Inbrott ständigt gissel på kusten

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Luckyjoe, 2 oktober 2009.

  1. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    Flera av Sydkustens läsare bosatta på Costa del Sol har på senare tid drabbats av inbrott, bland annat tidningens egen reporter. Vi frågade oss om detta var en slump eller om antal inbrott ökar i kristider? Prioriterar polisen dessa brott och vad kan man själv göra för att skydda sig. – Det finns ingen relation mellan krisen, den höga arbetslösheten och antalet stölder. Vanliga människor förvandlas inte till kriminella för att deras ekonomi försämras, säger Pedro Parilla, polisens presstalesman i Málaga. Däremot gäller det att skydda sig, tjuvarna väljer alltid den bostad som är lättast att ta sig in i.
    Läs mer här
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vad konstigt...

    ...i artikeln sägs att brottsligheten inte ökar när det är en hög
    arbetslöshet...
    .... och att det är låg brottslighet i Spanien jämfört med övriga
    Europa :confused: och citat "och ändå har vi kvinnomisshandel i hemmen
    som inte är så vanlig i Skandinavien"...slut citat...

    Vaya,vaya vilken presstalesman för polisen...

    Jag tror ju att med den gigantiska invandring som Spanien har samt enormt höga arbetslöshet måste göra sitt till. Inget jobb,inga pengar och dåligt med svartjobb..vad ska man leva på...och hur? Blir man inte desperat...

    Och kvinnomisshandel i Skandinavien..nähä...

    Inte vet jag men un poco konstiga uttalanden anser jag ));)

    Saludos P ;;;;;)
     
  4. Hansson

    Hansson Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Märkligt citat, håller med dig preciosa!!! Ibland kan väl översättningarna blir lite "loco" kanske? De har börjat slussa rumäner tillbaka till deras hemland nu.. vilket har minskat antalet brott markant i vissa områden think
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Arbetslösheten...

    ..ja det är bra att dom hjälper rumäner att komma hem. Det fattas ju
    arbetskraft i deras hemland. Många lever ju i misär här i Spanien.

    Spanien har ju dubbelt så hög arbetslöshet som genomsnittet i EU.
    Usch det är tråkigt för detta fina land. Mellan 18-20% just nu.
    Bara i sept ökade det med 90.000 personer läste jag. Är väl ca 4 milj
    nu som är utan jobb. Förmodligen är det betydligt högre..Alla har ju
    inte papper heller

    I artikeln sa polistalesmannen: "att vanliga människor blir inte kriminella för att man får sämre ekonomi..."..Nu har ju poliskollegor tagit 4 små vanliga Guardia Civil-pojkar i Nerja
    för att ha smugglat/hanterat 2 ton hasch!!! Enl spanaiaavisen.no.
    Vem som helst kan bli kriminell tydligen i alla fall..

    ));)));)));) ..säger jag...

    Saludos P;;;;;)
     
    Last edited: 4 oktober 2009
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Det är sällan slumpen som avgör om det blir inbrott, om det inte är drogade personer som inte bryr sig om riskerna. Polisen har rätt, att inbrottstjuvar är bekväma, desto mindre skydd och risker som finns at bli upptäckt, ju större risk för inbrott och stölder. Mera turistboende i bostadsområdet ju fler inbrott och stölder. Året runt boende har precis som spanjorer oftast mindre kontanter hemma och på sig, därför är dessa inte lika intressanta. Då vi var bosatta i Playa Flamenca så fick flertalet kontakt med kriminaliteten. Vi klarade oss alla fem åren, gick inte ut med smycken, handväskor eller mer pengar än vi behövde för dagen. Ett enklare larm i huset monterades, även som kunde vara på i vissa utrymmen på natten och de senare åren satte jag även upp en videokamera utanför entrén. Larmet gick till min mobil. Allt kostade mig några hundratals euro för att känna mig trygg, då vi var hemifrån. Nu har vi lägenhet nionde våningen och använder larmet på ytterdörren. Har man en bostad för några hundratals tusen euro, så är inte denna investering belastande. MEN DET KRÄVS ÄVEN BRA MEKANISKA SKYDD PÅ FASTIGHETEN, Annars är tidsfaktorn noll för att hinna avstyra inbrottet.
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har sedan tio år detta hundlarm:

    Hemlarm med hundskall Produktinformation (Larm & Säkerhet) - PriceRunner Sverige

    Vi har ett ljusrelä så att larmet bara är aktiverat på natten. Om någon ställer sig vid grinden ock kikar in, skäller den elektroniska hunden alltid bort dem. Skulle skallet fortsätta sätter våra äkta två hundar igång att yla. Eftersom detta inte är en spansk produkt går alla på att det är en riktig hund inomhus.

