hur viktigt är språket?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Lasse77, 16 januari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Lasse77

    Lasse77 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Har ganska svårt att lära mig spanskan, har läst lite kvällstid, men man är ju inte 20 år längre och det känns att det inte riktigt går in i huvudet, speciellt gramatiken och ordförståelsen. Klarar man sig huvudtaget utan att kunna spanska flytande, min sambo är betydligt duktigare men vill ju själv kunna klara sig nu när vi ska bo närnere under längre perioder.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Försök att lära dig, det spelar väl ingen roll om det tar lite längre tid, om du kan tala spanska kan du kommunicera med nästan 500 miljoner människor i hela världen! Detta innebär att du har fler möjligheter på arbetsmarknaden. Skulle du endast vilja besöka Spanien eller Latinamerika, kommer baskunskaperna i spanska att hjälpa dig långt!
     
  4. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är inte så svårt om man bara använder rätt metoder. Och metoder finns det för alla: On-line, språkresor, böcker, cd-rom kurser och allt man kan önska sig. Tycker att det som absolut inte finns är bra ursäkter för att inte lära sig språket.kämpa på lasse77!:D
     
  5. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Alla kan lära sig att prata spanska och göra det under hela livet. Man blir aldrig för gammal för att lära sig ett nytt språk.

    Spanska är dessutom inte ett svårt språk att lära sig om man jämför med tex. tyska eller franska. Engelskan går nästan inte att jämföra eftersom att alla får en stor del "gratis" genom allt det som vi hör och ser omkring oss i vardagslivet.
    Pröva med en lär-dig-själv-kurs.
    Kurserna kan bestå av cd-rom-skivor, videokassetter och ljudband förutom kurs- och övningsböcker. Man läser oftast kursen på egen hand och bedömer sina framsteg själv. Det finns kurser på olika nivåer. De finns att köpa i bokhandeln och kan lånas på vissa bibliotek.

    Titta på TV!
    Om du är i Sverige så har du möjligheten att se den internationella spanska kanalen med ett urval av det som sänds i Spaniens TV1 och TV2. I Spanien är möjligheterna oändliga eftersom alla filmer är dubbade till spanska och utan text. Börja med barnprogrammen och fortsätt med naturprogram eller serier. Surfa på nätet!
    Det finns allt fler Internet-sidor med språkkurser, ofta har dom både ljud och bild. Besök spanska webbsidor och försök att förstå.

    Skriv in dig på en språkkurs med lärare!
    Nästan överallt finns det språkkurser för vuxna. Ofta kan man välja tider och nivåer. Välj en där undervisningen sker direkt på spanska, ingen svenska eller engelska som bara förvirrar. Fördelen med att läsa i en grupp är att man fortare vänjer sig vid att använda det man lär sig och det är mer underhållande. Ofta lär man ju också att känna andra. Läraren är också en viktig del och garanterar att man lär sig rätt och kan hjälpa till när det tar emot eller blir svårt. De som har möjlighet att gå en kurs i Spanien har det absolut lättast. Var medveten om dina skäl att läsa språket. Anledningen till att lära sig spanska kan ge ledtrådar på hur man bäst ska lägga upp det. Det är en viktig fråga: varför vill du lära dig spanska? Och vad vill du lära dig? Om du har en klar ide om vad du vill lära dig så kommer du att vara mer motiverad att lyckas. Kanske vill du kunna förstå dig på befolkningen där du bor eller bara för att det är roligt att kunna prata lite på semestern, eller kanske för att hitta ett bättre arbete.

    Att lära sig språket som talas där man vistas ökar självförtroendet och bidrar till att man uttrycker sig klarare och till att förstå den spanska kulturen och livsåskådningen. Desto bättre du lär dig att tala spanska desto bättre kan du integrera dig i livet i Spanien.
    Bara man är medveten om sina skäl att läsa språket och påminner sig själv om dem under studierna, tappar man inte sitt mål ur sikte och då kan man hålla inlärningstempot uppe. Hur lång tid tar det att lära sig spanska?
    Precis som med allt annat som är mödan värt, måste man investera lite tid och krafter i att lära sig spanska - men det är också roligt! Spanska är ju ändå som sagt ett ganska lätt språk. Det tar inte många lektioner innan man kan tillräckligt för att börja snappa upp det som spanjorerna pratar om.

