Inbrott - occupation

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Sharky, 10 mars 2018.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Fick precis veta att för en vecka sedan så hände det något i vår stängda urbanisation.
    Ett av husen har aldrig varit bebott och har inga vitvaror och ägs numera av en bank.
    Klockan 20.00 en månadag så hörde grannen till radhuset ljud , gick ut och tittade och det stod en
    man med kryckor!!! och en batteridriven borrmaskin och höll på att borra upp låset. Han hade ” glömt ” sin nyckel. Men han försvann trotts kryckorna som en avlöning när grannen sade att han ringer till Polisen. Väldigt ologist att borra huvuddörren eftersom det senare visar det sig att även köksdörren var bruten. Grannen kontaktar ägarbanken och två dagar senare har de satt galler för fönsterna och en hel plåt för dörren.

    Jag har galler och mycket säkerhet , men hur skyddar man dörren?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja stängda urbanisationer är ingen garanti. Finns väl rika såna som har vakter
    Men har du inte galler för dörren ?
    P
     
    Sharky gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Nej , men man får ju en tankeställare. Har metalldörr. Men låset går ju att borra upp. Men även en gallergrinds lås går ju att borra.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo visst går det men "dom" brukar undvika det dom ser dvs galler. Din metalldörr se väl ut som en vanlig?
    Där jag bott där det var ockuperade lgheter och även inbrott försökte dom få bort låset på säkerhetsdörren min. Den har dock sprintar på båda långsidor som går in i karmarna så dom fick inte upp dörren bara låskolven. Såg ju inte att det var en sån dörr.
    Dock innan fick en spansk dam bortslitna karmar också. Men då bodde det ju bara ockisar i 6 lgh så ingen brydde sig om oljudet.
    Sen satte ju banken metalldörrar på deras egna 6 när alla var utkastade och dom dörrarna måste dom använda skärbrännare för att få upp. Såg ut som stora bakplåtar. Svarta och beiga. Pyttelite hål för en specialnyckel.
    Alltså stopp för fler inkräktare. Och gallergrind utanför porten till gatan kom till.
    Problemet med grindar in till områden el hus är att folk - särskilt dom som hyr- inte stänger dom.
    P
     
    Last edited: 10 mars 2018
    Sharky gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Reskermo

    Reskermo Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är svårt att borra upp låscylinder Tesa (ASSA ABLOY) TK100 , men det mesta går ju att dyrka upp.
     
    Last edited: 10 mars 2018
    Sharky gillar detta.
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Tror inte idioten som var på besök hade dyrkkunskaper eller visste vad han gjorde. Ologist att ta sig in på baksidan och sedan ut på framsidan och börja borra som en galning. Ville väl byta lås och i så fall var det ockupation på gång.
     
    Last edited: 10 mars 2018
  9. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Jag tycker att det är bra att detta forum håller sig till att diskutera Spanien och då både vad vi uppfattar som plus och minus. Sedan är det ju upp till läsaren att själv bedöma vad man anser vara viktigt.
    Tyvärr har det också blivit så att en del sverigehatare också gärna luftar sina åsikter i detta forum och det har definitivt inte här att göra. Visst kan man ganska lätt konstatera att det mesta är lögner, men man vill ju absolut inte dra igång en diskussion om detta i detta forum eftersom det inte har här att göra. Någon gång har jag anmält sådana inlägg och det vore ju då lätt för den som anmälan hamnar hos att bara deleta ett sådant inlägg, men det görs tyvärr inte.
     
    Reskermo och Preciosa gillar detta.
  10. Andreash

    Andreash Administrator

    Blev medlem:
    8 november 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    31
    Det är självklart helt okej att diskutera skillnader mellan Sverige och Spanien så länge man håller en god ton och beter sig vuxet (y)
    Alla har sina egna åsikter och det måste man acceptera. Det är människors olika syn på saker och ting som ger intressanta diskussioner.

    Man kan ju undvika att prata till exempel om den infekterade debatten om svensk flyktingpolitik eftersom det endast verkar bidra till dålig stämning. Speciellt i trådar som inte ens handlar om ämnet.
    Oavsett vilken åsikt man har om den så finns det massor av andra forum för sådana diskussioner.
    Det finns även andra ämnen som oftast skapar dålig stämning och i de allra flesta fall handlar det om politik.
    Oavsett vilken politisk syn man har så är man välkommen på detta forum men det är inget politikforum.

