Högljudda grannar- vad göra??

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Maddeabbe, 11 juli 2013.

  1. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi köpte en lägenhet på Teneriffa i höstas och har varit i den några gånger:):).
    Vi har märkt att vår granne som hyr lägenheten vägg i vägg med vår tidvis är högljudd. Högt ljud på TV:n, spelar italiensk rock och toppar med sång med balkongdörren öppnen. Helt oacceptabelt för oss, då vi inte ens kan höra vår egen TV när han drar igång. Vi har pratat med honom några gånger, han dämpar sig men är mycket irriterad på oss.:wall:
    Hur ska man hantera detta? Vad får man "acceptera" vad gäller störningar här i Spanien? Har inte pratat med andra grannar ännu, känner inga egentligen. Kan säga att vi bor i en "Resedencia" och ingen turistanläggning. Husreglerna säger att det ska råda "lugn och ro" i huset då det är ett "vanligt" boende med folk som jobbar etc.
    Vad göra?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Oljud

    Hej Maddeabbe,
    Om ni bor i en bostadsrättsförening kan man prata med ordföranden och be om hjälp. Det kanske fungerar bättre om någon annan säger till. Om ni redan har gjort det. Annars kan ni försöka igen, och förklara hur ni känner.

    Jag har själv tänkt på att det förmodligen är mer ljud runtomkring boendet i Spanien. Har fått tips på att kolla upp skällande hundar osv. Samtal är väl alltid bäst, men annars får man nästan lust och ge igen med samma medicin.. Spela hög musik o dyl, ex tidigt på morgonen.. Men det gör nog det hela värre.

    När vi var i Nerja på semester, fick inte barnen hoppa eller leka i poolen, inga handdukar fick hängas på balkongen, och efter 22.00 skulle det vara tyst. Det var regler som föreningen hade, och som man höll hårt på. Mitt tips är att ta hjälp om det inte ordnar sig. Lycka till!thumb hälsar Emma
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Madde!
    Ja detta är ett stort problem i Spanien. Landet ligger ju i topp
    enl nån statistik om störande ljud. Tvåa är Japan :)

    Det lustiga är att spanjorerna själva är till 86% störda av oljud har
    jag läst nån annanstans :eek: Värst tror jag det var från grannar, hundskall,
    musik mm. Ska leta fram mina källor om jag nu hittar dom.
    Det är ju oisolerat i betonghålen också ...

    Ett dilemma, svårt. Om han bara hyr kanske man kan prata med ägaren.
    Äger han bostaden blir det svårare.
    Vet många som har det så där tyvärr. Är han spansk, pensionär el
    jobbar? Vi har haft en som spelade hammondorgel högt från kl 23 varje kväll.
    Han frågade om han störde...Ja sa vi. Det hjälpte inte men så träffade han
    en ny tant (den förra stack :cheeky) och han flyttade dit. Lycka!

    Emma hann före men i stort sett så kan man aldrig veta vad man får för grannar
    senare oavsett hur "tyst" det är/varit när man köpte.
    Att inte barn får hoppa och leka i poolen tyder på en rabiat "presidente"...Såna finns också.
    Många presidenter och fastboende avskyr att man hyr ut sin bostad. Slitage utan att comunidaden får en dinero.
    Bara ägaren tjänar pengar på uthyrningen.
    Finns visst comunidades som begär extra pengar om man hyr ut sin bostad.
    På dagtid måste barn få röra sig men jag har många exempel på såna problem i urbanisationer också.

    Kram P :sol:
     
    Last edited: 11 juli 2013
  5. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar. Som du säger Emma, man vill betala tillbaka med samma oljud.:arg:
    Jag tror att han hyr lägenheten, och han och hans tjej är italienare, högljudda xxxxx.;)
    Mailade med en engelsk dam som bor i huset, hon säger att det är svårt att få till förändringar hos grannarna om man klagat på deras ;)beteende.
    Vi har en byrå som sköter all administration, föreningsmöten etc, mailade dem just och bad om en tid jag kan gå ner till dem och formellt lämna mina klagomål.
    Min engelska granne säger att det är svårt att få gehör på föreningsmötena om man inte själv är närvarande. Problemet sätts upp som en punkt på agendan och det diskuteras kring det.
    Kanske värt att planera nästa besök här i samband med ett föreningsmöte.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tyvärr ett ganska vanligt problem med ingen enkel lösning. Eftersom han hyr sà är första steget att ta kontakt med ägaren och meddela honom/henne.

