Inkomst vid köp?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av PiggaRosa, 25 november 2017.

  1. PiggaRosa

    PiggaRosa Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,måste man uppvisa inkomst,el större kapital vid köp av hus,oavsett om man tänkt bli resident eller ej?
    Har ingen inkomst,men en miljon på kontot just nu,som jag ca tänkt köpa för,funkar det?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag har svårt se att du kan nekas att köpa om du betalar hela summan och alla kringkostnader kontant. Men andra vet säkert det bättre.
    Sen behöver du teckna abonnemang för exempelvis vatten och el, som du behöver ha inkomst att betala på regelbunden basis. Vet inte vad de bolagen ställer för krav. Plus att fastighetsskatt ska betalas årligen.

    Det jag vet är att du för att få bo i Spanien måste kunna uppvisa att du kan försörja sig själv och att du är sjukvårdsförsäkrad.
     
    PiggaRosa gillar detta.
  4. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej alt som skall betala måste man ha autogiro på banken och att finns pengar där så öppna ett konto på banken.För när man tecknar avtal för el och vatten så kräver dom ett konto där det ska dras
     
    PiggaRosa gillar detta.
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Spanska skatteverket kan nog kräva vad du har för inkomster för är man resident här så skall man även betala skatt för du kan ha 50000euro utanför Spanien och redovisar man inte det så blir det höga böter
     
    PiggaRosa gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Principen är att man inte skall ligga den spanska staten till last. Vår tanke var att starta en verksamhet i Spanien och under den tiden kunde vi inte uppvisa någon inkomst. Har man en svensk pension duger den. Vi köpte ett hus och fick av mäklaren hjälp med våra residencia. I efterhand frågade jag hur det gick till eftersom vi inte hade någon stadig inkomst. ”Köper man en sådan villa kontant så räcker det” blev svaret. Jag tror att man gör en bedömning fall för fall.
    Här en nyttig länk:
    http://www.sydkusten.es/sk/208/a/15796/hur-soker-jag-residencia-i-spanien-
     
    PiggaRosa gillar detta.
  8. PiggaRosa

    PiggaRosa Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok,tack alla för svar :) Jag har kommit så långt att,jag håller på att ordna advokat där nere,med fullmakt att ordna NIE -nummer,öppna bankkonto för mig osv..Jag kommer ju inte bo fast till o början med iallafall, så får höra m advokaten helt enkelt,att det räcker jag ser till att,pengar finns för vatten,el,skatt osv,på bankkontot där nere..Skulle man ändå kräva en månatlig inkomst el pension,får jag helt enkelt vänta tills,jag kan frigöra större kapital,vilket kommer att ske inom ett par år..Är kapitalet skapligt stort,bör det ju gå bra istället,vad jag förstår..
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Så länge du inte bosätter dig behöver du inte visa upp att du kan försörja dig (genom inkomst eller tillräckligt eget kapital). Och som erkki skrev så räcker det tydligen med att du har ett spanskt konto de drar räkningarna från för att du ska kunna teckna abonnemang.

    Om du bosätter dig utan inkomst men med eget kapital, d v s varken omfattas av det svenska eller spanska sjukvårdssystemet, så behöver du visa att du tecknat en privat sjukvårdsförsäkring.
     
    PiggaRosa gillar detta.
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du behöver kunna bevisa var pengarna kommer ifràn, det är en Eu lag om pengatvätt och finasiering av terrorism. Men det behöver inte vara inkomster, det räcker med arv eller lotto vinst, sà länge de är vita pengar.
     
    PiggaRosa och erkki gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. PiggaRosa

    PiggaRosa Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
     
  13. PiggaRosa

    PiggaRosa Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok,tack skall ni ha för hjälp! :)
     

Dela sidan

Laddar...