    Jag hoppas att ni förstår vad jag menar och att ni slutar bråka med varandra ;)
     
    erkki och Ricardo70 gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    "När katten är borta dansar råttorna på bordet." Jag har vart väldigt upptagen senaste två veckorna, de senaste dagarna har jag inte ens hunnit gå in på forumet. Men nu är jag på banan igen - och modererar. I denna tråd, som övergått till att diskutera etnicitet på brottsförövare och svenska polisväsendet har jag helt enkelt sonika dolt alla inlägg som inte anknyter till trådstartarens fråga. Det kommer pillas i inlägg in andra trådar också, men inte lika hårt som här.

    Återigen Spanienforum handlar Spanien, eller frågor som påverkar de som bor i eller flyttar till Spanien. Stort som smått.
    Vill man diskutera svensk politik eller hur svenska politiker är eller hur svenska myndigheter fungerar (i frågor som inte rör Spanienboendet) finns massor av plattformar för det. Det här är inte en av dem. Och håll etnicitetsdebatten borta från forumet liksom flyktingpolitik. Ni hittar andra forum för det med.

    Och det går att diskutera hur man ska skydda sig mot ockupation utan att det...
     
    Anca, Ricardo70, Preciosa och 2 andra gillar detta.
  13. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    • Sorgligt svar för det är ju inte detta som det handlar om när man i sina inlägg i detta forum tillåts sprida myter som har sitt ursprung i högerextrema svenska sajter. Jag kan gärna diskutera svensk politik, men gör det då helst IRL och definitivt inte i detta forum eftersom det inte hör hemma här.
    • En sådan diskussion på nätet förs förövrigt aldrig i "god ton" och anledningen till att det inte blivit "slagsmål" här är helt enkelt att vi som tycker annorlunda har avstått från att bemöta sådana inlägg.
     
    Preciosa gillar detta.
  14. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Kan väl för övrigt nämna att jag med mina inlägg ovan inte specifikt syftar på inlägg i denna tråd (de inlägg som jag tidigare anmält har varit i helt andra trådar). Jag funderade faktiskt på att starta en tråd om hur modereringen sköts av detta forum, men så dök frågan upp i just denna tråd och då knöt jag istället an till den.
     
    Preciosa gillar detta.
  15. Mulle

    Mulle Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    10
    Det känns tråkigt att många vill klassa ner Sverige när de är i Spanien det går jättebra att gilla både Spanien och Sverige
     
    DiBo, Anca, Helen1 och 5 andra gillar detta.
  16. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det är så sant, men man kan ändå inte förvånas över bo i Spanien ger ett annat perspektiv och milt sagt en mer mångfacetterad syn på Sverige. Det måste bli så när vi uppfostrats till att tro att vi lever i den bästa av världar. Det är också därför det här forumet är intressant och lite synd om för mycket av det ska moderas bort.
     
    Los Suecos gillar detta.
  17. Mulle

    Mulle Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    10
    Det är ju så att vi som köper och bor här kan det för att ekonomin klarar av
    Vi har en pension som vi kan leva på och lever nog väldigt lyxigt om man jämför med hur Sanjorena i allmänhet har det
    Vi tycker det är lätt att leva här och betalar bra för en bostad vilket kan göra att priserna drivs upp för befolkningen här
    ( Ödmjuk för att vi får gästa detta land )
     
    mixt och erkki gillar detta.
  18. valle74

    valle74 Ny medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    24
    Sharky, det är svårt att skydda sig helt mot inbrott, det jag rekommenderar är att ha en säkerhetsdörr samt ett hemlarm med utryckning.
    https://www.securitasdirect.es/

    *modererat* Håll god ton!
     
    Last edited by a moderator: 27 mars 2018
  19. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ja och det främjar ju diskussionen rejält att kalla andra för dårar
     
    Ricardo70, Los Suecos och Gyllis gillar detta.

Dela sidan

Laddar...