Importera hund från Spanien

Diskussion i 'Spanien' startad av Gäst, 25 maj 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Gäst

    Gäst Guest

    Hej, har hittat en hund i Spanien, som jag blivit kär i och vill jättegärna ta hem till Sverige.
    Jag har hört så många olika regler nu så jag blivit snurrig, alla säger olika.
    Om jag vill importera in en hund från Spanien, vilka regler gäller? behöver hunden sitta i karantän? Hur länge? Vad kostar det?

    Tack // Lena
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    ta in hund i sverige

    Hej Lena, vad jag vet så antingen så skickar du in en ansökan om att valpen ska få komma hem innan 3 månaders ålder, och då behöver den bara de vanliga vaccinationerna.
    Om inte det går igenom så krävs det en rabiesvaccinering, och då får valpen komma in som 8 månader gammal, om allt går som det ska.

    Karantän behövs inte, eftersom det är ett EU-land. Det behövs bara från högrisk tredjeländer.
     
  4. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    import av hund

    Man kan inte få dispens med en valp från Spanien då det finns rabies i landet. Valpen blir minst 7½ månad innan du kan ta in den till Sverige. Rabiesvaccinering vid 3 månader, sedan vänta 120 dagar för blodprov.

    Dessutom ska valpen vara ID-märkt, ha hundpass och avmaskas mot dvärgbandmask.
     
  5. filippa33

    filippa33 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    import av hund

    Hej! Jag har själv importerat hundar från Portugal.
    När det gäller Portugal och Spanien så kan man ej ansöka om dispens på djuret då det ej är rabies fritt, tyvärr.
    Men när man ansöker om dispens så måste hunden vara under 3 månader och det får flygas in, eller rättare sagt det MÅSTE flygas in då det ej får passera andra länder.

    När det gäller Spanien så är det rabies vaccin och blod prov som gäller. Första sprutan ges vid 3 månader, den andra 1 månad senare och efter det väntar man 120 dagar och tar ett blod prov som då ska visa att hunden rabiesantikroppsmängd är minst 0,5IE/ml.

    Sedan skall hunden även ha ett eu-pass, vara avmaskad mot dvärgbandmask (MAX 10dagar innan den kommer till Sverige, sjv rekomenderar 1-2dagar innan), Id-märkt (måste vara detta under hela rabies vaccineringen också + att det ska in i passet) och sen skall det annmälas till Tullen att man tar in en hund, ej karantän men de ska kolla så att djuret är friskt och att alla prover, papper, osv stämmer.

    Hoppas detta hjälpt dig..
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Gäst

    Gäst Guest

    import av hund

    Hej stort tack för hjälpen, jättesnällt! Jag får väl meddela hur jag gör..
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...