info om bankåtertag

Diskussion i 'Torrevieja' startad av fialina, 23 januari 2013.

  1. fialina

    fialina Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla godingar! :)
    Har precis gått med i forumet. Tycker att det verkar jättebra! :) Kanske har någon redan ställt samma frågor som jag kommer med nu , men jag hittade inte så mkt om ämnet.
    Jag vill köpa mig en bostad i Torrevieja men har inte möjlighet att lägga runt 30 procent i handpenning. Så mitt alternativ är då sk. bankåtertag. Försöker lära mig så mkt som möjligt om vad det innebär och tänkte därför ta hjälp av er här thumb eftersom ni har jättebra koll på läget.
    Har ni tips på bra mäklare som kan hjälpa mig med detta. Min önskan är att få låna 100 procent om det nu går?...Jag vill helst ha en svensktalande mäklare eftersom det känns lättare att kommunicera då! :) Är jättetacksam för all info som jag kan få om bankåtertag.
    Önskar bo max 3 km ifrån centrala Torrevieja och jag söker helst radhus el bungalow med stor terass och gemensam pool. Tänker mig 2-3 rum i prisklass runt 50-75000 eur. Är det någom ide att jag ens drömmer om att få tag på ett bankåtertag enl mina önskemål tro?

    mvh Fia
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej, bankåtertagande och 30% i handpenning har inget med varandra att göra, det är banken som avgör detta. Det finns banker som lånar ut till 100% men det är svårt i dag.
    Lite beroende på hur du lägger dig i bud men för det mesta måste du först betala ca 10% i deposition och sedan läggs fastigheten ut på auktion och om ingen bjuder över blir den din för vad du bjöd.

    Jag kan rekommendera Veronica Greek på Fusterandco. Hon är svenska och hon kan svara på alla frågor du har om just detta.
     
  4. fialina

    fialina Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar!
    Det jag menade var att jag inte kan köpa ett "vanligt" objekt hos en mäklare eftersom jag behöver låna mer än 70 procent.Resten måste jag väl ta ett blanco lån på (om jag har förstått rätt?) och räntan är ju inte så fördelaktig då...Jag har sparat ihop till de andra kostnaderna som är utöver vid ett bostadsköp. och vill ha lite kvar på sparkontot till vitvaror, möbler och oförutsedda utgifter. Så därför verkar det vara bankobjekt som gäller för mig?... Hur lång tid brukar man få vänta om man lägger ett bud tro? Håller banken på objektet och väntar in andra budgivare? think Vet som sagt var inte så mkt om ämnet så jag är jättetacksam för all info jag kan få! :)

    :frusen:
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej! Att hitta en bungalow för det priset som du angav torde inte vara svárt. Bankátertagna kan vara tom billigare. Jag ság för en tid sedan (nu i januari) att i centrala stan fanns det en lägenhet för ca 30000€. Jag vet ingening om dess skick men det kan vara en liten pejling om läget.
    Om du kan tänka dig att köpa ett renoveringsobjekt får du räkna med att ett nytt badrum kostar ca 3000€ (med allt), ett nytt kök 5000€. Måla ett rum (om du inte gör det själv) ca 200€ osv
    Jag köpte en jättegammal lägenhet, helt fräsch och beboelig men med gammaldags kakel i köket och badrummet, för jag ville ändá ha det efter min smak. Nu har jag renoverat badrummet, bytt fönster, installerat AC och det finns lite kvar att göra. Men jag tar det pö om pö...
    Hoppas du hittar ngt du gillar, till bra pris! Lycka till!:)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det finns ett fàtal banker som lànar ut till 100% men det är inte säkert att det gynnar dig. När en bank ger dig 100% blir din ränta högre, öppningsavgift mm. höjs ocksà. Sà det blir ett dyrare làn. Därför kan det vara fördelakigt för dig att ta ett blancolàn pà 30%.

    Försök att hitta hus först ock kolla pà làn när du vet vad du vill ha och vad det kostar.
     
  8. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej fialina, vi var nere till sportlovet 2012 och la vårt bud då. Först i April var husaffären helt klar men auktionen brukar vara i ca en vecka, om ingen bjuder över är det din. Det vi råka ut för att precis innan budgivningen var över var det någon som lade ett höger bud (samma som utgångspriset) vilket gör att budgivningen förlängs så vi kan lägga ett mot bud vilket vi inte gjorde utan vi avvakta. Eftersom sedan ytterligare en vecka denna person inte underskrevet eller lagt handpenning gick huset till oss och banken fick ringa vår mäklare och fråga om vi fortfarande var intresserade vilket vi givet vis var och fick det till det pris vi hade bjudit. Vi spekulerar fortfarande på vad som hände och om det var banken själv som ville trista upp priset eller vad det var. Men räkna med att det kan ta tid.;:(
     
  9. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej Fia,

    Och välkommen. Vi köpte för snart två år sedan ett bankåtertag av Banco Popular för ca 100.000 euro och min syster köpte ett bankåtertag av CAM banken. Vi erbjöds 100% belåning till en ränta av 2,5% egentligen var det 2% men 0,5 skulle läggas på som en straff avgift om vi lånade 100%. Plus att amorteringen fick vara på max 20 år. Vi erbjöds även att låna till skatter och avgifter. Vi fick lägga ett bud på lägenheten men behövde inte vänta på någon annan. Utan banken sa ja eller nej. Vår bank stod även för alla advokatkostnader etc. I slutändan så lånade vi inte allt men detta var vad vi erbjöds.

    Syster och hennes man köpte sin kontant till ett väldigt bra pris, de fick lägga handpenning på 10% för att låsa lägenheten och sedan fick de vänta ett tag har jag för mig innan de fick reda på om det hade fått den.

    Priset som du nämner borde du absolut kunna hitta något för, räkna med en hel del pappersarbete om du ska låna i Spanien. Rekommendationsbrev från ditt arbete och även från din bank ville i alla fall vår bank ha. Det kan ju göra att din bank i Sverige drar öronen åt sig gällande andra lån ni har.

    Lycka till!
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi lånar 100% genom kreditinstitutet UCI med santander som bank. Räntan är 3.75 bunden i 5 år och vi lånar på 25 år. Ett hyfsat bra lån med "presentcheck" på 20000 kronor. Det är mycket pappersarbete, gäller att ha tillgång till fax och skrivare 24/7 och allt verkar göras om både en och två gånger. Vi fick dessutom sitta och översätta alla svenska papper till engelska. Allt som allt har det tagit 3 veckor från vår resa ner tills lånet är klart för påskrift. Det står rätt mycket illa om UCI och Santander på nätet speciellt på engelska forum, men hittills känns det som att UCI är de enda vi kunnat lita på bland alla inblandade. Vi hade redan Santander billån i Sverige och vi har aldrig varit mer missnöjda med dem än annan bank.
     
  13. sventon

    sventon Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Santander-lån

    hej
    Jag observerade att du hade ett bil-lån på Santander. Kunde du överföra detta till Spanien?
    mvh Torsten
     
  14. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Det gick inte. Santander i Sverige är ett litet dotterföretag, tror det tillhör Santander Norge. Samarbetet till Spanien verkar vara obefintligt.
     

Dela sidan

Laddar...