Grundkurs i spanska...

Diskussion i 'Spanska språket' startad av ElPiloto, 5 februari 2014.

  1. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jyst klipp, EL Piloto.

    Verkar ju vara alla fraser som man behöver för att starta sitt nya liv i Spanien. Uttalet däremot känner jag inte riktigt igen från Mijas och estepona.

    Kollade förresten på din blogg nyss. Kul att det börjar klarna lite och dra ihop sig till flytt.

    Göranthumb
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hihi...tror nog inte detta speciella uttal finns här i Spanien...Nåt eget :)

    Chao P :sol:
     
  5. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Hmm, verkar som om jag totalt har missförstått vilka fraser man bör lära sig. Jag får även börja om med uttalet.
    thinkgapskrattt
    /Helen
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vad i H*** sàg jag precis??? o_O
     
  8. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Exakt min tanke, hårdtränar nu mha denna video inför höstens flytt :)

    Ja, nu har det rullat igång med besked. Nervöst men det ska bli riktigt kul.
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    De hjälpte inte, jag är nog för gammal för kurs :(

    Provat en webkurs och 1 ljudbokskurs, men de bet lika dåligt som detta, jag måste snacka med Spanjorerna för att lära tydligen, sitta och rabla glosor fastnar inte.
     
  10. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Välkommen i klubben, Stef.

    Precis samma sak för mig. Har testat med Babbel ett halvår, men nej! Kollar in olika ord innan jag går och handlar men efter en stund är det borta. Men som du säger, pratar man lite med spanjorerna så sitter det säkrare.

    Göranspainsmile
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    för gammal...

    ...är man inte. Det tar bara längre tid. Ju äldre man är desto längre (oftast).
    Sen beror det på hur flitigt man använder sin kurs, oavsett om det är en bok, ljud- eller webbaserad.

    Min fd latinlärare, som dessutom talade sju andra språk, tyckte inte att hon hade tillräckligt att göra när hon gick i pension. Så hon lärde sig även ryska.
    Jag vet inte om det slutade där...
    Lycka till!
     
  13. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Att lära sig ett nytt språk på lite äldre dagar kan ta längre tid. Och man måste jobba lite extra. Jag gillar verkligen språk och skall snarast sätta i gång med spanskan mer på riktigt.
    Jag lärde mig under några år i Kina att ta mig fram helt ok på mandarin och hade hjälp av en kinseisk lprivatärare två gånger i veckan, därutöver bok+band och läxor. Vistas man i ett land så "duschas" man av språket och snappar upp ord här och där.
    Just nu anteckanar jag nya ord varje dag i en bok, alfabetisk ordning, slår upp efter behov och lär mig 10 ord per dag. Vad gäller uttalet så frågar jag ofta.
    Lycka till!
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Imponerande!! Jag hade målsättningen 1 nytt ord per dag när jag var nere 5 veckor före Jul men tror nog inte det blev mer än sammanlagt 5 ! :)
    Däremot märker jag att det passiva ordförrådet, dvs läs och hörförståelsen har förbättrats markant. Men att tala ));) ….
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Man bygger upp det passiva ordförrådet ganska länge innan man börjar tala. Dvs svenskar gör så. Folk från Medelhavsländerna lär sig två ord svenska och de börjar prata med en gång...tar händerna till hjälp, och alla möjliga andra språk.
     
  16. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag gör faktiskt så… 2 ord och en himla massa viftande med händerna och jag lyckas avhandla både trädgårdsskötsel och byggteknik med grannarna :) Eller under 3,5 timmar med min golfkompis Paco som bara talar spanska, där har jag lärt mig "arboles" och "arbustos" för där hamnar man ofta och burro för det var någon som sa att det var hans bror och han brukar väsnas intill banan :)
    Ärligt talat så känns hjärnan som en teflonpanna av bättre kvalitet, det är inte mycket som fastnar…
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Lugn, bara lugn! Det kommer att fastna så småningom...Trägen vinner.
     
