Hustillsyn

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Breeze, 18 januari 2015.

  1. Breeze

    Breeze Medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2015
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej! Som ny på forumet har jag mycket bra läsning framför mig, har bara hunnit skumma igenom än så länge. En fråga jag funderar över är hur ni ordnar med tillsyn, när ni inte är på plats. Ett hus kan ju inte stå övergivet flera månader. Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag tror att många låter sina hus stå övergivna i just flera månader. Andra löser det genom att anlita någon som tittar till det ibland eller ber någon man har lite kontakt med titta till det.

    Så länge du har stängt av vattnet till din bostad så är det väl bara skadegörelse, inbrott eller naturkatastrof du behöver oroa dig för. Det finns larm att skaffa oxå, men det är väl tveksamt om det hindrar någon som verkligen vill in.
     
  4. PABO

    PABO Ny medlem

    Blev medlem:
    3 januari 2014
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Det finns flera firmor med hustillsyn att anlita o avtala med. De kollar huset regelbundet spolar i kranar ev vattning av uteväxter,postkoll m.m.Öppna för hantverkare om det behövs.Kostnaden varierar med vad man beställer för tillsyn.
    Goda grannar kan vara en annan möjlighet.

    Många stänger av el o vatten då är det inte mkt som kan hända i värsta fall Vv-beredare som går läck (men det blir begränsat antal L ut !! ) -inbrott förstås men värdefulla saker lämnar man i regel inte kvar.
    Vissa områden har regelbunden nattbevakning bla vårt område.
    Hälsn PABO
     
  5. Knut

    Knut Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2013
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3
    Vår spanska försäkring har krav på att huvudkranen till vattnet ska vara avstängd vid längre bortavaro.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    stängt hus

    Vårt radhus står i princip utan tillsyn.
    Vi stänger el och vatten och sen har samfälligheten trädgårdsmästare som sköter området så jag förlitar mig på att dom hör av sig om något händer.
    Har koll på elen via Endesa,s hemsida så jag ser om någon använder min el även om det är nån månads fördröjning där ;)
     

Dela sidan

Laddar...