    En nackdel - vid häftigt regn sätter hunden igång.
     
  9. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Inbrott på ljusa dagen

    Hej

    Vill berätta om vad som hände min man för 2 år sedan. Han tog en siesta i soffan innan han och kompisen skulle ut och äta. Morgonen efter skulle de åka hem till Sverige. Sin vana trogen la han plånbok och mobil på en skänk innanför dörren, passet som låg i en tygpåse hade han lagt fram inför hemfärden. Han gick och la sig och vaknade plötsligt av att grinden lät. Kollade efter plånboken som naturligtvis var borta och :mad:passet. Mobilen var kvar så han ringde hem till mig som fick spärra alla kort+pass. Som tur var hade han "bara" 60 Euro och en femhundring i plånboken (400 euro fanns gömda). Polisanmälan fick göras på Gardia Civil med tolkhjä'lp som kostade 60 euro. Han fick ett papper som visades vid incheckningen vid flyget dagen därpå så hem kom han iallafall. Fick låna svenska pengar av kompisen så han kunde klara sig hem. I hans fall var ju inte den ekonomiska skadan så stor men mycket besvär med nya bankkort, körkort och pass.

    Vi har blivit mycket försiktiga efter denna händelsen med var vi lägger våra saker i lägenheten. Vi gömmer våra kort på olika ställen och vi har skaffat vad vi kallar varsitt nödkort med endast en kredit på. Har aldrig mycket kontanter på oss och vi delar upp pengarna mellan oss.

    Numera låser vi grinden efter oss och tyvärr har man nog blivit misstänksam mot folk som i mina ögon uppför sig konstigt. Lite av den trygghet som vi alltid känt i Torrevieja försvann med det som hände.


    Lotta
     
  10. Matrix

    Matrix Ny medlem

    Blev medlem:
    24 september 2008
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var obehagligt att höra :( pengarna är en sak, men precis som du säger så känner man sig konstig inombords efter en sån händelse.. man känner sig kränkt..
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Detta med hundlarm var ju påhittigt Solen..Vad är det för ras tro :D ...
    Det är ju bra att inte alla hundar börjar skälla när det regnar :D...
    Grannarna har 2 Sibirian Huskys som bor på terrassen mittöver och skäller vare sig det regnar eller solar. Efter att höga böter införts så är dom inne mer
    på natten och det tackar vi för.Men vanan gör att man inte ens skulle kolla ev inbrott...hos dom alltså.
    ..
    F ö så är det rätt kriminella tider jämt : Har naturligtvis vänner och bekanta
    vilka haft inbrott och väskryckningar. Även jag höll på att bli av med plånboken på marknaden men "hon" blev instängd av mig i ståndet så "hon" visade var "hon" lagt den. Men sån´t händer även hemma...

    Däremot så ringde Nordea och sa att "någon" handlat på mitt kreditkort i London en kväll i förra veckan...Har ett kort som extra "utifallatt"..
    Hur visste dom att jag INTE varit där då? Blev så paff att jag glömde fråga.
    3 poster om 200,400,600 svkr. Banken spärrade med en gång så mer kul
    fick dom väl inte. Detta har man bara läst om och ...
    Jag tror med ledn av vad Nordea sa, att det var en gång jag använde kortet på Carrefour i Torrevieja (i mars) som antagligen någon, anställd eller inte lyckats fota av remsan. Bort med dom (remsorna alltså) säger jag.

    Saludos / P ;;;;;)
     
  13. Hansson

    Hansson Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vaya,vaya...

    Hola Hansson!

    Nej jag törs inte lägga ut foton på los perros, ägaren (ung spansk/tysk) gillar inte mig för jag "ansåg att "el barrio" =kvarteret, behöver sova på natten.
    "Finns folk som arbetar" försökte jag säga lugnt och sansat..
    Han ansåg att det är normalt att hundar skäller..:D:D Han blev helt hysterisk mitt i natten (vid 3-blecket) så grannar runt om kom ut på balkongerna.
    Preciosa drog sig tillbaka och hade hemska hämnd-tankar. Eftersom man alltid hade sömnbrist pga detta så infann sig många teorier hur man löser detta....;;;;) I alla fall så kom ju regler här i Torre som gör det väldigt dyrt att
    missköta djur och el tysko är tydligen läskunnig...Men rastas görs av los perros själva på terrassen. Ute och motioneras :confused: Rasen gillar ju inte värme och gillar att motionera. Jag har läst in mig på rasen..Synd om dom
    om ni frågar mig..