  18. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Imponerande DiBo! 10 ord om dagen!! Då kan du snart diskutera även filosofiska problem med en spanjor!
    Vet inte hur gammal du är (dags att komplettera din profil) men själv som 70+ är det rätt segt att öka ordförrådet. Jag har hittat en engelsk kurs i Spanska "synergy spanish" som fungerat någorlunda. Där lär man sig använda 138 ord vilka i olika kombinationer gör att du kan kommunicera hjälpligt på spanska. Det vardagliga språket innehåller inte särskilt många olika ord.think
    Det ar rätt att vi svenskar är rädda för att tala om vi inte är säkra på att det är grammatikaliskt korrekt.:eek: Mitt råd är att glömma det korrekta och kasta sig ut i konversationen. Spanjorerna bryr sig inte om om ditt tal är korrekt eller ej utan är glada för att du försöker kommunicera på spanska! Improvisera och gestikulera (obs osvenskt!) och du kommer att göra dig förstådd.:D

    Anders
     
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Helt rätt om kroppsspråket. Är själv just nu inne i en diskussion med en helspansk bilreparatör som försöker få igång min gamla Renault Twingo. Han klarar inte ett ord engelska och min spanska inskränker sig till Buena och Gracias.

    Men vi har jäkligt roligt!

    Göran
     
  20. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Jag och hustrun gick tre terminer på Spanskakurs hos Medborgarskolan och det blev till att läsa läxa varje dag och vi kunde ganska bra läsa och göra oss förstådda.
    Men tyvärr har man ingen att träna med hemma och då försvinner det i rask takt och speciellt eftersom vi bara är i Spanien en kortresa vår och höst så blir det nog mer att använda Google translate

    Det är ju tråkigt men bara att inse,sen pratar spanjorerna så fort så jag hinner bara snappa dom första orden sen är meningen slut
     
  21. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vill du träna spanska? Det finns ypperliga hjlälpsidor på nätet där folk "undervisar" varandra i alla möjliga språk. Ett av dem är Interplas(på engelska). Du skriver in dig, med "nickname", osv och skriver en profil, så mycket du vill. Sen kan du söka folk som har spanska som modersmål och som är villiga att "byta språk" med dig, De kanske vill lära sig svenska (jag har haft några....) engelska osv. Vad helst du kan för språk. Man kan skriva till varandra, chatta på nätet eller använda tex Skype för att prata i rl.
    Jag har varit medlem där i många år och har rekommenderat till många. Har inte haft problem med någonting. Naturligtvis är det så att man inte ska lämna sitt riktiga namn, adress, osv till någon som vistas på nätet. Aldrig betala några pengar eller lämna ut sitt kontonummer...Jag har dock aldrig blivit ens tillfrågad på Interpals, men man ska vara extra försikitg. Lycka till!
     
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Mina första stapplande steg började för fjorton år sedan med att försöka läsa vad som stod på Corn Flakes paketet mm. Genast uppstod problemet med hur man uttalar ord och var betoningen skall läggas. En svensk grammatik gav mig svaret. En sådan bör alla ha, i bokform. På den tiden skaffade vi Nordstedts stora ordbok i bokform. Den står nu och dammar i bokhyllan. Ordboken finns nu i datorn, på iPod och på iPad. När jag läser spanska böcker ställer jag min iPad på högkant:

    http://www.youtube.com/watch?v=SzY-a_6kpkQ

    Tidigare hade jag en bok med 10.000 verb. Tack vare WiFi går det snabbare att finna böjningsformerna i den REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (Conjugar):

    http://lema.rae.es/drae/

    I min iPod har jag "Collins" engelsk/spansk ordbok. Den har alla spanska verb.
    Jag tror mycket på gammalmodig teknik, läs en spansk barnbok och skriv upp alla nya ord i ett block! Bor man i Spanien tar man alla tillfällen i akt att tala med spanjorens och bli tillrättavisad. Man lär sig nämligen bäst av felen!
     
  23. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Själv har jag lyckats med att hoppa på en nybörjakurs i spanska för ett par veckor sedan med mindre lyckat resultat. Kursen blev nu istället en repetionskurs för sådana som redan kunde lite spanska då flertalen anmälda hade denna kunskap....bara att stiga av kursen tyvärr ;:(

    Så nu på morgonen har jag istället spenderat "hela" 229:- på en 12 månaders språkkurs online med LinQ thumb
    Skall också försöka lära mig ett visst antal ord om dagen men får nog begränsa mig till 10-15 st i veckan.

    /J :sol:
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...