"Hay que"

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Susanna, 3 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Susanna

    Susanna Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Har stött på det här 'hay que´ och ´tiene que´ nu när jag pluggar det spanska språket, och kan inte hitta någon förklaring i nån av mina spanskböcker!?

    Använder ju ´Tiene que´ som ´Man måste´ eller ´Man ska´ eller hur? Man använder ju det förstnämnda alltså Tiene que hela tiden, men så helt plötsligt hörde ja Hay que och blev lite frustrerad när jag inte hittar en förklaring..
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    Hej! Den här förklaringen hittade jag i mina spanskaböcker...

    "måste"
    *TENER QUE + INFINITIVO
    "Utilizamos esta estructura cuando queremos expresar una obligción inexcusable o recomendar algo enfátamente.
    - No puedo acompañarte, porque tengo que ir al médoco.
    - Sale de casa a las siete, porque alas ocho tiene que coger un tren.

    "bör"
    * DEBER + INFINITIVO
    Sentimos la obligación, pero no es inexcusable. Usamos esta estructura también para dar consejo.
    - Debo estudiar, pero es que no me apetece.
    - Debes fumar menos

    "man måste"
    * HAY QUE + INFINITIVO