    Saludos P
    PS. Beträff kreditkortet så ska man inte förlora något..Vamos a ver, vi får se. DS.
     
    Last edited: 5 oktober 2009
  15. Hansson

    Hansson Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    ok självklart jag förstår.. Förstår dock inte hur man kan ha Siberian huskys i Spanien!! Detta är ju djuplågeri, men har sett flera som har det i södra europa, det var lite av en trendhund för några år sen verkar det som :(
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vår ena hund, Urax, ser ut som en Siberian huskey men min hustru hävdar bestämt att det är en lapps vallhund. Svårt att avgöra eftersom när vi räddade den på byns huvudgata hade den inte stamtavlan med sig. Det var mer än tre år sedan.

    YouTube - Urax frightened
     
  17. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag blir glad när jag läser att Solen Lyser räddade vovven. :) Alltför många hundar springer vind för våg. Grannen där vi brukar hyra i Torrevieja (La Rosaleda) släpper ut hunden på morgonen när hon går till jobbet och sen får han rasta sig själv på en starkt trafikerad gata :mad: eller gå upp för trappan och lägga sig i sin korg som hans matte ställt utanför dörren. Tilläggas ska att han har en LITEN skål vatten.;:(
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag tror att vi själva måste ta itu med att stävja brottsligheten - i samarbete med polisen. I lördags tog jag kvällsturen med Urax och observerade tre ynglingar i en gränd, som i själva verket är en skyddad getstig. Där bor en granne som har en mur mot gränden. Följande dag berättade grannen att hans tre fågelburar med sex kanariefåglar var stulna. Han och hans fru hade inte fått en blund i ögonen på natten. Jag beskrev ynglingarna och tidpunkten för observationen. "-Häng med", sade han. "Jag tro tror jag såg dem nyss".
    Vi fångade in en yngling som erkände stölden och körde honom hem. Där lämnade han tillbaka fåglarna samtidigt som Guardia Civil anlände. Det slutade med en anteckning och en varning från polisens sida. De tre ynglingarna hade tur. De visste inte att grannen har en 80 kg schäferhund som inte skulle tveka en sekund om hn hört hoppade över muren.

    Det viktigaste är att man inte bör ingripa ensam, man skall vara minst två!
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    På hundtemat...

    Ja den var söt som valp och väldigt lik "el tysko´s" Sibirian...

    "El tysko försökte sig på uppfödning på terrassen och fick 7 valpar också.
    Kommer inte i håg hur länge (ja allt mer än 1 vecka var för länge.:mad:.) Ni kan ju tänka er hur terrassen såg ut..Vi bor tvärs över i korset på gatan och i aticos högst upp - tyvärr något högre vilket gör att vi har "fin" utsikt och det ekar bra. Han lyckade sen sälja 5 men fick ta tillbaks 1 aggressiv hane.
    Så länge var det 3 st som inte hade något att sysselsätta sig med. Paret jobbade och kom ofta hem 3-4 på morgonen eller inte alls.
    Det värsta är över, dom (2 nu) är inne på natten - för det mesta -men dom har inget att göra...Om man ska köpa/hyra lgh. Lyssna ett par nätter på platsen innan...Ok man vet ju inte vilka som flytta dit heller...
    Saludos P ;;;;;)

    PS. Vovvarna bet sönder allt som fanns. Kablar,slangar,gasflaskors gummidelar, plaststolar.
    Det roligaste -skadeglädje hm ... var när dom lyckades bita upp vattenkranen och vattnet forsade i 5 timmar innan dom kom hem.Gick ner i terrassbrunnen och i rör ned på trottoaren..Undrar hur fakturan såg ut. Och skäll/slag fick dom. DS.
     
    Last edited: 7 oktober 2009
  20. willea

    willea Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Nähä är det sant!! Stal de fåglar!! De där individerna hade en otrolig tur! Är det annars mycket småtjuveri och annat hos dig?
    Ja man ska helst inte ingripa själv, det är aldrig värt att få en kniv i sidan, eller nåt ännu värre ;;;;)

     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi bor i en "spansk" by och det finns en viss misstro mot dem som kommer från Sydamerika, speciellt Colombia. Om man jämför med vad som händer på nätterna utanför diskoteken i turistorterna, kan man nog säga att vi inte har någon brottslighet alls. Emellertid är det viktigt att ungdomar som testar gränserna tidigt får lära sig var de går. Narkotikabrott borde uppmärksammas mer, men våra fängelser är redan fyllda.
     

Dela sidan

Laddar...