PS: En brottslighet har dock ökat rejält i Sverige - nämligen ID-stölder via nätet.
     
  8. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Ni som svarat väljer att missförstå vad jag skriver.

    Det är ren tur att ingen turist blivit skjuten i samband med det som redovisas i artikeln. Javisst, i både Spanien och Sverige är det väldigt låg sannolikhet att bli skjuten i samband med en uppgörelse mellan kriminella. Men, om vi lekar med tanken att några turister blivit träffade i någon av de mord som nämns i artikeln? Hur hade det påverkat framtida turism? Bara en fråga. Jag tror att många turister hade åkt någon annanstans i fortsättningen.

    Jag läste en annan artikel och då svarade någon av de som röstat på Vox att de tröttat på skandaler i PP och bara ville ha lag och ordning.
     
  9. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Jag hittade en tråd på flashback, där flera verkar vara mer insatta än vi som gissat i denna tråden.
    https://www.flashback.org/t2999695p2

    Senast jag var i Costa del Sol var en knapp månad oktober/november i utkanten av Torremolinos i höstas. Medan jag var där blev någon inblandad i knarkhandel skjuten i huvudet när han satt och åt på en restaurang.

    Läser man sådant håller man sig till 'self-catering' ett bra tag framöver.

    Nu är jag på Teneriffa. Mindre ort och känns tryggt. Jag gillar att bada i havet.
     
  10. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ja på Flashback verkligen insatta - skrev du detta ironiskt eller tror du verkligen på det som skrivs där
    Senast jag var på Teneriffa (i 14 dgr) så blev jag rånad 2 ggr. Jag var ändå inte speciellt oroad av att vara där
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Driver du med mig?
    I det stora turistområdet Los Christianos, Playa de las Americas och kanske även Costa Adeje finns det snudd på fler ficktjuvar än turister efter omkring kl. 8 på kvällen på vissa gator.

    Jag bor på en mindre ort. Jag funderar helt seriöst på att stanna här, men förmodligen inte. 5-6 månader under vintern blir det nog.

    Tillägg:
    Ficktjuvarna har knappast spansk pass.
    Om nu någon tror att jag är någon sorts högerextremist, nazist eller fan vet vad vill jag bara påpeka att jag tycker att alla dessa afrikaner som säljer diverse krimskrams i detta turistområdet är synnerligen artiga och försöker inte råna folk. De är för övrigt lurade av någon hövding att de skall tjäna storkovan på att sälja det de gör.

    Många gangsters söker sig dit flest turister finns.
     
    Last edited: 26 januari 2019

Dela sidan

Laddar...