Hjälp! att köpa bil

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Eckhoff, 1 maj 2013.

  1. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej alla, vi skulle behöva hjälp med att köpa en bil. Vi kommer ner den 22/5 och har beslutat oss för att köpa en begagnad bil som vi ställer på en firma på flygplatsen. Jag såg att det fanns många hyfsade bilar till salu men har svårt att kommunicera med säljare eftersom vi inte är så bra på Spanska. Någon som kan assistera oss i denna djungel, det vi söker är en mindre familjebil för max 1500€. Det skall vara en diesel och med AC. Betalar givetvis för denna tjänst.

    //Eckhoff
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Eckhoff!
    Om ni kan hyfsad engelska så är det inga problem. Alla bilfirmor har eng.talande personal. Vi har köpt två bilar här och alla firmor vi har besökt har haft det.
    rocio
     
  4. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Kan du rekommendera en bra firma?

    //Eckhoff
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    har ingen erfarenhet av dem, men de annoserar ganska flitigt.

    http://www.costacars.es/

    De kanske t.om pratar svenska
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi köpte första bilen av Autos Corleone (låt inte namnet avskräcka dig, ha, ha..). Det gick alldeles utmärkt och en av våra vänner, f.d. trafikpolis, har också köpt bil av dom. Vår bil var inte vad vi egentligen ville ha så vi köpte en ny bil senare på Ford i San Miguel, men dom säljer förstås även beg. Var bor du någonstans i Torrevieja?
    rocio
     
  8. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Funderade på samma, kan det löna sig att ställa vid flyget?
    Diesel för 1500 är inte många, jag kollade nyligen på Segundamano, nackdelen är skatt och besiktning i Spanien. De som kör ner en svensk bil och icke är residenta brukar nog undvika detta.
     
  9. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vårt hus ligger på Calle Gandhi.

    //Eckhoff
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag hitta många på http://www.milanuncios.com/

    //Eckhoff
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Eckhoff!
    Varför jag frågade var du bor var för att vi bor söder om Torrevieja, och om du är här nu kunde vi ta med dig en sväng till 2-3 bilfirmor vi känner till i närheten.
    Annars brukar jag inte fråga var "forumkompisarna" bor redface.
    rocio
     
  13. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Helt ok ricio, det är bara kul att känna andra runt omkring, man vet aldrig om man en dag skulle behöva hjälp med något som sagt. Det jag titta på privata säljare, vet inte hur det är med begagnad garantin vid köp hos en bilhandlare.
    Vi har inte så stort krav på bilen, den skall bara fungera och inte vara alt för gammal, typ från 2003 framåt. Såg att det fanns 2 Ford Focus för det priset och dom såg riktigt bra ut.

    //Eckhoff
     
  14. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Innan du köper något borde du kolla några saker.
    Ert besök frekvens, hur ofta anänder ni bilen, hur länge skall den stå.
    Totala årliga fasta kostnader, plus den förväntade ökade service/reparations behovet hos en äldre bil. Diesel bilar kan vara dyra att reparera om dieselsystemet krånglar, speciellt en bil som redan rullat 30.000mil som kan vänta sig för en 1500€ bil.
    Sedan kan du för skojs skull försöka avtala hos bilförsäljaren att hyra samma bil när du är där nere. Du slipper alla kostnader och har en fungerande bil.
    Jag tror att om man hyr en betydligt begagnad bil med några år på nacken, så borde den kosta kanske en tredjedel mindre än en normal billig bilhyra, dvs ca 120€/vecka. Då gör man en avtal att du hyr bilen varje besök osv...
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    bilköp

    Det var ett snällt erbjudande! Verkligen!
    :)
     
  16. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Rinconada!
    Äsch då, man ska vara hjälpsam om man kan. Den bok som du rekommenderade "A'rboles y arbustos" beställde jag hos Santos Ochoa och hämtade häromdagen, c:a 1 vecka efter best. Mycket smidigt thumb. Dom hade nämligen den bara inb. i lager för tillfället och jag tyckte den var både för dyr och för stor. Det är bra att det finns en välsorterad bokhandel i sta'n, och även om man inte vill/kan läsa spansk litteratur så finns det ett stort utbud av böcker om fåglar och växter och div. kartor och liknande som man inte behöver kunna spanska för att förstå ;;;). Synd att du inte har möjlighet att vara med på "bloggträffen" i dag :(. Kanske nästa gång när du har skollov.
    Hälsningar
    rocio
     
  17. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi har övervägt fördelarna mot nackdelarna noggrant. Vi har i dag 3 bilar hemma i Sverige och 2 av dom är diesel samt att alltid behöva dessa omständigheter med att hyra bil på dumma klockslag o.s.v. vi är också fler som kommer att nyttja bilen. Vi har 2 söner som som åker ner, mina föräldrar som har svårt att hyra på grund av ålder. Vi räknar med att bilen kommer att användas minst 3 månader om året, det tycker jag räcker.:wall:

    //Eckhoff
     
  18. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej.

    Jag har precis köpt/beställt bil av handlare, visserligen en ny, men jag håller på med försäkringsbolaget Mapfre nu och vill du ha tips/kontakt så hör av dig. Det är "lite" omständigare än i Sverige..ovanligt va?

    / Perra
     
  19. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Kolla annars med Linea directa, de anses vara en av de billigaste i Spanien.
     
  20. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack Perra det mottager jag gärna. Vi undrade just detta med registrering och försäkring, inget vi har en aning om i dag. Till huset har vi EasyCover Insurance, har dom inte till bilar också?

    //Eckhoff
     
  21. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej, jo dom har bilar också. Kollade med dem och de låg bra till, försumbart dyrare än Mapfre. Jag ville ha Mapfre då jag har aticon försäkrad där..

    / Perra
     
  22. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    Easy Insurance är väldigt välrenommerade och Lars Fryksäter som basar för kontoret norr om sta'n är svensk. Vi har haft vår förra bil och har den nuvarande försäkrad där. Vi hade tidigare hemförs. hos Mapfre men dom var faktiskt mycket dyrare än Easy Insurance (Reale) på likvärdig så vi bytte även den.
    rocio
     
  23. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    http://www.1-parking.com/en/tarifas.asp

    Det ryker några tusenlappar på ett halvår.
    Alternativ är att hyra en bil där om det är billigare än taxi och lämna hyrbilen till deras närmaste kontor. I Malaga kan man ta tåget till Fuengirola och taxi. Buss är nog ingen höjdare med bagage om det inte är transfer, men transfer brukar också finnas överallt.
    Här har vi betalat 500 för en vecka och 700 för 2 att parkera.

    Ska gamlingar köra bilen, som inte får hyra, gäller det att ha en egen försäkring som täcker.

    Jag tittar bara på bostäder med parkeringsplats så man kan åka ner på billigaste enklaste sätt med minimalt bagage.
     
    Last edited: 2 maj 2013
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...