He escrito correctamente?

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Luigi, 14 december 2014.

  1. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    hej igen!

    Vill tacka dig, Nalle, för ett extraordinärt arbete du tillfört mig! Tack, du har hjälpt mig stort! :)

    Jag har översatt följande text! någon som kan rätta den och se över om den är korrekt skriven?

    Det jag vill säga är:

    en typisk skoldag för mig brukar oftast börja med att alarmet tjuter och sekunden efter står jag i badrummet och fixar mig på ett hygieniskt sätt. Därefter sätter jag på mig mina kläder, äter frukost i form av ett glas mjölk och en ostmacka och sedan borstar jag tänderna. Vägen till skolan är ganska lång, det tar mig 1 timme att åka tåg dit. Efter cirka 6 timmar sitter jag kvar i skolan och studera några timmar med en kompis. Sedan åker jag hem och tar det lite lugnt, äter och pluggar lite innan jag går och lägger mig.

    Spanska texten översatt:

    un día escolar típico para mí por lo general comienza con los gritos de alarma y los segundos después de que estoy de pie en el baño y me fije de manera higiénica. Entonces me puse la ropa, comer el desayuno en forma de un vaso de leche y un sándwich de queso y luego me cepillo los dientes. Camino a la escuela es bastante largo, me lleva una hora para viajar en tren allí. Después de 6 horas me siento en la escuela y estudiar durante unas horas con un amigo. Entonces me voy a casa y lo tomo con calma, como y tapones poco antes de irme a la cama.

    En till text nu! :p

    Det jag vill säga är:

    Ditt rum som är rymligt och bekvämt finns till höger om entren till vardagsrummet. Väggarna är beige-aktiga och det finns ett stort fönster med utsikt över trädgården. Du kommer att sova på en enkelsäng med två kuddar. Inuti rummet, till höger om fönstret, finns en garderob som du kan lägga dina kläder i, ett skrivbord till vänster om fönstret som du kan lägga din dator på. Det finns också en hylla bredvid skrivbordet där du kan lägga några böcker. Dina värdesaker kan du lägga i ett litet skåp som finns under sängen. du kommer att älska ditt sovrum eftersom väggarna är ljudisolerade och du kan sova i lugn och ro/utan avbrott.

    Spanska texten översatt:

    Su habitación es espaciosa/amplia y cómoda a la derecha de la entrada a la sala de estar. Los muros son de color beige y tengo una ventana grande con vista al jardín. Usted dormirá en una cama individual y dos almohadas. Dentro de tu habitación, a la derecha de la ventana, hay un armario/closet que usted puede poner su ropa en una mesa a la izquierda de la ventana usted puede poner su ordenador. También hay un estante al lado del mostrador donde se puede añadir un par de libros. Sus objetos de valor que pueden poner en un pequeño armario, ubicado debajo de la cama. usted amará su dormitorio porque las paredes están insonorizadas y se puede dormir tranquilo y sin interrupciones.

    Tacksam för svar!
     
    Last edited: 14 december 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon? por favor mi amigos!?!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Har inte tid med mer nu

    men här fàr du skoldagen

    para mí, un día lectivo típico, por lo general comienza con el sonido de mi despertador y segundos después estoy de pie en el baño aseándome. Después me visto, desayuno un vaso de leche y un sándwich de queso y luego me lavo los dientes. El Camino a la escuela es bastante largo, me lleva una hora en tren. Después de 6 horas en la escuela, sigo allí durante un par de horas más para estudiar con un amigo. Entonces me voy a casa para relajarme, cenar y estudiar un poco más antes de irme a la cama.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Su habitación es amplia y cómoda y se encuentra a la derecha de la entrada del salón. Las paredes son de color beige y hay una ventana grande con vista al jardín. Usted dormirá en una cama individual y dos almohadas. Dentro de su habitación, a la derecha de la ventana, hay un armario donde puede poner su ropa, una escritorio, situado a la izquierda de la ventana, donde puede poner su ordenador. También hay un estante al lado del escritorio donde se puede poner algunos libros. Hay también una pequeña caja debajo de la cama, donde puede poner sus objetos de valor. Le encantará su dormitorio porque las paredes están insonorizadas y se puede dormir tranquilo y en paz.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. stigbo

    stigbo Medlem

    Blev medlem:
    20 november 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    9
    Är du inte lite för snäll nu Nalle?

