Hyrbil vs egen bil

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Louis, 14 december 2014.

  1. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Är det någon som räknat på var brytpunkten går för att äga egen bil blir billigare än att hyra.

    Jag tänker då på kapitalbindning,värdeminskning,skatt,reparationer,försäkring,parkering i Alicante flygplats.

    För egen del kör jag minst 40 mil/vecka på utflykter mm. och aldrig funderat på egen bil då jag inte kan få kalkylen att gå ihop.Milkostnaden är ju tämligen hög om man kör mkt
    Men intressant att höra hur ni andra tänker
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Beror helt och hållet på vilken bil du köper. Ny? Begagnad? Stor dyr SUV? Liten kompaktbil? Är du fastboende eller bara vissa perioder? Du får nog komma med lite mer info här.

    Värdeminskningen för en ny bil är den klart största kostnaden, åtminstone de första 3 åren. Många stirrar sig blinda på bränsleförbrukning o s v eftersom dessa kostnader är de som syns men de kommer aldrig i närheten av vad värdeminskningen kostar dig.

    Se denna artikel för milkostnad för ny bil: http://www.svd.se/naringsliv/motor/rakna-pa-vad-bilen-kommer-att-kosta_6998771.svd

    Du kommer förmodligen aldrig under 25 kr/mil. Milkostnaden blir för övrigt inte högre om du kör mkt som du säger - tvärtom, du slår ju ut de fasta kostnaderna på fler mil! Totalkostnaden blir däremot högre.

    Hyr du bil off season så blir det klart billigare än att äga. Exempel från http://www.autoeurope.se/, upphämtningsplats Alicante flygplats, fr o m 11:e jan till 8:e feb (28 dagar). Välj bil från Goldcar (full försäkring inkl glas o s v samt extra förare) så får du t ex en Ford Fiesta för 1063 kr. Du måste köpa en tank av dom, enda kostnaden som tillkommer.

    Hyr du under högsäsong så tvivlar jag på att dessa pengar räcker för ens en vecka.
     
  4. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Självklart att man har egen bil om man är fastboende,det jag menade var mindre bil och begagnad som väl flertalet har som vistas periodvis i Spanien.
    Värdeminskning vet jag också att det är största utgiftspost,men du har ju samma kostnad med hyrbil exkl bränsle oavsett om du kör 1mil eller 100mil,och tvärtom vid egen bil.
    Visst kan man inte generellt ge något svar beroende på många olika parametrar,men det var ju en allmän fråga om folk räknade på jämförelsen
     

Dela sidan

Laddar...