    Forsätter oljudet sà fàr ni göra en polisanmälan (borde göras av ägaren till lghtn) och ta det vidare via domstol.

    Dà kan hyresgästen till slut vräkas. Problemet är som vanligt att det tar tid (mànga hyresgäster flyttar efter ett àr), att ägarna inte bryr sig, samt att det kan vara svàrt att definiera vad som är enligt lagen oljud.
    Ofta fàr man ringa Polisen som fàr komma och knacka pà dörren samt bli vittnen till oljudet, poliser som kan vara mer eller mindre benägna att komma, i turistomràden brukar de vara mer mindre än mer ;)
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag måste också kommentera barnens "hopp och lek" i Urb. pooler. Det är självklart tycker jag att barn ska få leka och stoja, det hör sommaren till, men det finns gränser också för detta. Även äldre, och kanske blyga barn, har rätt att vistas i pooler utan att nästan bli dränkta och omkullkastade av barnens ibland vilda framfart. Det är föräldrarnas ansvar att se till att lära sina barn att visa hänsyn mot andra, även under semestern.
    rocio
     
  9. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Detta är en av anledningarna att vi bor på landet utanför all tätbebyggelse, det enda vi hör på sommarkvällarna är cikadornas gnisslande - och på vintrarna inte ens det...
     
  10. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Några former av basregler måste det ju finnas, alla har ju inte samma uppfattning om vad som är stärande och inte. Jonnyx- att bo på landet låter ju härligt. På tal om cikadorna så har vi grodor i en damm en bit ifrån oss och de kväker i kör nu på sommarnätterna. Det är helt ok, som en grodkonsert, antar att det har något med deras kärleksliv att göra....>Go frogs!!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Grodorna hör vi också här på Österlen samt tranorna som ibland är för morgonpigga och man får gå ut och köra iväg dom!;:;;)
    På Mallorcas landsbygd vintertid hör vi dvärguven på natten. Låter som ett billarm men man vänjer sig. :D Tyvärr har vi inte längre åsnor på granngården. Deras sorgsna rop saknar vi!
    Grannen hundar skäller ibland men inte under någon längre tid. Mer störande är jägarnas skjutande speciell på helgmornarna. Skjutandet upphör dock i sluter av januari ända till slutet av sommaren!thumb

    Anders
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag hade gjort en anmälan...
     
  14. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Det blir nog som du säger Rinconada. Jag pallra mig ner till företaget som har hand om administrationen för bostadsrättsföreningen.
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lycka till! Berätta hur det gick (om du fick anmäla hos polisen osv...)
     
  16. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag kommit hem från min semester och det blev inte tillfälle att besöka byrån som sköter föreningens administration. Via mail bad jag den enda engelsktalande personen kontakta mig för att boka en tid för besök, men de hörde aldrig av sig ;;;;).
    Men italienaren i grannlägenheten har tonat ner det. Han har TV på lite lägre volym och han har flyttat den till andra vardagsrumsväggen, öppnar inte balkongdörren åt vårt håll alltid. Men som Preciosa tidigare nämnde så är det lyhört i betonghålen och generellt måste man nog säga att ljudnivån är högre än här hemma, fler människor= högre/mer ljud.
    Nu har vi fått ett annat problem, även det relaterat till italienaren.:wall:
    Han lämnar sin franska bulldog hemma då han själv går till jobbet. Stackarn bor på balkongen, den tillbringar nätterna där också. Den kissar och bajsar på balkonggolvet, så klart. Vad ska han göra annars? Grannen städar upp när han kommer hem. Undrar om ägarna till lägenheten vet att deras balkong är en hundtoalett? Det luktar till oss när vinden ligger på ;:(. Dessutom har grannen en säck med torrfoder intill väggen mot vår balkong och det luktar illa det med. Den där säcken blir ju lite fuktig med tiden, det är mycket fukt i luften på norra Teneriffa. Usch, usch.
    Så nästa steg blir att låta montera ytterligare bit vägg på balkongen som vetter mot denna granne. Idag är det en 3/4-dels vägg, skulle man kunna säga. Flera andra grannar har gjort samma sak, så det är bara att öppna plånboken. Jag ska också ta reda på vad ägaren till grannlägenheten heter, ifall ifall.
    Det hela känns lite tröttsamt, då jag hade tänkt mig att lägenheten skulle bli ett ställe för vila.......................Tur att bulldogen är fysiskt inkapabel att skälla, alltid nåt ;:;;)
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Stackars dig! Jag maste saega att jag har nog de baesta grannarna man kan oenska. Tyst och fint hela tiden. Hoer ingen TV eller andra ljud. Hundar, ja, men de e lydiga, skaeller lite men mest foer att haelsa mig vaelkommen hem :)
     