    Känns som om du ser till att en person får ett skolbetyg som inte är baserat på verkliga kunskaper? Men så här i juletid tomtejul är jag kanske bara ett exempel på en gnällig gammal lärare :) !
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag meeeed!
     
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hoppas för hans egen skull att han inte är en av dina elever Rinconada think
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ja hahaha. Each to their own... fàr väl hoppas att de lÄr sig nàgot iaf :p
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    lärare

    Vad menar du med det??? Att jag inte skulle vara bra nog?
     
  13. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Nejdå kära R, bara att han skulle ligga j-t illa till om du kom på honom. thumb
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Inte alls! Jag är snäll mot mina elever. Men även rättvis. Och jag ser fort om det är Google-translate...Dessutom kan en van lärare se om eleven har själv skrivit en text eller "med hjälp".
     
  15. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Oj! Det sa min lärare till mig också. är du han kanske? :eyes:
     
  16. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Nalle: Jag lär mig :) jag har ju försökt att skriva själv, dels med hjälp av lite google translate/tyda.se osv

    Du vet inte hur extremt tacksam jag är. Du får en bamse kram av mig =)

    Off topic lite men jag är en elev med A i alla ämnen förutom spanska som kan ställa till det ibland men jag kämpar.
     
  17. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    får jag fråga vad aseándome betyder?

    och en sak till! (se det fetstil markerade orden)

    Aseándome står det men varför ska det inte stå Aseándose istället?
    Relajarme står det men varför ska det inte stå relajarse? Eller det kanske går att skriva båda?

    Tacksam för svar! :)
     
    Last edited: 21 december 2014
  18. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    nej, jag är inte han, jag är en hon...

    Dessutom vet spansklärare i Sverige att det finns en sida som denna...
     
    Last edited: 21 december 2014
  19. Luigi

    Luigi Ny medlem

    Blev medlem:
    13 december 2014
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    blev så glad när jag såg att någon svarade för trodde att de skulle förklara det sista jag skrev :/ (jag ber om ursäkt för att jag sa att du var en han, förlåt.)

    Japp, men jag är här för att lära mig - kunde inte jag bara ha tackat och bockat för texten som nalle översatt och skitit i att fråga vad de där orden betyder osv? jo, men jag vill lära mig :)

    Jag har gått så långt att jag försöker leta efter en privat spanska lärare =)

    tacktack!
     
  20. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Asea'ndome och relajarme syftar ju på 1:a pers. singularis. Du beskriver ju dig i jag-form, estoy o.s.v och då kan det ju inte heta asea'ndoSE och relajarSE
    rocio (i högsta grad amatör jfr med Nalle och Rinconada som får rätta mig om jag har fel)
     
    Last edited: 21 december 2014
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Asear = tvätta. Ungf samma som Lavar o limpiar, Ibland kan du använda 2 av de 3 verben, ibland inte. Du kan tex. bàda LAVAR och LIMPIAR dina kläder, men inte ASEAR dem. Du kan ASEAR och LIMPIAR lghtn, men inte LAVAR.
    Varför har jag inte en susning om, det vet kanske Rinconada bättre än mig
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Rocio: du förklarar det mycket bra. Du kan komma och ta över min klass :)

    De där olika verben (asear, lavar. limpiar) betyder ju "tvätta" men lite olika.
    asear = snygga till sig, tex i "aseon" dvs toan.
    limpiar= städa, göra rent, tvätta golv osv
    lavar= tvätta kläder, händer, tänder osv; även tvätta i maskin

    Varför det är skillnader vet jag inte, men vi använder ju olika ord även i svenskan.
     

Dela sidan

Laddar...