Hamnby nära Barcelona??

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av LoveEspanol, 7 augusti 2011.

  1. LoveEspanol

    LoveEspanol Ny medlem

    Blev medlem:
    7 augusti 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har länge velat flytta till spanien. Säkert inget som kommer ske. Då jag inte kan språket. Språket gör allt. Kan du ej språket kan du ej få jobb. Så är det ju.
    Men jag brukar leka med tanken ibland.. OM Harry boy skulle vara snäll och ge mig pengar.... så finns här någon som kan tipsa om en hamnby helst nära Barcelona.... Om det nu finns någon?

    Helst en liten by i stil med Lomma..
    http://www.lomma.se
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lomma
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Har bara besökt Sitges, som ligger söder om Barcelona, ca 30 min med tåget. Det var väldigt lugnt och tyst när jag var där men det var utanför säsongen, i februari. jag kan tänka mig att det blir turisinvasion på sommaren...
    Iaf en trevlig liten stad.
     
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Sitges är fint men väldigt turistigt och dyrt. Gay-metropol under säsong, festande till 05.

    Mera genuina orter finns norrut men de flesta har gott om spanska semesterbostäder som är tomma under vintern. Skulle säga att Caldes d'Estrac, Arenys de Mar och Sant Pol de Mar är mest levande vintertid. Liksom Blanes, men det är stort för att vara by.

    Norr om Blanes kör inte pendeltáget efter kusten. Det blir därför litet off.

    Alla kommuner har egna hemsidor. Där kan man läsa, tyvärr oftast bara pá katalanska, i väntan pá att Harry träffar rätt.
     
  5. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    gillar också sitges.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Barcelona är en underbar stad. Jag har bott där till och från i 7 år, och den sista tiden bodde jag i L´Hospitalet de Llobregat. Spanska är ett underbart språk och gramatiken är ganska lätt om man jämför med andra språk. Har du funderat på att börja läsa spanska här hemma, via folkuniversitetet eller varför inte på nätuniversitetet? (då läser du helt på distans).

    Sitges är väldigt fint, men en "håll i gång"by med mycket festande och turister. Jag kan rekomendera premia de mar eller ocata, som är 2 st byar vid havet som ligger åt andra håller (mot mataró). Det går att hitta jobb i barcelona utan att kunna spanska. Har du tittat på arbetsförmedligens hemsida? Det finns många svenska företag som söker svensk personal som kundtjänstmedarbetare till sk "callcenter". Då arbetar man mot den svenska marknaden och ringer till kunder i Sverige. Lönen är inte så bra om man jämför med Sverige. Du tjänar ca 800-1000 euro, men det klarar man sig bra på i spanien. Hör gärna av dig om du har fler frågor!!!

    Que tengas suerte con todo!!

    /la gatita sueca
     
  8. ellemkej

    ellemkej Ny medlem

    Blev medlem:
    24 april 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilka områden ska jag undvika?

    Hej!

    Låter som att du har lite koll på livet i Barcelona. Jag fick en liten varning när jag var däre nere nu i sommar att det finns många områden man inte ska vistas i som ensam tjej. Är nu på jakt efter bostad och vill undvika alla områden med liknande rykten, kan tänka mig att bo utanför Barcelona om det går bra tågförbindelser då jobbet (om jag klarar av sista "sållningen" nästa vecka) ligger nära tågstationen i stan. Känner du till alla dessa ;;;;)-områden?

    ellemkej

     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  10. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Raval är ett område i centrala barcelona som man bör undvika. Mycket livat på kvällarna med droger och alkohol samt en del prostitution. Däremot har jag flera bekanta som bott lång tid i raval, som aldrig upplevt det som en utsatt område. Ibland överdrivs det en hel del, men som sagt, barcelona är stort, och det finns ju en massa andra fina områden som är bättre att bo i. Jag kan höra med lite vänner som bor utanför barcelona, om de har nått område att rekommendera, annars är som sagt premia del mar och ocata väldigt vackra områden längs havet. Dock är lägenheterna inte jättebilliga. Det tar ca 20-25 min med tåg in till barcelonas centrum och det går bra tågförbindelser.

    Om du vill bo innåt landet, så har du El papiol, molins de rey eller sant cugat som är mysiga småstäder. Jag hjälper gärna till med mer information, men för att jag ska vara till bästa hjälp, så har jag några frågor till dig.

    Hur mycket är du villig att att betala för att hyra ett rum alt.hyra en lägenhet? Vill du att vatten,el och gas skall ingå i hyran eller är du beredd att betala separat? Sånt är viktig att kolla upp innan man hyr ett rum, det är viktigt att veta vad som ingår. Om det står gastos incluídos betyder det att allt ingår i hyran, gastos excluídos betyder att det inte ingår och att man betalar alla andra utgifter
     

Dela sidan

Laddar...