Inga storpack av hushållspapper

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Patrick, 13 maj 2013.

  1. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Hallåj, fasen vad man blir trött på dessa småförpackningar av hushålls- och toapapper, finns det verkligen inga storpack eller hushållsbalar att få tag på här i Spanienlandet? :(
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    -Du pekar på en affärsidé!
    Snackar du med Ramon på CasaNordica så får du nog förklaringen att det
    är extremt platskrävande i förhållande till vinst per försåld enhet-
    ( han skulle ju bara få plats med 2 förpackningar av varje i sin butik)
    Läge att hyra ett lager på ett industriområde. En rymlig skåpbil
    och ordna med hemleveransförsäljning av hygienvaror;Papper o blöjor.
    ...sky is he limit...
     
  4. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Du har nog helt rätt DonBard, men om man tänker på större matmarknader än just CasaNordica, typ Eroski? och har inte de svenska affärerna samma lönsamhetskrav per kr/m2 ? Varför tillgodoses detta behov i Sverige kan man undra.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inte för jag vet säkert men har inte LIDL större förpackningar?
    Eller har jag fel?
    Ciao P :eek:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Om man säljer något i små förpackningar är det betydligt lättare att trissa upp kilopriset. Sådant gillar handlare och grosister.
    Men att gå och shoppa lite flera gånger varje dag (Utan att vara förtjust i snabbköpskassörskan) Kan också passa bra med den sydeuropeiska mentaliteten, medans vi nordbor klarar oss fint fint flera månader utan sociala kontakter, bara vi har hästen att tala med...;)
     
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    ok, ska åka och besöka Lidl idag för att se thumb
     
  9. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Håller med i ditt resonemang också thumb, men just i dessa tider borde väl folk vara om sig och kring sig lite mer och ha ekonomin i fokus samt således borde någon aktör se ett glapp i marknaden!?
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Svenskar bor stort , i Spanien bor man på mindre yta , de flesta har nog inte plats med de "svenska toa och hushållsbalarna".
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Handelsmän vill väl sälja? Varför inte fråga dem om de kunde ta hem några stora balar som prov? Iofsm, alla dessa små förpackningar kommer ju i en större förpackning, som i butiken delas ut. Påse i påse princip. Fråga om man kunde köpa en sån till ett bättre pris?
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Spanjorer använder inte så mycket papper...dom använder bidé :cheeky
    I köket vet jag inte...
    Ja och det är sant, utrymmena är små iaf i dom semesterbyggda
    bostäderna på kustremsorna. Förvaring nästan obefíntlig.

    Ciao P ;;;;;)
     
  14. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Aaha..är det "bidé" den lille är jag har bredvid toalettstolen?! Jag trodde i min enfald att det var en champagnehink i porslin för de längre toalettbesöken..

    Jag fortsätter nog med mitt användningsområde..det sätter liksom lite extra glans på de annars så tråkiga besöken;)

    / Perra
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Mercadona och Carrefour har väl dassrullar i 24 och 36 pack och hushàllsrullar i 12 pack. eller?
     
  16. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    jaha visste inte heller vad det var :) fyller själv på där med is och en och annan pilsner nerstoppad :D
     
  17. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Tyvärr i såfall inte i våra butiker :(
     
  18. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Att Spanjorerna inte använder toapapper utan bidén istället?
    Tänkte på en turist i ryssland under kommunisttiden som fick en ynka liten smörpappersbit av storleken cigarettpaket. Vad skulle han med den till?
    Jo, han skulle torka fingret med den efteråt, instruerade toavärden...;)

    Men de där små förpackningar i butikerna är nog en genomtänkt grej, då det tvingar köparna snart dit igen och de flesta köper alltid något onödigt när de väl är i affären. (det mesta är faktiskt onödigt)
    Här i Sverige är folk sugna att hamstra. Om dass papper är tex en krona billigare per rulle än normalt, så fyller folk hela bilen.. (frun och barnen får gå hem) Likaså om de skriver i annonsen "först till kvarn" Jag vet inte vad det betyder, men effekten är klart mätbart och slår ut det lilla logiska tänkandet som finns hos kreti & pleti....
     
  19. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    På Alcampo, i nya köpcentret La Zenia Boulevard, finns det mängder av olika toa- och hushållspapper. Bland dessa finns det många storpack av (åtminstone) toapapper, dock är jag tveksam till hela balar. Med storpack menar jag minst 12 rullar.

    Vi har klämt oss fram i sortimentet och nu ska ni inte tolka det på något annat sätt än att vi har kollat, genom förpackningen, hur hårt de har rullat! :)
    Annars köper man något som ser mycket ut men innehåller massor med luft.

    Eftersom jag befinner mig i Sverige fram till tisdag så kan jag inte ge mer detaljerat besked.

    Attan, jag har missat att använda bidén som dryckeskyl. Tack för tipset!!!
    ;;;)

    /Helen
     
  20. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Både Lidl och Aldi har storpack, vi grundhandlar alltid på en av dessa en gång i veckan. Det är mycket pengar att spara på årsbasis på det sättet.
     

Dela sidan

Laddar...