Hyra av lägenhet/hus

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av goranwint, 12 september 2010.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej alla och tack för goda råd. Jag är pensionär inom ett år och planeraren flytt för gott till Spanien. Jag behöver info om detalher på siten Pisos en alquiler en toda España - Enalquiler.com som verkar väldigt bra. Hyressummorna verkar vara mycket låga (långtid) men jag fattar inte riktigt vad slutsumman blir. Ofta står det t.ex hyra 400e, deposition 400e samt ofta avgift som ingår, gemenskap. Vad betyder detta? Ytterligare kostnader? el, vatten, sopor? Blir det kostnader för förmedling fast det inte står i annonsen?
    Mycket på en gång men jag har inte riktigt kommit igång med spansklektionerna än utan använder det hemska googleöversättningen.

    Soliga hälsningar från Skåne (än så länge)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Goranwint, välkommen till forumet!

    Att hyra bostad brukar ju normalt inte vara så stora problem
    men det är klart att en del uthyrare försöker få ut så mycket som möjligt.

    Ett bra hyreskontrakt på spanska ska det vara. Helst bara med max
    1 månads uppsägning. Detta i fall man inte trivs och vill flytta.
    Kan ju vara störningar som man inte märker förrän man flyttar in.
    Grannar,hundar, affärsverksamhet av olika slag.
    Ny lgh tror jag nog man hittar fort i dagens läge.

    En del värdar vill ha flera hyror i deposition men jag har för mig att jag
    läst att dom enl lag bara har rätt att ta ut en hyra...Kan ha fel där men
    kanske någon kan rätta mig i så fall.
    Sk comunidad dvs avgift för skötsel av gemensamma utrymmen tar en del
    ut (kanske 20-25E/mån). Jag har aldrig behövt betala det.
    El och vatten brukar man normalt betala själv vid långtidshyra. Sopor brukar
    väl finnas på vattenräkn också har jag för mig. Vid hyrvilla vet jag inte.
    Inga stora summor om man har normal förbrukning...tycker jag.

    Vad jag vet, om man hyr genom en mäklarfirma så är det lgh.ägaren
    som får betala "ett arvode" till mäklaren för att få lgh.en uthyrd.
    Vore konstigt annars. Fast det finns väl läg.ägare som försöker få ut
    det med av den som hyr kanske..En så´n skulle jag definitivt skippa ;;;;)

    Om du vet var du vill bo så kanske det finns tips om bra uthyrare. Spanien
    är ju ett stort land, finns många pärlor att välja på.
    Genom svenska Blocket utland är det ju massor av annonser varje dag tex
    Spaniens motsvarighet heter Segundamano.es.

    Saludos P ;;;;;)
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du hyr genom mäklar sà talar (borde iaf) dom om för dig om det är du som betalar deras arvode. I dagens klimat sà är dte fler och fler mäklare som tar betalt av ägaren. Men det finns inget skrivet om vem som ska betala.

    Om du betalar arvoder sà f`r du lägga ut 2 mànader + den del av mànaden som är kvar det datum du flyttar in.
    Om du inte betalar arvodet, blir det 1 mànad plus den del av nuvarande mànad.

    Om du tar làngtidskontrakt (längre än 12 màn) har du 1 mànads uppsägning EFTER den 12 màn. innan dess kan du inte säga upp lght (flyttar du ut innan kan ägaren kräva betalning för alla 12 mànaderna)

    Om du hyr korttids, sà kan du i princip flytta ut när du vill.

    Sen har Rulle och Preciosa täct det mesta tror jag
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Asså...du får gärna förtydliga raden om långtidskontrakt..
    P icke förstå..por favor...:eek:

    Tröga P ;;;;;);;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750

    med làngtidskontarkt avser man dom kontrakt som är längre än ett àr.
    Dà blir minsta kontrakt giltligt i minst 5 àr. (renoveras automatiskt efter varje àr)
    Under dessa 5 àr kan hyresvärden INTE höja din hyra med annat än IPC (inflationen) han kan heller inte säga upp dig sà länge du betalar.

    Du som hyresgäst, har en mànads uppsägning EFTER dom första 12. Om du flyttar ut innan kan du bli betalningsskyldig för 12 màn och mister dessutom din handpenning (deposito)

    Alla andra hyreskontrakt under 12 màn, räknas som korttidshyra eller "temporadas" och styrs av andra regler (läs: INGA)

    Mànga hyresvärdar skrev kontrakt pà 11 mànader just pga detta. Sà förnyades hyreskontrakt med 11 màn igen och igen.

    Fördelen med korttid är för hyresvärden att mellan kontarkt och kontrakt, kan han höja hyran, och säga upp hyresgästen.
     

Dela sidan

Laddar...