"Hay que"

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Susanna, 3 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Susanna

    Susanna Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Har stött på det här 'hay que´ och ´tiene que´ nu när jag pluggar det spanska språket, och kan inte hitta någon förklaring i nån av mina spanskböcker!?

    Använder ju ´Tiene que´ som ´Man måste´ eller ´Man ska´ eller hur? Man använder ju det förstnämnda alltså Tiene que hela tiden, men så helt plötsligt hörde ja Hay que och blev lite frustrerad när jag inte hittar en förklaring..
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AnneliH

    AnneliH Medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    Hej! Den här förklaringen hittade jag i mina spanskaböcker...

    "måste"
    *TENER QUE + INFINITIVO
    "Utilizamos esta estructura cuando queremos expresar una obligción inexcusable o recomendar algo enfátamente.
    - No puedo acompañarte, porque tengo que ir al médoco.
    - Sale de casa a las siete, porque alas ocho tiene que coger un tren.

    "bör"
    * DEBER + INFINITIVO
    Sentimos la obligación, pero no es inexcusable. Usamos esta estructura también para dar consejo.
    - Debo estudiar, pero es que no me apetece.
    - Debes fumar menos

    "man måste"
    * HAY QUE + INFINITIVO
    Expresamos una obligacion impersonal, generalizada.
    - Para viajar allí hay que tener un visado.
    - Hay que apretar este botón para apagar el PC.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tittar man i ordboken står det kanske "hay - se vebet hacer". I verbboken hittar man: Presens indikativ
    he
    has
    ha(hay)
    hemos
    habéis
    han

    Verbet kan fungera som opersonligt verb (om saker) i betydelsen "finnas".

    ¿Hay correo para mí? - Finns (är) det någon post till mig?

    Verbet kan fungera som opersonligt hjälpverb i betydelsen "man måste, man ska, man bör".

    Hay que apretar este botón. - Man måste trycka på knappen.

    Ett bra uttryck att kunna med ordet "hay":

    No hay de qué - ingen orsak, för all del.

    "Tener que" har också en betydelsen av tvång: vara tvungen, måste, behöva, få.

    Tengo que irme - Jag är tvungen att gå.
     
    Last edited by a moderator: 3 mars 2008
  5. Susanna

    Susanna Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    tack

    tack AnneliH och SolenLyser för ett utomordentligt bra svar, jag är jättnöjd! Tror att jag har lite väl grundläggande nivå på min böcker, därför finns det inte med. Men detta känns väldigt relevant att kunna!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Lärorikt, kunde inte heller detta, själv så lär jag mig så mycket mer när någon förklarar så här, än när man själv sitter och läser. :)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...