Hej

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Eric, 23 maj 2010.

  1. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag och min fru ska flytta ner till hösten med vi har några frågor..

    Vet någon om det finns Insulin och då menar jag Insulatard flexpen

    Om man kör ner vad skulle det kossta med horell och ferjor om bensin för 2 personer



    Vi har bott förut i Spanien och har nif nr hur gör man då för att bli skriven i Spanien.

    Vi har fått en lägenhet i Los Alcázares är det ett bra område om man är 45 år

    Tack på förhand..
    Mvh/Eric
     
    Last edited: 23 maj 2010
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. nicke

    nicke Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.

    Antar att Du tänker flytta ner längre tid alt för gott?

    Tror inte det blir några problem för dig med insulinet. Medellångverkande insulintyper (som insulatard) ingår i basbehandling vid diabetes i hela världen. De största producenterna här är novonordisk (insulatard) samt lilly och deras produkter är helt utbytbara, ie 1E=1E. Vad som är förstahandsmedel och om vårt insulatard heter just insulatard i Spanien vet jag emellertid inte.

    Antar att du tänker ta med dig ett litet förråd från Sverige tills du etablerat kontakt där nere mm samt kollar upp med ambassaden hur det är med förskrivning innan du "blir spansk" om du inte redan vet. I annat fall rekommenderar jag att du gör så.

    /mvh
     
  4. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ett bra svar:)
     
  5. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej Eric!

    Du kan få en uppgift om restid och kostnad om du går in på viamichelin.com. Stockholm-Barcelona kostar t ex 116,89€ i avgifter och 254,53€ i drivmedel. Åker ni färja Hbg-Hör och Rödby-Puttgarden kostar det 108€.

    Resan kräver nog 2 eller 3 övernattningar. Formule 1 är billigast, runt 40€ per natt inkl frukost, Etap är litet bekvämare, runt 50€.

    Har du giltigt NIE anmäler du dig på Ayuntamiento och blir "skriven" på orten, dvs du har rätt till sjukvård och så.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. willea

    willea Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
  8. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    När jag var i Spanien en längre tid förut fick jag ett 8 siffrigt nr av banken som det står N.I.F nr på är det till hjälp när man ska skriva sig i Spanien och vart går man och gör det..
     
  9. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Vad gäller diabetesvård fungerar den utmärkt i spanien. Slälv använder jag Lantus Solostar och NovoRapid flexipen, samma som jag får i både spanien och sverige. dock, mätningen av blodsockret är annorlunda, det går inte att använda svenska mätstickor här i den apparat du får och då enheten är annorlunda gäller inte fem utan hudra, dvs vi dividerar med 0, 05 för att få det svenska värdet. det är nog bäst att byta till spansk apparat om du skall bo i spanien, annars kan läkaren inte utvärdera dina mätningar. Du får detta gratis liksom nålarna men det beror på var du bor, vilken kvalitet det är på dem. I min landsända har vi genom att arbeta tillsammans, endokrinologer och diabetesföreningen lyckats få BD Microfine både 5 och 8 mm, förut hade vi bara Insupen 8 mm, de är betydligt sämre men billigare, sen kan man ju diskutera om en nål som du kan återanvända upp till 6 ggr inte blir billigare än den du måste slänga efter en gång.... Jag är mer än nöjd med den behnadling jag får så lycka till.
     
  10. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Mjaa, ett NIF får man bara som spansk medborgare. Utlänningar får ett NIE. Däremot fyller man i numren, ibland passnumret, i samma fält på blanketter.

    Ett NIE består av ett X eller ett Y, följt av 7 siffror och en bokstav, nio tecken alltså.

    NIE får man av Guardia Civil. De har en utlänningsexpedition i alla städer. Om man har en fastighet eller ett hyreskontrakt och deklarerar att man ska stanna mer än 183 dagar under ett år kan man få ett NIE som gäller i 5 år, man blir resident i Spanien. Detta innebär inte automatiskt att man inte samtidigt är skriven i Sverige. För att bli utskriven från Sverige måste man ansöka om detta hos Skatteverket.

    Frågan är vad du menar med "skriven". Om du vill ha tillgång till sjukvård som en invånare ska du anmäla dig i den kommun du bor i och begära Empadriamiento. (Kan vara felstavat, heter annorlunda på katalanska som man talar här i Bcn).
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Mjaa, ett NIF får man bara som spansk medborgare. Utlänningar får ett NIE. Däremot fyller man i numren, ibland passnumret, i samma fält på blanketter.

    Ett NIE består av ett X eller ett Y, följt av 7 siffror och en bokstav, nio tecken alltså.

    NIE får man av Guardia Civil. De har en utlänningsexpedition i alla städer. Om man har en fastighet eller ett hyreskontrakt och deklarerar att man ska stanna mer än 183 dagar under ett år kan man få ett NIE som gäller i 5 år, man blir resident i Spanien. Detta innebär inte automatiskt att man inte samtidigt är skriven i Sverige. För att bli utskriven från Sverige måste man ansöka om detta hos Skatteverket.

    Frågan är vad du menar med "skriven". Om du vill ha tillgång till sjukvård som en invånare ska du anmäla dig i den kommun du bor i och begära Empadriamiento. (Kan vara felstavat, heter annorlunda på katalanska som man talar här i Bcn).
     
  13. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Mycke tack till er båda:)
     
  14. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    för att få residencia hur gör jag?

    Kan någon skriva hur jag gör?
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

Dela sidan

Laddar...