Hemleverans av matvaror aller motsvarighet av Linas Matkasse i Spanien?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Minerva, 18 februari 2015.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Som förberedelse till Spanien flytt (som äntligen skall bli av i år = ingen mer vinter i Skåne) har jag nyligen bytt bostad (till en liten etta, att ha vid behov) och hade oturen att bli sjuk, sängliggande i två veckor direkt efter flytten.

    Ingen mat (gav bort allt på gamla stället för att inte flytta), ingen kattmat, ingen kattsand och jag är ensamstående och kännde ännu inte en kotte på det nya stället.

    Staden (Kristianstad) visade sig vara för liten, för att butiker skulle erbjuda matvaruleveranser till privatpersoner, men Linas Matkasse erbjöd sin nya matkasse för två plus en leverans av basmatvaror, som man väljer själv. Inte billigt, men bekvämt. Kattsand och kattmat fick vi levererad utan problem, som visar att det är lättare att vara en katt i Sverige än en människa.

    Och i Spanien? Kommer katter - och/eller jag - att svälta om jag skulle bli sjuk där och utan en välfylld kyl och frys?
     
    erkki gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag vet inte vad Linas matkasse är för nàgot. Men flertalet affärer (Mercadona, Eroski, carrefour är nàgra) har bàde nätaffÄr och hemkörning.
     
  4. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Tack, Nalle. Uff, bra. Då gäller det nu att kolla - vid val av bostadsort - att den tjänsten finns där man planerar att bo.

    Linas matkasse är en affärskoncept där man erjuder olika typer av kunder (oftast familier men även par och ensamstående) en leverans av recept och praktisk taget alla matvaror som behövs till 8-12 middagar under en tvåveckorsperiod, så att man slipper jäkta, planera och handla själv. Det finns lättlagade matkassar med mat som barn gillar, det finns mera raffinerade sk inspiration matkassar, för dem som tröttnad på klassisk svensk mat, finns också vegetariska osv. Det vore kul att kunna få en spansk motsvarighet, men sådant som man kan leva utan, om man kan beställa det man vill från livsmedelsaffären.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Roligt att du kan flytta nu då äntligen :)
    Du får skaffa dig ett litet mänskligt nätverk av trevliga människor så
    du kan få hjälp om det kniper.
    Och bra telefonförbindelse :) Sätt dig inte ute i buschen!

    Kram P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Såg t ex att den lilla Eroskibutiken på hörnet i Los Boliches, Fuengirola, har kostnadsfri hemkörning vid köp över 60 €. Och som de sa ovan så kan man beställa hem via nätet från många butiker.
    Jag gjorde förut en liten jämförelse av den vanligaste butikerna i min omgivning och här är den.
     
  8. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag läste på en blogg som en svensk tjej skriver att de brukar använda sig av detta företag. Du får färdiglagad mat hemkörd. Som svensk kan det ju vara kul att prova lite olika spanska rätter. Vad jag förstod så var de i alla fall väldigt nöjda.

    http://www.nococinomas.es
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    OK. Isf finns en spansk motsvarighet i Madrid, jag kommer inte ihàg vad den hette, men de körde nàgot liknande koncept
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har sett att även "min" lilla Consum vid AV. de Habaneras i Torre har tjänsten. Vet dock inte om det kostar extra.
    Annars kan du bli vän med dina grannar och de kommer att hjälpa dig.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Som rinconada säger, det absolut bästa är att försöka få ett litet nätverk som kan hjälpa en just när man snabbt behöver hjälp. Sedan är ju hemkörning jättebra, jag utnyttjade det t ex hemma i Sverige när jag opererat foten och resten av familjen - som skulle pysslat om mig! - passade på att ha influensan.
     
  13. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
     
  14. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag försöker alltid bli vän med mina grannar, men när det gäller väntjänster är jag van från USA - där allt finns att köpa, därtill rätt billigt - att använda betald hjälp. I regel har jag städ-hushållshjälp några timmar i veckan, och då ringer jag henne om jag behöver extra hjälp med något. I Sverige försöker jag istället att planera bättre, ty betald hjälp är så ryslig dyr här - särskilt om man har ingen RUT (och eftersom jag har utländsk inkomst är jag inte RUT-berättigad, inte att jag fattar logiken att bestraffa utländsk inkomst som man - otvunget - spenderar i Sverige).

    I Kristianstad verkar det att nästan alla av mina grannar är - av någon okänd anledning - män. Dock en av de är en kvinna från Kroatien - också ensamstående - som själv erbjöd hjälp vid behov, så jag erbjöd att hjälpa henne tillbaka i samma situation.

    Mina mannliga grannar verkar också supertrevliga och pratar gärna, men svenskar (och män? ) är nog inte riktigt så spontana som östeuropeer.
     
  15. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Bra jobb, Peztis, jag saknar dock recensionen av Mas y mas och Consum. Den ena ligger närmast en av de ställen jag kan tänka mig att bo (vid pinada i Guardamar del Segura) och den andra närmast ett annat ställe jag överväger i Denia Las Marinas.

    Någon som handlar i någon av de livsmedelsaffärer?
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Consum är som Mercadona dvs bra, har hemkörning. Iaf en av dom i Torre.
    MasYmas är också bra. Prismässigt vet jag inte, är ju billigt
    i alla större mataffärer...Kollar aldrig så noga, den låga pensionen räcker ::vissla:
    Fina ställen du funderar över att bo !!

    offtopic
    Bra skinka för hjärtat sägs det här. bara att slafsa i sig om man tål den thumb
    http://www.spaniaavisen.no/wip4/spansk-skinke-er-bra-for-hjertet/d.epl?id=2296331

    Chao P :sol:
     
  17. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är för att ingen av dem finns nära mig... Konstigt, med tanke på hur mycket butiker det finns, varför inte några till liksom.
     

Dela sidan

Laddar...