Hur går jag tillväga?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Sannaofredrik, 2 september 2011.

  1. Sannaofredrik

    Sannaofredrik Ny medlem

    Blev medlem:
    2 september 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag och min sambo har blivit erbjudna att ta över min farmor och farfars hus i La marina. Jag har försökt att leta sidor på nätet men inte funnit något ba svar eller så står det olika på alla.

    Nu till mina frågor som jag hoppas att någon har svar på här inne.

    Kan man skriva över de befintliga lånen på någon annan eller måste vi ta nya lån för att lösa deras? (Tanken är att vi ska få köpa det för den summan dom har lån på). Huset är värderat till 1,8 miljoner och vi har fått tillgång till att köpa det för mycket mindre än så.

    Kan man låna i sverige eller ska man ta kontakt med dom i spanien?

    Vad jag förstått det så kan man låna upp till 80% (på tex. Cam banken) av värderingen på huset, stämmer det? Det betyder alltså att vi inte behöver ha kontant insats och kan låna hela beloppet vi får köpa det utan, eller har jag fel?


    Kom gärna med tips och idéer. Även om ni har bra bankkontakter med någon svensktalande i Torreveija området skulle jag vara oerhört tacksam att få mailadress till denna.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej SannaochFredrik

    och välkomna till Spanienforum spainsmile

    Vad jag förstår så måste ni ha ett bra juristkontor för
    att allt ska bli rätt..Dom kan även hjälpa till med ev lån
    och i fall ni kan överta befintliga lån. Skaffa NIE-nr mm och
    bankkonto för autogiros som man måste ha.
    Ni måste ju också få lagfart genom att hos notarie (som
    kräver att man förstått det hela) skriva övertagandet.
    Allt där sker på spanska.
    Om ni får köpa det väldigt billigt så behöver ni också hjälp
    med spanska lagar och regler så ni inte åker på en extra skatt
    senare.
    Ett bra juristkontor som jag har anlitat flera ggr heter Abaco Asesores
    på Calle Maria Parodi 8,3tr i centrum av Torrevieja.
    tel 0034)966 703 750
    Det kostar ju en slant men allt måste ju gå rätt till och ni
    får all hjälp. Dom har anställda som pratar svenska.

    Finns fler juristkontor i trådar här om ni läser bakåt..

    Ciao så länge P ;;;;;)
     
  4. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Beträffande lån;

    Svenska banker lånar inte ut med säkerheten i en bostad i Spanien
    ( undantaget är mycket goda kontakter där filialer i Luxenburg kan göra det )

    Spanska banker lånar troligen inte ut mer än 70 % om det inte är deras egna återtagna fastigheter.

    Maxlånebeloppet är baserat på det lägsta av köpeskilling eller värdering

    Via danska Nykredit kan ni gissningsvis få 80 % i lån, lite lägre ränta, amorteringsfritt i upp till 10 år, garanterad maxränta mm Läs mer på www.nykredit.se - där du också kan fylla i dina uppgifter för att få ett lånelöfte

    / M
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inga problem att ta över befintliga làn. Dessutom sparar du öppningsavgifter, värdering,IAJD (Impuestos actos juridicos, vet ej vad det heter pà Svenska) etc.

    Du kan spara ganska mànga tusenlappar. Kallas Subrogacion de prestamo hipotecario pà Spanska. Nackdelen kan vara att du ocksà fàr ta dom villkoren som det gamla lànet har (kan ju naturligtvis omförhandla dom senare)

    Om du tar ett nytt làn. Sà fàr du betala mer ingàngsvis. men kan kanske förhanda fram bättre vilkor idag.

    Bankia har som tumregel vid nya làn att du som utlänning inom Eu fàr làna max 70% av priset (max 60% av värderingen) och en räntesats pà euribor +0,95
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sannaofredrik

    Sannaofredrik Ny medlem

    Blev medlem:
    2 september 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Nalle:

    Tusen tack för hjälpen.
    Ska kontakta cam-banken på måndag sng detta. Lättast borde det ju bara att ta över de befintliga lånen eftersom det är de priset jag får ta över huset för och borde då inte behöva lägga kontantinsats.

    Känner mig verkligen lost i detta då jag inte tänkt på att skaffa hus i spanien men när man kan få köpa ett hus för nästan inga pengar alls så är det nog en bra investering.

    Kom gärna med fler tips om ni har, allt mottages med ett leende!
     

Dela sidan

Laddar...