Hyrbil

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Pärlan, 10 september 2014.

  1. Pärlan

    Pärlan Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Undrar om det är någon som har erfarenhet av att hyra bil via Torrevieja.com? Priserna är så låga att det känns som "för bra" för att vara sant. Har kollat på en månad slutet sept - slutet okt och får upp en summa på lite drygt SEK 1.000 kr för 30 dagar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Via siten verkar man hamna hos http://www.rentalcars.com
    Jag tror det finns ett antal omdömen om dom i tidigare trådar...
     
  4. wille

    wille Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1
    Som regel när man söker bilhyra kommer det via Rental.cars. Det är inget fel med det, men när du väljer bil får man ibland upp totala kostnaden inkl tilläggsförsäkring, vilket är bra. Då är alla avgifter med. Vi har följt hyrbilsutbudet noga, då vi åker nästa vecka och hyr för 82 dagar för en summa av € 410, I april låg priset på ca 1,500 €, så det gäller att bevaka. Vi bokade först för ca 700 och tyckte det var OK, men avbokade. Pengarna kom tillbaka till vårt konto efter nån vecka. Helt OK!
    Man kan fråga sig om det är lönt att köpa bil då med alla bekymmer det kan föra med sig. Inte minst för det man nu hört om ändrade miltal som många tydligen råkat ut för.:):)
     
  5. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Instämmer Wille!
    Dessutom så ska ju den Spanska bilen förvaras någonstans när man INTE är där!

    Nej man bör nog vara permanent bosatt, eller åtminstone 180 dagar per år eller så, för att det ska vara någon ekonomisk vits med att äga bil i Spanien.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Instämmer också,kan inte tro man får någon ekonomi i att äga egen bil såvida man inte bor längre perioder.
    Det är ju förenat med mycket kostnader och besvär att äga själv
    Tycker även det är skönt att hämta ut en felfri bil och sedan bara återlämna

    Jag själv hyrde nyligen 10 dagar för 68E samt körde 90 mil,detta går inte att matcha med egen bil
     
  8. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Av viken uthyrare? och vad fick du betala i extraförsäkring. Anledningen till att jag frågar är att vi inte hyrt på länge för vi har egen bil i Torre men nu skall vi till Nerja och skall hyra men alla bolag vill att man skall lägga en massa pengar i pant eller måste man teckna en dyr tilläggsförsäkring.

    //Eckhoff
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Eckhoff,jag hyr alltid sedan några år av Centauro,då jag är medlem i Mas Amigos , då kan jag återlämna med full tank och får refund för bränslet.

    Betaler inga extra försäkringar,allt ingår utom underrede,däck och glas.Frågat mig hur ofta kör jag sönder underrede,däck och glasskada hemma?

    Något enstaka däck efter 45 års bilägande,således anser jag det värt att ta risken,och jag vistas aldrig längre än 10 dagar
     
  10. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag undviker definitivt de billigare kedjorna i Spanien framöver, kommer uteslutande köra Avis, Hertz, Enterprise etc.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. torlil

    torlil Ny medlem

    Blev medlem:
    13 april 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hyrbil Malaga flygplats

    Jag har hyrt bil i Malaga i omgångar sedan januari i år. I genomsnitt har jag betalat 1000-1100 kr per 28 dagar, inkl självriskeliminering och ofta inkl extra förare. Jag har ändå inte bokat de allra minsta bilarna utan valt 4-dörrars varianter av ex Renault Megan, Seat Ibiza, Ford Focus.

    Det tillkommer ett par extra hundralappar i extra kostnad eftersom det ingår obligatoriskt full tank vid hyrtillfället och literpriset är betydligt högre än vad du betalar på vanliga macken. Men under 1400 kr för 4 veckor är fantastiskt bra tycker jag. Under tiden maj-augusti är det högsäsong och då går priserna upp rejält men då är jag och frugan ändå i Sverige så det gör inte oss någonting :):).
    Jag bokar via http://www.momondo.se/hyrbil/
    OBS! Uppge att du bor i Sverige! Av någon anledning är det betydligt dyrare om du anger att du bor i Spanien ));) Kanske har det något att göra med hur spanjorerna behandlar sina (och andras) bilar. (Jag ber om ursäkt för min grova generalisering, men jag tycker inte att den helt saknar grund ;)) Även om du är resident i Spanien tror jag inte att de kollar upp detta så länge du har ett svensk-klingande namn.
    Som jag skrev tidigare ingår självriskeliminering. Den gäller dock inte för rutor, däck, underede eller om du blir av med nycklarna. Risken för detta är ju trots allt begränsad men om du vill vara helt säker kan jag rekommendera att skaffa ett Bank Norwegian MasterCard. Då kan du via dem köpa en hyrbilsförsäkring som gäller ett helt år och som bara kostar 249 SEK/år och täcker det mesta.
    Den gäller max 31 dagar per hyrbilsavtal men om du hyr via momondo är det ändå fördelaktigast att bara hyra i 28 dagars-perioder. Hyr du exempelvis 29 dagar blir dagskostnaden, helt enligt spansk logik, högre. (Jag ber än en gång om ursäkt för mitt raljerande över spanjorerna. spainsmile)

    Vill även tillägga att samtliga hyrbilstillfällen så här långt (5x 28 dagar) har gått smärtfritt.

    Lycka till!
     

Dela sidan

Laddar...