Hjaelp med hyreskontrakt

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Minerva, 1 augusti 2011.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Haaller just paa och studerar ett foerslag paa hyreskontrakt skrivet paa - hyfsad fast inte helt raett - engelska med spanska i innehaallsfoerteckningen och undrar:

    1. vad stor i art. 31-33 av spansk Urban Tenancy ACT (vet inte ens vad det heter paa spanska)??? ty jag foervaentas avsaega mig dessa raettigheter...

    2. vad aer det foer skillnad melan un mocho och una fregona?
    Paa svenka baada begrepp oeversaetts som mopp, men paa engelska fregona kan ocksaa betyda en skurgumma... och jag hoppas verkligen att ingen levande skurgumma skall uppehaalla sig i mitt tvaettrum under hela hyreskontraktet. Visst vore det trevligt med en skurgumma, men tvaettrummet aer foer litet att bo i det, saa det vore nog synd om stackarn:confused:
     
    Last edited: 1 augusti 2011
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej Minerva!

    Lagen du nämner är denna, förmodar jag: http://www.spaviv.es/docs/LeyArrendamientosUrbanos.pdf

    Paragraferna avser att du avsäger dig din förköpsrätt om fastigheten skall säljas, villkor om du vill hyra ut i andra hand till företagande och rätten för företag att fortsätta hyra om du skulle avlida. Ja, du kan ju se själv i länken. Min spanska är ju inte total, andra kan kanske översätta mera ordagrannt.

    ¡Buena suerte! /B
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    :) mocho och fregona är samma sak. Kallas även mopa

    Artikel 31 ger dig förköpsrätt (och syftar pà villkoren i artiklen 25). 32 säger att du kan hyra ut i andra hand (samt villkoren) eller säga upp kontraktet UTAN ägarens tillstànd och 33 ger dina arvingar rätten att fortsätta hyra lokalen tills kontraktet tar slut.

    Men alla dessa paragrafer syftar gäller bara om du hyr för att driva ett företag. Det gäller altsà INTE om du använder den som boende.
     

Dela sidan

Laddar...