    Kom ihåg att folk alltid blir glada att höra att någon försöker tala deras språk och kommer att ha överseende med eventuella fel och ibland rätta dig i all välmening, lycka till! hör av dig om du behöver lärare, känner två stycken, en i malaga och den andra i valencia.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag trodde att man kunde lära sig spanska på ett år. Om man vore gift med en spanjorska hade det kanske lyckats. Efter åtta år i Spanien varav fem plågsamma år framför spansk TV går det mycket bra att läsa, tala och skriva. Det vore korkat att bo i Spanien och inte ha kontakt med spanjorerna. För mig är det mycket givande.
     
  8. filippa33

    filippa33 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    ja haha det var roligt skrivet Solenlyser ! håller med dig , inte roligt ibörjan med det spanska snabbpratandet!! Trodde också att det skulle gå så mycket snabbare, läser lite här och där att folk lär sig så fort, men det mesta är nog prat.. det tar tid att lära sig nya språk, men oj vad det ger mervärde, kontakter och nya relationer.
     
  9. Lasse77

    Lasse77 Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    lära sig spanska

    ja tack för stödet :) trevligt att höra att fler har problem, jag får kämpa vidare, nyheterna är helt obegripliga att förstå så det kommer att ta tid.. kan lika gärna börja med kinesiska :(
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Ett tips

    Ett tips: Vi har rest mycket innan vi hamnat rätt och National Geographic har alltid varit en av mina favortier. Jag prenummerera på den spanska utgåvan avtidskriften, som bara kostar 28.80 Euro/per år. Den är "lättläst" och välskriven. Det bästa som finns är att lämna bilen hemma och ta bussen till huvudstaden med trevlig litteratur - fina bilder är det också.:)
     
    Last edited by a moderator: 18 februari 2008
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Ceasar

    Ceasar Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Tycker att spanskan fler borde lära sig spanska pga är det näst mest viktiga språket i internationell kommunikation. Samt om man är intresserad av kultur, så har Spansk och latinamerikansk kultur bidragit starkt till världens konst och litteratur. Du själv har säkert också lyssnat på, och dansat till, rytmer från den spansktalande världen, sett filmer med dess skådespelare och beundrat målningar av dess konstnärer
     
  13. aguilaplaya

    aguilaplaya Ny medlem

    Blev medlem:
    10 mars 2008
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Spanjorer är daliga pa att tala andra sprák sa jag rekommenderar alla som flyttar hit eller bor här under lángre perioder att försóka lára sej spráket.Det gór dessutom att man inte kánner sej sá utsatt.Det är lätt att missförstá persone pga att tonfall och nyanser och gestikulering Är sa annorlunda Än det vi svenskar anvánder.
    Plugga pá,ni kommer att ha mkt gládje av ett nytt sprák.
     
  14. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, tack...det är väl ingen dans på rosor att lära sig ett nytt språk:) Jag är väl inte heller purung längre men jag tror inte det finns någon åldersgräns så länge man tycker det är roligt.

    Spanska språket är väldigt vackert och roligt att läsa. Gramatiken är kanske lite krånglig men den kan man ju inte hoppa över. Jag lyssnar mycket på spansk radio ;:;;) då får jag både musiken och pratet på samma gång. Jag brukar gå till biblioteket och låna både en svensk och en spansk bok (samma då förståss) och läsa dem parallelt...och gärna läsa spanskan högt. Dessvärre har ju biblioteken inte så många spanska böcker (konstigt när det är 3:e största språket). För varje nytt ord och för varje mening som jag förstår blir jag glad...
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...