Högre pensionsålder

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av carl, 17 juni 2014.

  1. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Man har ju bestämt att pensionsåldern i Spanien ska bli 67. Får det några konsekvenser för en svensk pensionär med residencia, som inte uppnått den spanska pensionsåldern?
    Det är väl t.ex. bara pensionärer i Spanien som har fri medicin. Om man ska ha samma rättigheter som spanjorerna, innebär det då att denna fördel förloras tills man uppnått spansk pensionsålder? Någon som vet?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Carl!

    Inte ens pensionärerna har helt fri medicin längre. Dom får betala
    en liten del av sina receptmediciner. Hur stor vet jag inte.
    Göran kanske vet :)

    Hittade en länk om just detta med "fri" medicin.
    http://www.spanienkusten.com/281.htm


    Chao P :sol:
     
    Last edited: 17 juni 2014
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    "Fri" Medicin

    Jag har ingen aning om hur de räknar ut kostnaden, men jag får ge 0,76Euro för en månads blodtryckspiller. Hustrun ger nästan det dubbla gör strokemedicin.

    Göran
     
  5. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja, jag förstår inte heller hur man räknar ut den egna avgiften.

    I artikeln sägs

    att pensionärerna betalar 10%. “Som grund betalar alla pensionärer 10 procent av läkemedlets kostnad, men med ett tak på 8 eller 18 euro per månad beroende på inkomsten”

    “Det blir nu mellan 10 och 20 procent dyrare att hämta ut medicinerna, det betyder att man betalar 50 eller 60 procent av priset beroende på årsinkomsten”.

    Härtill kan en receptavgift tillkomma “I Katalonien (tex. i Barcelona) betalar man också en euro per recept från den spanska sjukvården, en så kallad receptavgift”.

    Mitt exempel

    Om medicinen kostar € 10 och pensionären får betala € 1

    Om det nu blir 10-20% dyrare blir väl kostnaden för pensionären € 1,10 – 1,20

    plus eventuell receptavgift € 1

    Hur kommer man då upp till 50 – 60% av priset (€ 5 – 6)

    Någon som kan förklara?

    Jag var inte bäst i matte i skolan men jag var bättre än de som var sämre.

    Fast min fråga vad mera om vad som gäller för en svensk pensionär som inte nått spansk pensionsålder. Får han/hon/hen (enklare på engelska med s/he) betala € 10 i ovanstående fall?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det beror pà att det finns alltid en maxavgift pà hur mycket en person ska betala i mànaden. Om du màste ta 2 piller och din hustru 1 av samma piller, blir din kanske hälften sà dyrt om ni har samma maxtaxa
     

Dela sidan

Laddar...