  18. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Nu förstår du kanske varför några vill absolut bo i en villa.
    Att bo grannar runtom sig med endast en tunn betongskiva är bara det skrämmade. Klart att det blir störningar med tiden. I bilden hör också att det ofta är yngre barnfamiljer som flyttar ofta. Festar ofta. Grälar ofta.
    Själv skulle jag inte orka att försöka göra deras föräldras jobb, man blir bara ovänner med dem. Man bör nog fundera noga vad som viktigt med boendet, dvs livskvalite man önskar sig och köpa bostad där efter.
    Å andra sidan en semester bostad för några veckor per år är inte samma sak som permanent boende men man vill ändå höra vad man själv tänker, åtminstone ibland. Hoppas det löser sig för dig, försök vara diblomatisk på ett klurigt sätt så att latinon inte får för sig att du vill bestämma....
     
  19. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Lyckliga du!!! :)
     
  20. Maddeabbe

    Maddeabbe Medlem

    Blev medlem:
    25 juli 2012
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är sant att vi inte satt oss in i vilka störningar vi skulle kunna tänkas ha just i den lägenheten. Man lär sig. Nu vet vi vad vi inte vill ha ;:(. Vi kommer att byta upp oss om några år, men nu har vi en fot inne i alla fall, alltid nåt thumb.
    Det där med att vara diplomatisk stämmer så väl. Det är viktigt att inte bara gå på. Det är inte min starka sida, men däremot min sambos. Jag har dåligt tålamod och tycker "hur svårt kan det va att dämpa sig".
    När det gäller vår granne så har jag en känsla av att allt som begränsar hans möjlighet till relationsbråk på nätterna, hög TV volym och hemmadisco i tid och otid (alltså bete sig som om han bodde ute i ödemarken utan grannar att ta hänsyn till) är djup kränkande för hans latinosjäl. :)
     
  21. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Fy fasen vilken idiot till granne,djurplågare dessutom,vad skall man ha en hund till som bara får ligga på en balkong hela dagen och natten.Hindar är ju flockdjur och mår absolut inte bra av att vistas ensamma mer än 1/2 dagen säger jag som äger 2 hundar.
    Dessutom låter den kissa och bajsa på balkongen!!!:arg:
    Tycker du skall gå in till honom när vinden ligger på mot er samt bjuda in honom till er på en doftsensation.Det kan inte va tillåtet med hundtoalett på balkongen
    ,ev ta ett foto och skicka till communidaden så åker karlen ut.

    Jag själv bor vi också i läg. samt undrar ibland om vi är ensamma i huset då det är totalt tyst,visserliggen väggarna är tjocka som i en bunker men tycker nån gång man borde höra nåt.Förstår nu vilken tur vi har samt hur olidligt det kan bli med oförskämda grannar.STÅ PÅ DIG,och hoppas det löser sig
     
  22. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Är det ens tillåtet i Spanien att behandla en hund på detta sätt??? think
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det är inte tillåtet att ha hund dygnet runt på terrassen.
    Anmäl det till "ordningspolisen" - här i Torre är det Policia Local.
    Stora böter kan utdömas.
    Ta foto på "skiten" när den är som värst som bevis.

    Vi har vänner som har likadant. Admin hos föreningen ska
    ha skickat brev till personen i fråga. Men hon verkar inte läskunnig.
    Så nästa steg är att polisanmäla. Finns inget annat.

    Likadant om skällande hundar...man får inte störa :vissla:

    Ciao P :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...